FIREWALL

FIREWALL

7.0

Jack Stanfield je veterán vojny, trvajúcej, odkedy sa objavil prvý verejne prístupný počítač. Vojny, v ktorej ide o dáta a v ktorej proti firmám a štátom stoja anonymní záškodníci, poháňaní vášňami od zvedavosti po chamtivosť. Jack má vo vojne vymedzené svoje teritórium – informačné systémy malej banky a peniaze jej klientov. Chráni ich s maximálnym nasadením a účinnosťou. Jedno slabé miesto však predsa len zanedbá – notoricky známy “prvok medzi stoličkou a klávesnicou”. A tak sa jedného dňa díva na fotku svojej vydesenej dcéry a počúva slová únoscu...

Je smutným faktom, že Harrison Ford nám starne. Jeho tvár vždy niesla stopy intenzívnych emócií, no v tomto filme je viac strhaná než kedykoľvek predtým. Napriek tomu – či azda práve preto – pôsobí celkom vierohodne. Človek pod obrovskou ťarchou ako Jack Stanfield bude len ťažko žiariť vitalitou a Fordovo podanie tomu plne zodpovedá. Určite však neprináša na plátno nič nové ani sa nijako hrdinsky neprekonáva – skôr sa dá povedať, že mu postava Jacka sadne ako dobre ušitý oblek, ktorý aj z priemernej figúry vyčarí impozantnú siluetu. Je to viac-menej prevtelený prezident Marshall z Air Force One a dokáže si podobným spôsobom získať pozornosť a sympatie diváka. Jack je nosná postava príbehu a je ku cti Harrisona Forda, že ešte stále vie takúto pozíciu s prehľadom ustáť. Myslím si však, že je to jedna z jeho posledných akčných úloh (spolu s chystaným Indianom Jonesom 4) a len dúfam, že vycíti, kedy prestať, a neprekročí jemnú hranicu medzi odvahou a pochabosťou. V tomto filme bol ešte na tej správnej strane.

Firewall Firewall Firewall

Porovnanie s Air Force One má však aj negatívny odtieň – Firewall sa naň až príliš podobá, a rovnako aj na desiatky iných filmov. Atmosférou, štruktúrou príbehu, postavami... Je to jednoducho klasický akčný thriller zo starej školy a nepredstiera, že by bol alebo chcel byť niečo iné. No šablóna, podľa ktorej bol nakrútený, je už viditeľne opotrebovaná a pri mierne cynickej nálade sa dá celý dej predpovedať so znepokojujúcou presnosťou. Viaceré prvky scenára – domáci miláčik, alergia malého Andyho, Jackov nový šéf – prezrádzajú svoj dejotvorný účel už po niekoľkých sekundách. Tvorcovia sa evidentne riadili zásadou, že “rýchlosť karavány určuje najpomalšia ťava” a skončili na skutočne nízkom “spoločnom menovateli”. Našťastie sa oné momenty dajú viac-menej v pohode odignorovať.

Podobné rutinérstvo nie je pri tvorbe scenára vítané, avšak technickej stránke filmu môže len prospieť. A tu má Firewall svoje silné stránky – kamera, strih aj réžia sú urobené na príjemnej, zmyslom lahodiacej úrovni a tempo veľmi zručne a postupne graduje až po záverečné vyvrcholenie. Nevyhnutná dávka sacharínu na konci, je našťastie krátka a vedie k zaslúženým titulkom.

Firewall Firewall Firewall

Keďže sa zápletka filmu dotýka počítačovej a sieťovej bezpečnosti, diváci zdatnejší v znalostiach informačných technológií riskujú mierne zvýšený tlak v dôsledku naivity a prehnaného zjednodušovania v prospech laického diváka. Tento problém je však pri opisovanom akčnom-krimi minimálny, pretože oveľa dôležitejšie než hackerské triky sú v nej psychologické nástrahy a stará dobrá chladná oceľ. Niekomu môžu akurát liezť krkom vytrvalo otŕčané logá nemenovaných firiem vyrábajúcich počítače, operačné systémy či mobilné telefóny.

Myslím, že si Firewall u nás vyslúži rovnako rozporuplné ohlasy ako v USA. Pokiaľ máte chuť na dávku klasického Harrisona Forda a chápete, že sa fyzicky nevyhnutne zmenil, odídete z kina s pocitom úplnej spokojnosti. Na druhej strane je pravda, že film obsahuje pramálo originálneho a aj v týchto dňoch sa po kinách pohybujú o niečo sviežejšie a menej ortodoxné exempláre tohto žánru... Je to na vás.

Firewall (USA, 2006, 105 min.)
Réžia: Richard Loncraine. Scenár: Joe Forte. Kamera: Marco Pontecorvo. Hudba: Alexandre Desplat. Hrajú: Harrison Ford, Paul Bettany, Virginia Madsen, Mary Lynn Rajskub, Robert Patrick, Alan Arkin, Robert Forster

autor Ján Hušták 7.4.2006
7.0
5.0