NEXT

NEXT

4.0

Nicolas Cage vidí dve minúty do budúcnosti a snaží sa zarobiť balík peňazí, zbaliť dievča svojich snov a do konca filmu zachrániť svet.

Cris Johnston je sympatický chlapík s nadprirodzenou schopnosťou vidieť dve minúty do budúcnosti. Patrične ju aj využíva na to, aby splašil pár šupiek v kasíne, efektne zdrhol flojdom pri rútiacom sa vlaku na predmestí a podobne využíval či mrhal svoj talent. No keď sa o ňom dozvie FBI, priklepnú mu možno krídelka. Pretože nemá nič na rováši a nie je to žiadny trestanec, ktorého pod vplyvom zákona či odpustkov možno prilákať na veľkú akciu, treba ísť naňho opatrne a presvedčiť ho. Čo tak snaha teroristov odpáliť atómovú bombu a spôsobiť nevinným veľké trápenie? To si asi ani Cris nechce dovoliť a navyše spozná slečnu objavujúcu sa v jeho predstavách resp. hrách s časom. A potom už spolu utekajú pred zloduchmi a hľadajú, kde nastane tá megaexplózia (z ktorej ste už kúsok videli, alebo máte možnosť vidieť v traileri) a ako jej možno zabrániť. Chris sa má čo snažiť...

...má veru, resp. mal. Problém je, že predlohou Next bola iba poviedka Philip K. Dicka. A na kazenie tvorby tohto pána má Hollywood snáď už patent, pretože s výnimkou Blade Runnera či Minority Report to nie je s adaptáciami žiadna sláva. Netreba sa ani čudovať, nakoľko z poviedky sa dá vytrieskať celovečerný film dosť ťažko. Na scenáristov padá ťažká skúška improvizovať a natiahnuť pár strán inšpirácie minimálne na 90 minút. Rozdiel medzi pôvodnou látkou a novými scénami je často do očí bijúci a Next dopadol rovnako slabo.

Najhorším zistením je, že idete na akčný film, no v skutočnosti vás čakajú tri akčné scény a aj tie ste už videli v traileri. To je dosť smutný poznatok. Zvyšok filmu sa snaží uhrať na dramatickú rovinu – napríklad aj negociačnú. Agentka FBI v podaní Julianne Moore presviedča Cris na spoluprácu viac ako hodinu a do toho sa pripletie pokus o milostný vzťah s "mickou" vizáže Jessicy Biel. Tá na plátne síce pridáva trošku vzrušenia, ale o chémii vo vzťahu, či dôvodu existencie reálneho puta - hovoriť nemožno. Takže nás čaká dobrých 75 minút málo zaujímavej vaty, ktorú môže režisér Lee Tamahori pekne snímať, no vizuálne orgie z nich nevytlčie.

Next Next Next

Medzi haldou nudy sú spomenuté tri akcie, ktoré sa vyznačujú priam béčkovým vyznením a nie veľmi podarenými trikmi. Naháňačka s prichádzajúcim vlakom vychádza ešte najlepšie. Horšie to je s padajúcimi polenami a prekvapivo mizerne vypálil aj záber výbuchu atómovej bomby. Autori sa snažia narvať do filmu ešte viac akcie (sem-tam prestrelka), ale veľmi to nepomáha.

A už vonkoncom nie je šťastná idea poskladať si film tak, že vám pustíme napínavú scénu, zrazu ju pretočíme späť, aby sme zistili, že ide o predstavu hrdinu a potom pustili podstatne slabšiu variáciu. Je to riziko povolania spracovať Dickovu poviedku. V Next badať len málo filmového umu a je celkom možné, že nejedného diváka tieto podfuky naštvú. Niet sa čomu čudovať. Nehovoriac o ďalšom pokuse zakomponovať do filmu koniec, ktorý všetko videné môže, ale nemusí obrátiť naruby. Už zase?

Na pomery akčného hitu mám pomerne mľandravé pocity. Ghost Rider nie je o moc kvalitnejší kúsok, ale má lepšiu štylizáciu, vizuál, soundtrack a celkovo sa naň lepšie pozerá. Next nedokáže využiť potenciál Lee Tamahoriho (stál napríklad za bondovkou Dnes neumieraj), je príliš fádny a slabo pracuje s napätím, zatiaľ čo akcie má málo. Po xXx 2 ide o ďalšie sklamanie na jeho účet a už pomaly prestávam v neho veriť – aj výber látky, aj spracovanie sú na priemernej až podpriemernej úrovni.

Next Next Next

Herci nemajú príliš čo hrať. Cage sa tvári štandardne vyjavene ako v piatich iných filmoch vrátane toľko kritizovaného Rituálu, Jessicy Biel je tu bohužiaľ málo a aj tak slúži len na okrasu a Julianne Moore sa tvári tvrdo, ako kedysi v Hannibalovi, ale tie jej FBI roly ma jednoducho nikdy nepresvedčia a o to viac by sa mala venovať dramatickým úlohám a la Magnolia.

Next je ďalšou premárnenou šancou podľa poviedky Philip K. Dicka. Len príliš optimistický divák mohol dúfať v kvalitné kino, toto je obyčajná jednohubka s nie veľmi dobrou chuťou, malým množstvom akcie, slabým prevedením a aj nedostatočným využitím Jessicy Biel (kvôli ktorej by dorazili v húfnom počte aspoň mnohí mladiství či fanúšikovia). Návštevu kina preto veľmi neodporúčam, najmä keď budúci týždeň vychádza DVD. To je ďalší dôvod nízkeho hodnotenia – Next by bol možno dobrý kus v čase americkej premiéry, t.j. pred letnou sezónou so Spideym, Pirátmi, Transformers a inými akciami. Mohol fungovať ako fajn predkrm. Ale na jeseň po zhliadnutí všetkých kusov (niektorých aj na DVD) a v očakávaní Beowulfa či Zlatého kompasu jednoducho Next nedokáže zaujať ani po stránke efektov či adrenalínu. Nedokáže, lebo ich v sebe skrátka nemá.

Next (USA, 2007, 96 min.)
Réžia: Lee Tamahori. Námet: Philip K. Dick – poviedka The Golden Man (Zlatý muž). Scenár: Gary Goldman, Paul Bernbaum, Jonathan Hensleigh. Kamera: David Tattersall. Hudba: Mark Isham. Hrajú: Nicolas Cage, Julianne Moore, Jessica Biel, Thomas Kretschmann, Tory Kittles, Jose Zuniga, Jim Beaver

autor Michal Korec 15.11.2007
4.0
6.0