40 MM ZÚRIVOSTI

40 MM ZÚRIVOSTI

4.0

Bláznivé paródie vznikajú na základe mnohých námetov. Tentoraz tu máme veľký turnaj v pingpongu, kam sa schádzajú borci z celého sveta.

Pri pohľade na 40 mm zúrivosti sa musí recenzent pýtať najprv sám seba, kam až siahajú hranice kreativity hollywoodskych tvorcov? Alebo do akej miery sú limitované pri pokusoch o parodovanie známych látok či zavedených žánrov. Fakt je, že Hollywood sa chytí hocičoho a bojové filmy si svojou jednoduchosťou o paródiu koledovali už dlho, aj keď mnohé pôsobia ako paródie samých seba.

Námet je žánrovo typický – pripravuje sa bojový turnaj v pingpongu v ázijskom podsvetí a na miesto sa schádzajú bojovníci z celého sveta. Je to ilegálna súťaž na život a na smrť a bez ďalších pravidiel. A pretože FBI zúfalo potrebuje na tento turnaj poslať nejakého skúseného zápasníka, vyberie si Randyho Daytonu. Randy kedysi smečoval jedna radosť a bol pingpongovým šampiónom, no po vražde otca sa od športovísk vzdialil. Ako namotať trosku na účasť v neľútostnej akcii? Jednoducho: turnaj zastrešuje veľký zloduch Feng (Christopher Walken), ktorý Daytonovi zabil otca, takže o účasť mladíka bude postarané. Teraz sa len musí dostať do švungu a prežiť...

40 mm zúrivosti 40 mm zúrivosti

Udelené hodnotenie prezrádza, že 40 mm zúrivosti nedopadlo v žánri zle, ale do nadpriemerných výšin mu čosi chýba. Dobrá správa pre milovníkov paródií – nie je to vôbec katastrofa v štýle Date či Epic Movie a iných zlátanín z nízkorozpočtovej Fox produkcie skórujúcich 0/10. Scenáristi totiž namiešali lepší mix – všetky xxx Movie zlyhali na tom, že tlačili príliš na pílu a v konečnom dôsledku boli nevtipné a zúfalo trápne. Niežeby sa tento pocit nedostavil pri sledovaní 40 mm zúrivosti, ale v oveľa menšom množstve. Ba čo viac, samotná idea parodovať turnaj v podsvetí je dobrá a odkazuje napríklad na Mortal Kombat. Množstvo exotických protivníkov pôsobí tiež sviežo a sledovať ich zápasy je zábava, alebo ide aj o vzrušujúce momenty (to keď nabehne Maggie Q v športovom odeve). V tomto smere scenáristi vytvorili bláznivý kolorit postáv, horšie je to už s ich konaním – niekedy sú ich kúsky zábavné, inokedy len pokrčíte plecami, pretože práve v tom momente už prekročili scenáristi hranice vtipnosti a zábava je preč. Spolu s turnajom sa vlečie aj špionážna línia s FBI, no tá je len tak pridružená a rovnako funguje len tak-tak. Dvojica línií slúži očividne na zabitie síce krátkej, ale stále ťaživej stopáže cca 80 minút, ktorú mali scenáristi pomerne veľký problém naplniť.

To sa odráža predovšetkým na kadencii a originalite vtipov. Ak ste videli trailer, gratulujem, z dobrých frkov ste videli necelú polovicu a zvyšok sú skôr priemerné pokusy. Niektoré vám ulahodia, iné nie, to už bude závisieť najmä od povahy a druhu preferovaného humoru.

40 mm zúrivosti 40 mm zúrivosti

Najväčším problémom a dôvodom pre relatívne nízke hodnotenie je hlavný protagonista. Dan Fogler je fajn napríklad v Škole zvádzania, kde hral vedľajšiu úlohu, no utiahnuť celý projekt, to už je ťažší oriešok. Výsledok vyznieva paradoxne – hlavný hrdina je vtipný len občas, vedľajší hrdinovia 50-50, ale stále sú na tom lepšie. Česť cameo úlohám typu Robert Patrick a toľko proklamovaný Christopher Walken je síce dobrý, ale v tomto prípade cítiť, že hral iba kvôli nájomnému a ani toľko plezíru ako v Hairspray si neužil.

Nevadí, väčšine bude pripadať táto paródia dosť málo výživná, no predsa v sebe skrýva síce chudobnejšiu, ale nie neprehliadnuteľnú porciu humoru. Ak ste ochotní dať pár šupiek za to, ako sa Hollywood pokúsil vystreliť si z turnajových akcií, skúste to. Ale na najväčšie kulty žánru nemá 40 mm zúrivosti ani zďaleka.

Balls of Fury (USA, 2007, 90 min.)
Réžia: Robert Ben Garant. Scenár: Thomas Lennon, Robert Ben Garant. Kamera: Thomas E. Ackerman. Hudba: Randy Edelman. Hrajú: Dan Fogler, Christopher Walken, George Lopez, Maggie Q, James Hong, Terry Crews.

autor Michal Korec 22.2.2008
:)
-