AMERICKÁ KLIATBA

AMERICKÁ KLIATBA

3.0

Americká história pozná jeden prípad, keď duch zabíjal človeka. Predkladaný horor vám ho chce rozpovedať...

V roku 1818 žije v štáte Tennesee hlboko v horách na prvý pohľad usporiadaná rodina. Rázny otec s racionálnym prístupom k životu i svojej rodine (v podaní Donalda Sutherlanda), starostlivá matka (Sissy Spacek) a ich ratolesti. Lenže jedna z nich, najmladšia Betsy trpí strašnými kŕčmi a bolesťami. Že by smrteľná choroba? Kdeže, vidiny, strašné sny, strata zdravého rozumu a rozpoznávanie racionálneho okolia. Rodina začína trpieť – otec sa snaží urobiť pre záchranu dcéry všetko, ale ako sa dá bojovať s nadprirodzenom, ak vôbec? A matka sa trápi o svoju dcéru, no sama prepadá za hranice zúfalstva. Na túto rodinu padla ťažká kliatba a bude ešte horšie... Betsy začína niekto (alebo niečo) terorizovať a odkazy začínajú naberať čoraz väčšie vyhrážky – a možno si vyžiada záhada aj svoju prvú obeť.

Američania sa vrhli na zvláštnu vlnu hororov. Teenage slasher už neťahá davy ako kedysi a už ani remaková vlna nie je taká silná. Vreskoty lemujúce obdobie spred 10 rokov alebo pokusy o nové Texaské masakre či Stopárov sú skôr slabšie a menší záujem sa už odráža aj na finančných výsledkov. Remake japonských hororov bol chvíľu ťahákom, ale už aj ten sa zunoval a je otázne, či si lepšie povedie remake kórejského Oka už túto jeseň. Každopádne je popri všetkých subžánroch priestor aj na menej či viac kvalitné variácie na horor s duchmi či exorcizmom v hlavnej úlohe. Pred dvomi rokmi sa tu riešil prípad V moci diabla (alias Exorcism of Emily Rose) a teraz tu koketuje so žánrom hororu a historicky vraj opodstatneným pozadím ďalší tvorca. Na paškál si berie jediný zdokumentovaný prípad, keď duch zabil človeka a okolo neho i tajomstva opradeného okolo týchto udalostí, sa snaží rozprávať príbeh.

Americká kliatba Americká kliatba

Pravda, ľahšie sa vychádza z premisy tajomstva, ktoré ohrozuje určitú skupinu ľudí a usiluje sa ich pripraviť o život. V USA dostali nápad, že táto premisa stačiť nemusí a možno ju treba pritvrdiť nálepkou zdokumentovania, či skutočných udalostí. Tak či onak, máme tu rodinu žijúcu na americkej samote hlboko v lone prírody prvého kvartálu 19. storočia a terorizuje ju niečo tajomné. Je to síce otrepaná šablóna, ale asi prvých 25 minút som dostal na ňu strašnú chuť a režisérovi sa podarilo vtiahnuť ma do diania. Tento film má totiž spočiatku zaujímavú atmosféru, ktorá vychádza primárne zo zasadenia rodiny do starého baráku a nevľúdnej prírody. V temných lesoch za sprievodu vyjúcich šeliem, nevľúdneho počasia a v šere sviečok sa buduje atmosféra parádne a preto entré i prvé scény vychádzajú tvorcom veľmi dobre. Najmä keď sa snaží aj kamera, a hudba je patrične znepokojujúca. Vizuálna stránka prakticky varí z ničoho – prírodných predispozícii, ktoré sa s minimom trikov snaží využiť k vyľakaniu diváka.

