HALLOWEEN

HALLOWEEN

6.0

31. október, Haddonfield, Illinois. Rodina Myersovcov zažíva skutočný horor, keď sa desaťročný Michael rozhodne vyvraždiť svoju rodinu. Zákernej vražde ujde jedine matka a malá sestrička s príznačným menom Boo. Po tomto incidente sa Michael dostane do nápravného ústavu, odkiaľ po pätnástich rokoch utečie a vráti sal do rodného mestečka. Miestni obyvatelia už zabudli na traumu minulosti, no Michael má jasný cieľ: nájsť svoju malú sestričku.

Presne pred tridsiatimi rokmi mohli diváci prvýkrát vidieť na plátnach kín príbeh o sériovom vrahovi s nezabudnuteľnou bielou maskou na tvári a veľkým kuchynským nožom v ruke. Ten krutými vraždami vydesil malé americké mestečko v predvečer sviatku Všetkých svätých. Halloween Johna Carpentera sa následne stal vzorom pre celý jeden subžáner hororu – tzv. slasher. Odvtedy vzniklo niekoľko titulov, ktoré sa mu snažili buď vzdať hold, alebo jednoducho vychádzali pri tvorbe inej snímky z rovnakých premís, no nikdy sa im nepodarilo vyrovnať sa jedinečnému originálu. Carpenterovi sa podarilo v jedinom filme stanoviť pravidlá, ktoré sa dodržiavajú dodnes. Jeho réžia dávkuje napätie a strach na milimeter presne.

Posledný Halloween nie je voľným pokračovaním série (v takom prípade by išlo o deviaty diel), ale pomyselným prológom obsahujúcim v druhej časti aj remake originálu. Po snáď najhoršom oživení legendy Michaela Myersa v snímke z roku 2002 Halloween: Vzkriesenie sa zdalo, že tejto sérii už odzvonilo. No Rob Zombie prišiel s nápadom ani nie tak znovu vzkriesiť starý mýtus, ako skôr spraviť remake klasiky, ku ktorej sa rozhodol pridať svoju vlastnú interpretáciu. Preto môžeme povedať, že najnovší Halloween má potenciál založiť úplne novú sériu. Napokon, aj samotná štruktúra filmu je vystavaná z dvoch viac-menej samostatných častí.

Prvá časť: sledujeme detstvo desaťročného Michaela vyrastajúceho v nezávideniahodnom rodinnom prostredí. Nevlastný otec - alkoholik, staršia sestra žijúca bez akéhokoľvek záujmu o brata, spolužiaci v škole, ktorí sa vysmievajú z práce jeho mamy (striptérka). V pohľade Roba Zombieho rodina Myersovcov veľmi pripomína šialencov z jeho predchádzajúcich filmov, osobitne hlava rodiny prezentovaná Williamom Forsythom (The Devils rejects). Sheri Moon v úlohe mamy Deborah Myersovej presviedča, že je výborná herečka schopná zahrať širokú paletu emócií. Mladý Daeg Faerch v koži Michaela výborne strieda dávky nevinnosti a chladnokrvnosti prejavujúcej sa najmä počas osudnej noci 31. októbra. V nej vo svojej brutalite ani len nemihne brvou. Tragikomicky vyznieva scéna, keď si nasadí na hlavu veľkú a nepohodlnú, no divákom dôverne známu masku vraha.

Halloween Halloween Halloween

V prvej časti je výborne vidieť, prečo sa režisérsky „amatér“ Rob Zombie považuje za jedného z najlepších hororových autorov súčasnosti. Krátky Carpenterov prológ z originálu dokázal zužitkovať vo vlastnej interpretácii príbehu o mladosti masového vraha. Všetka zobrazená špina, vulgárnosť, hnus a odpor k postavám pôsobí prirodzene, aj keď sa zjavne odlišuje od originálu. Kamera sa zameriava predovšetkým na zobrazenie detailov tvárí v rýchlych prestrihoch striedaných dlhými zábermi pri sledovaní Michaela.

Po tom, ako sme sa už prispôsobili zobrazenej legende a príbehu Michela Myersa, režisér nanešťastie opúšťa všetku vôľu po inovácii a druhú polovicu prezentuje v striktne kodifikovanej podobe. Akoby mu pôvodná verzia príliš zväzovala ruky.

Druhá časť: Carpenterov originál za štyridsať minút. To nie je vtip ale bohužiaľ fakt. Uvidíme tu rovnaké postavy v takmer identickom prostredí, objasnenie záhady okolo Laurie, hlavného Michaelovho terča. Zombie strieda zábery totožné s originálom s jeho vlastnými. Scenáru sa nedarí dosiahnuť konzistenciu medzi toľkými rôznymi charaktermi, preto druhá časť mi príde iba ako čistá „vyvražďovačka“ bez kúsku napätia, ktoré tvorilo esenciu Halloweenu pred tridsiatimi rokmi. K zlému vyzneniu prispievajú aj zlé herecké výkony a miestami až trápne pretransformované repliky snažiace sa zasadiť film do súčasných pomerov. Ukázalo sa, že Jamie Lee Curtis bola v úlohe Laurie neopakovateľná a ostáva nenahraditeľnou. Doktor Loomis, ktorý bol pôvodne rovnako dôležitým elementom príbehu, je v tomto prípade len obyčajný panák ako všetci ostatní.

Halloween Halloween Halloween

Aj v tejto časti Zombie udržiava podobný aspekt špinavosti, ktorý nasadil v prvej polovici. Kamera zvýrazňuje pocity postáv, je k nim najbližšie ako môže a zotrváva s nimi až do ich posledných chvíľ. Michael Myers je rýchlejší a brutálnejší. Autor z neho spravil doslovne stroj na zabíjanie. Žiadne vyčkávanie, žiadne napätie, Myers pristupuje priamo k činom.

Napriek všetkým výhradám, najmä v druhej časti, však nemusí byť Rob Zombie smutný, pretože nakrútil film, ktorý sa môže hrdo postaviť vedľa originálu. Ponúka nám zaujímavú víziu zo života desaťročného chlapca, z ktorého sa neskôr stal sériový vrah. Voľne a zaujímavo zúžitkoval predlohu a pozmenil niektoré zásadné fakty. Zároveň druhou časťou príbehu poukázal na nedosiahnuteľnosť originálu.

Halloween (USA, 2007, 109 min.)
Réžia: Rob Zombie. Scenár: Rob Zombie. Kamera: Phil Parmet. Hudba: Tyler Bates. Hrajú: Malcolm McDowell, Brad Dourif, Tyler Mane, Daeg Faerch, Sheri Moon Zombie (a ďalší).

autor Daniel Vadocký 4.2.2008