PREBUDENIE TMY

PREBUDENIE TMY

2.0

Fantasy žáner ešte nebol dostatočne vykradnutý a sprofanovaný, o čom svedčí najnovší prírastok. Áno, budete plakať...

Will je typický mladík s množstvom problémov násťročného veku – treba makať v škole, odolávať krásnym slečnám, protivným súrodencom a transferu jeho celej rodiny na iný kontinent. No nie je všetkým dňom koniec a možno bude táto zmena aj prospešná! Pretože Will je v skutočnosti siedmym synom siedmeho syna a kľúčovým hráčom v boji Svetla proti Temnote v predzvesti konca sveta. A proroctvo sa pomaly napĺňa... Preto treba zobrať rozum do hrsti a splašiť za päť dní - šesť znamení. Ale tie neležia len tak pred domom, ale na rôznych miestach v rôznych časoch. Ešteže v sebe nachádza špeciálne schopnosti ako správny vyvolený... Vďaka nim sa mu určite podarí ľahšie hľadať znamenia a rýchlejšie utekať pred nebezpečnými nepriateľmi, akými sú napríklad vrany, či dupot koní v diaľke.

Ak by sme vynechali invektívy, vyššie načrtnutý dej by nemusel byť úplne katastrofálny. Pravdepodobne taká nebola ani predloha – päťzväzková séria Susan Cooperovej, mojou maličkosťou neregistrovaná až do momentu písania recenzie. To však neznamená, že sa z nej dá dôstojne vyextrahovať dej na pozerateľný fantasy film. Aktuálne slová i minimálny počet hviezdičiek v hodnotení vám napovedajú, že sa niečo fatálne nepodarilo. Samozrejme, tušíte správne.

Rozprávanie o chlapcovi s nadobudnutými supervlastnosťami a jeho výlety do iného sveta, nie sú v žánri či rozprávaní filmových príbehov ničím novým. Ale prevarenosť nápadu, nulová invencia a čo je úplne najhoršie, mizerná variabilita všetkého už videného, zahraného či zažitého, je neodpustiteľná. Problém tkvie už v samotnom scenári ponúkajúcom až príliš málo zaujímavých momentov pre adaptáciu. Chlapec nadobúdajúci nové sily len tak z čistého neba? V roku 2007? To snáď nie. Výlety do fantasy bez patričného vysvetlenia? X-krát videné. Cválajúci jazdci v čiernom? Videli sme ich v Pánovi prsteňov a potom v miliónpäťsto klonoch i paródiách. S odstupom času (cca pol dňa po zhliadnutí) márne hľadám, čo nové v rámci žánru ponúka scenár Prebudenia tmy. Rozpačito možno konštatovať, že vôbec nič.

Prebudenie tmy Prebudenie tmy Prebudenie tmy

Aj samotné rozprávanie a tempo sú mdlé. Všetko sa deje náhodne (teda podľa zbúchaného scenára), tak ako sa to tvorcom hodilo. Chlapec behá okolo domu, zbehne do iného sveta, pobehá s fakľou, toto vykoná niekoľkokrát a na konci zažije grand finále s použitím bojových umení a lacných trikov. Celých 90 minút sa snažím odhaliť, či tu už niečo podobné bolo, ale najprv zisťujem, že nie. Aspoň nie v kinách. Na videu alebo v TV vidíte podobný "šrot" asi stále. A potom mi to docvaklo! Úroveň a štýl Prebudenia tmy sa vyrovnávajú lacnučkým európskym, alebo aj mizivým Hallmark produkciám.

Novinka zlyháva v dvoch smeroch – jednak v rozpočte. Za dvadsať miliónov sa skutočne fantasy nakrútiť nedá a ak bol niekto presvedčený o opaku, Prebudenie tmy by mu mali dookola omieľať ako pádny dôkaz. A zároveň sú to amatéri na všetkých miestach. Pominiem pekné reči z presskitov, ako sa tvorcovia snažili. Vás to za plné vstupné zaujímať nebude a to je dobre. David L. Cunnigham nemá šajnu, ako nakrúcať fantasy, a tak vykradol aspoň desať filmov. Zároveň však vedel, že rozpočet mu nebude stačiť na efektné scény (prakticky je tu len finále a sem-tam pobehujúci čierni jazdci), a tak sa skúsil hrať s formou, aby minimum vyčlenených dolárov zakryl.

Takže občas spomalí záber, švenkne kamerou tak, aby sa vám hlava zatočila, prípadne ufikne scénu a nadviaže inou. Do toho sa objaví nejaký filter a proklamovaná výborná vizuálna stránka pre plátno je na svete. OK, dospelých unudí scenár natoľko, že im tieto serepetičky prídu ako zvláštny efekt a deckám z nich bude skôr zle, resp. sa môžu pýtať, prečo im niekto komplikuje sledovanie. Slušný pokus, dobré nasadenie, ale Cunnigham si mal pozrieť výsledný zostrih a zistiť, že takto nemôže divákovi šmakovať. Samostatný odsek si zaslúži finále. Navodí pocit úplne iného filmu a spolu s ďalšími pár sekvenciami (bojové umenie z feudálnych čias, potopa v rumunských exteriéroch) sa vás bude snažiť presvedčiť, že ste boli na podstatne lepšom filme. Márna lásky snaha, lebo desať priemerných minút - zvyšných 90 podpriemerných nevyváži ani omylom.

Pri malom rozpočte nie sú ani krásne triky, ale ani dobrí herci. Všetci prehrávajú, pretože si v mysli navodili predstavu, že idú tvoriť najväčší epos tejto päťročnice a zachránia svet v neopakovateľnom boji Svetla proti Temnote. Zopár anglických vtáčikov typu Christopher Eccleston sa tu snaží ostošesť, ale je jasné, že ostanú navždy v béčkových brakoch alebo malých roličkách významnejších filmov. Ústredný herec Alexander Ludwig (jeho prvou rolou bol Air Bud 3 a bude rád, ak Prebudenie nebude poslednou) má šťastie, že má aspoň štipku talentu a nelezie príliš na nervy. Soundtrack je na tom rovnako ako Alexander, slušný priemer.

Prebudenie tmy je jedným z najhorších titulov roka. Hrá sa totiž na niečo, na čo skrátka nemá po všetkých stránkach a v škatuľke kinofantasy filmov obsadzuje pozíciu najslabšieho. Aj podpriemerný Eragon, je asi trojnásobne lepší a Prebudenie tmy oproti nemu ponúka iba jedinú devízu – titulky. A tie sú poslednou nejasnosťou celého filmu. Na jednej strane vítam absenciu dabingu, na druhej strane mnohí tínendžeri budú asi reptať. Nevadí, drvivá väčšina z nich na to hádam nepôjde...

The Seeker: The Dark Is Rising (USA, 2007, 100 min.)
Réžia: David L. Cunningham. Scenár: John Hodge. Kamera: Joel Ransom. Hudba: Christophe Beck. Hrajú: Christopher Eccleston, Ian McShane, Gregory Smith, Jonathan Jackson, Wendy Crewson, Amelia Warner, James Cosmo

autor Michal Korec 26.10.2007
2.0
-