MRAVČIA POLEPŠOVŇA

MRAVČIA POLEPŠOVŇA

5.0

Malý chlapec robí mravcom toľko neplechy, až sa naštvú a premenia ho na jedného z nich. A potom už nasleduje len tá klasická morálna lekcia...

V roku 1998 prišlo štúdio Warner Bros. s filmom Čarovný meč na báze klasickej animácie. Bol to relatívne slabý pokus o atak na Disneyho alebo DreamWorks, ktorý hneď o pár týždňov ukázali Princa egyptského a postupom času zapadol prachom s veľmi priemernými až slabými zárobkami. V tom istom roku ukázali štúdia DreamWorks i Pixar svoje renderované príbehy zo života mravcov AntZ Život chrobáka. Oba filmy zaknihovali slušný úspech a dnes majú solídne zastúpenie v histórii žánru. Hypoteticky je možné, že Warner Bros. potreboval osem rokov na spamätanie sa zo svojich komerčne (a čiastočne aj kvalitatívne) slabých kúskov, aby vytvoril nový animovaný resp. renderovaný film. A keďže v roku 1998 ho dokonca dvojitá konkurencia obrala o pár bubákov i kus úspechu, rozhodli sa po tichej premlke vrátiť na plátna kín... a ukázať svoju verziu príbehu o mravcoch v počítačovom prevedení. Ale, márna lásky snaha!

Mravčia polepšovňa rozpráva príbeh o Lucasovi, chlapcovi v nezávideniahodnej pozícii. Nosí okuliare, v partii nie je stredobodom pozornosti, na krku má otravnú staršiu sestru a nepríjemného suseda. A tak sa utieka aspoň na dvor, kde robí neplechu mravcom. Lenže každá Lucasova hra je v skutočnosti katastrofou pre mravenisko, a tak sa ich šaman Zoc rozhodne chlapca premeniť na mravca, nech si veru skúsi ich neľahký živôtik. Lucas postupne spoznáva monotónne pracovitých a rovnako sa správajúcich obyvateľov a postupne ich presvedčí, že v jeho vnútre drieme aj kus dobra. Ale stále sa mu nedarí presvedčiť šamana, že svoju príučku už dostal a môže sa vrátiť do sveta živých. Že by mu pomohlo zopár bystrých nápadov pri ochrane mraveniska pred rôznymi škodcami? Tipnite si sami...

Mravčia polepšovňa Mravčia polepšovňa Mravčia polepšovňa

Nový animák z dielne Warneru kladie klasickú otázku na hodnotenie filmov. Keď niekto natočí film bez štipky invencie, ale je pozerateľný a nevyskytujú sa v ňom žiadne vážne chyby alebo chvíľky nudy, ako ho ohodnotiť? Veľmi jednoducho sa naň nalepí známka priemernosti a číslo 5/10. Takých filmov sa netreba veľmi báť, v Hollywoode ich vznikajú tony, ale keď prídu v správny čas na správne miesto (rozumej sú vhodne zakomponované do programu kín), môžu svojím spôsobom uspieť.

Mravčia polepšovňa v mnohom pripomína minulotýždňový Let’s Dance, ktorý osobne tiež vidím na rovnaké hodnotenie 5/10. Scenár je úplne obšľahnutý z nepísanej učebnice a všetky filmové predpoklady sa zaručene splnia. Čiastočne môže prekvapiť fakt, že Lucas nie je napríklad macho zo školy, ktorému všetko prejde, ale mierny outsider. Ale hneď ako padne za obeť niekoľko mravcov, všetko sa deje tak ako má. Nespratník sa mení na utláčaného a bude čeliť nebezpečnému hmyzu i deratizátorovi.

Nízke hodnotenie dostáva táto polepšovňa kvôli nulovej miere invencie. Nemožno kárať iba to, že pred necelou dekádou tu boli ďalšie dva filmy o mravcoch, veď opisovanie v tomto štýle sa deje v ponuke filmov neustále. Problémom novinky je, že v rámci filmu nič nové neprináša a aj variácie sú veľmi slabé. T. j. aj mravce pôsobia ako celé stádo, ale nevyčíňa medzi nimi nejaký silný jednotlivec, ktorého by ste si zapamätali a obľúbili. Áno, nájde sa tu spravodlivý čarodejník a usilovné kamarátky, ale to je viac-menej všetko.

A potom je tu celá klasická šablóna. Počiatočná neplecha, premena na mravca, oťukávanie sa s prostredím, rast obľuby chlapca v novom svete, presvedčenie o dobre vo svojom srdci, útok neprajníkov, ešte jeden útok a napokon presvedčenie posledného neveriaceho Tomáša... ehm... Zoca a spätná premena. Vida, dej na tri riadky a prekvapenie žiadne. Lepšiu šablónu mal snáď iba ten minulotýždňový Let’s Dance! Na Mravčej polepšovni tak diváka potešia dve veci – trošku staršie deti si užijú akčné scény a záujemcovia o soundtracky ocenia veľmi solídnu prácu Johna Debneyho. Do filmu sa hodí výborne a aj na samostatné počúvanie obstojí na jednotku.

Novinka sa snaží striedať rôzne žánre, avšak s rozličným úspechom. Zatiaľ čo trošku akcie zvláda ako-tak, humoru v nej veľa nenájdete. Pokiaľ pominieme pár infantilných kúskov bežných mravcov, smiať sa veľmi nebudete. Je to citeľný kontrast k paródiám typu Za plotom, ktoré prišli s čiastočne podobným námetom, ale ich stopáž a sledovanie boli podstatne plynulejšie. Je tu veľmi málo irónie či satiry, humoru tiež poskromne. Tvorcovia sa rovnako nenamáhajú použiť personifikácie a la Pixar, ale radšej postupujú podľa zabehnutej poučky milých postavičiek vo svete maličkých.

Priemer, priemer, priemer. Deti do 12 rokov si ho užijú, dospelí budú bojovať s padajúcimi viečkami a minimom prekvapení. Český dabing uľahčí cestu do kín deťom, ale starší diváci môžu šomrať nad absenciou Nicolasa Cagea a jeho bandy, ktorá visí na plagátoch. Animácia je priemerná, nie však taká strašná ako pri Karcoolke, no zároveň má strašne ďaleko k Pixaru alebo aj DreamWorks.

Po formálnej stránke sa dielko nachádza neďaleko Divočiny. Po tej obsahovej je na tom lepšie, priemerná latka mu sedí výborne. V období, keď do kín prichádzajú animáky, resp. filmy pre deti bleskurýchlou palebnou silou jeden kúsok za dva týždne, to nebude mať Mravčia polepšovňa jednoduché. Je síce renderovaná, ale konkurencie je veľa. Deťom sa môže páčiť viac ako Kúzelná opatrovateľka, otázne je porovnanie s Monster House a na Autá jednoducho nemá. A po obsahovej stránke je celkom pravdepodobné posledné miesto. Trailery v tomto prípade dosť klamú, takže ak sa vaše deti odhodlajú ísť na mravcov, pokojne im zaplaťte lístok, budú celkom spokojné. Ale vy resp. všetci ostatní dospelí... by ste si mali radšej dať ešte jedny preteky s Autami.

The Ant Bully (USA, 2006, 89 min.)
Réžia: John A. Davis. Scenár: John A. Davis. Kamera: Ken Mitchroney. Hudba: John Debney. Hrajú v pôvodnom znení: Zach Tyler Eisen, Julia Roberts, Nicolas Cage, Meryl Streep, Paul Giamatti

autor Michal Korec 29.9.2006