Celá chvála však padá v momente, keď sa majú začať rozvíjať pokročilé scény, alebo nebodaj aspoň trošku zaujímavý príbeh. Prvá polhodinka je fajn a obsahuje pár klasických ľakačiek a nevysvetliteľných momentov, ale iba v takom prostom štýle, že vietor otvorí pár okeníc a podobne. Keď má nastúpiť rozplietajúci sa dej, alebo aspoň určitá gradácia vedúca k mystériu, zistíte, že Americká kliatba je v skutočnosti nesmierne prevarený produkt s veľkou vinou padajúcou na scenár. Príbeh je strašné slabý a nikam sa vlastne nevyvíja. Duch začína terorizovať Betsy či ďalších členov rodiny a v niekoľkých variáciách sa mixuje do troch štvrtín, keď sa zrazu snaží vytiahnuť na diváka značne neoriginálnu pointu a vďaka rýchlemu a hlúpemu koncu, vyšumí celkom do prázdna.

Americká kliatba Americká kliatba

Obávam sa, že taký priebeh si scenáristi, ani režisér nepredstavovali, ale nedá sa jednoducho hodnotiť inak. Courtney Solomon si totiž myslí, že keď nasadí strašidelné zvuky vydávané niekým alebo niečím neznámym, alebo podozrivo otvárajúce sa dvere či okná, tak bude originálny. Ale to je hrozný omyl, pretože tento štýl využíva prakticky každý druhý horor. Forma tak zlyháva naplno a obsah je plný klišé a neschopného pokusu rozvinúť dejovú líniu. Nečudujte sa pocitu, že film 45 minút iba prešľapuje na mieste medzi schopným úvodom a odfláknutým záverom v snahe zaklincovať diváka „pointou“ a kvázišokovaného ho pustiť domov. Omyl, páni tvorcovia, strašný omyl!

Nenechajte sa zlákať trailerom či prvými minútami, tento film vám, ani svojmu žánru, nemá čo ponúknuť. Akurát je skvelou ukážkou, ako trápny a nudný môže byť horor. Vinu pripisujem najmä režisérovi, ktorý sa už v roku 2000 blysol neskutočnou zlátaninou Dungeons and Dragons. Celých päť rokov hľadal nový materiál a v Americkej kliatbe ho našiel. Ale tá kliatba si našla jeho a opäť dáva divákovi naplno pocítiť, že Solomon jednoducho nie je vôbec originálny tvorca a radšej by už nemal nakrúcať nič.

Kto sa teší na krvavé alebo hororové zábery, bude skôr sklamaný, pretože viac sa tu snažia tvorcovia nalákať diváka na neznámo, takže priamo krv striekajúca z obete, či perfektné triky sa nekonajú. Ak niečo z tejto sekcie práce tvorcov možno pochváliť, je to hudba z prvej tretiny až polovice filmu. Ale aj tá postupne zapadne do podpriemerného vyznenia filmu.

Americká kliatba Americká kliatba

Ostáva nám tak herecká plejáda, pri ktorej sa ukazuje, že Donald Sutherland je skvelý herec, aj v tomto kúsku odohráva solídny part, ale miestami vyznieva na pozícii smiešne a príliš archaicky. Ale stále ide o lepší výkon – ten najlepší si uchmatla Sissy Spacek v úlohe matky. O svoj talent sa delí aj s Rachel Hurd-Wood. Táto sedemnásťročná slečna má skutočne talent a kto sa nepresvedčil v Petrovi Panovi spred štyroch rokov alebo aj v Parfume spred štyroch či ôsmich týždňov, mal by chybu napraviť. Je výborná. Ona a ústredné herecké trio celkom áno, ale film samotný - nie. Zo sľubného úvodu vykračuje poľom priemernosti a končí v bažine podpriemeru a výslednom hodnotení. Na Courtney Solomonovi očividne leží kliatba, ale nie americká, ale tvorivá. Dúfajme, že bude umocnená aspoň na ďalších päť rokov, ako v prípade časovej medzery medzi Dungeons and DragonsAmerickou kliatbou...

An American Haunting (USA, 2006, 84 min.)
Réžia: Courtney Solomon. Scenár: Courtney Solomon. Kamera: Adrian Biddle. Hudba: Caine Davidson. Hrajú: Donald Sutherland, Sissy Spacek, James D’Arcy, Rachel Hurd-Wood, Matthew Marsh, Thom Fell

autor Michal Korec 23.3.2007