CHARLIE A TOVÁREŇ NA ČOKOLÁDU

CHARLIE A TOVÁREŇ NA ČOKOLÁDU

9.0

Sýtočervená opona. Atmosféra napätého očakávania. Zrazu sa opona rozostúpi, začne hrať veselá hudba a na pódiu sa rozhýbu desiatky pestrofarebných mechanických bábok, ktoré po chvíli začnú spievať chytľavý nápev: Timmy Burton, Timmy Burton, to je slávny režisér...

No, celkom tak to nebolo, ale Tim Burton každopádne slávnym režisérom je. Jeho meno dokáže prilákať do kinosál “masy ľudu” a väčšinou garantuje vskutku originálne až dych-vyrážajúce zážitky. V prípade Charlieho a továrne na čokoládu bolo ďalším magnetom meno autora predlohy Roalda Dahla plus, samozrejme, nezameniteľná charizma Johnnyho Deppa. Navyše sa Burton mohol inšpirovať (alebo poučiť) filmovou adaptáciou z roku 1971. Zdalo by sa, že v takom prípade nemá čo nevyjsť – úspech je prakticky vopred zaručený. Podarilo sa tvorcom splniť vysoké divácke očakávania?

Nuž... ako to slušne povedať... ÁNO!!! Všetko na tomto filme sedí “ako riťka na šerbli”, a pokiaľ máte v sebe aspoň kúsok dieťaťa, odídete z kina s doširoka otvorenými očami a chuťou ihneď si to pozrieť znova.

Charlie a továreň na čokoládu Charlie a továreň na čokoládu Charlie a továreň na čokoládu

Film rozpráva príbeh Charlieho Bucketa (alias Karlíka Bucketa v českom dabingu), chlapca z veľmi chudobnej, no spokojnej rodiny. Bucketovci žijú v meste, kde sídli továreň na čokoládu, ktorej majiteľom je excentrický génius menom Willy Wonka. Wonku už roky nikto nevidel, no jedného dňa sa po meste objavia plagáty prezrádzajúce, že v niekoľkých baleniach jeho čokolády sú zlaté kupóny, ktoré výhercom umožnia absolvovať exkurziu priamo v zákutiach továrne. Po celom svete sa strhne nákupné šialenstvo, no akýmsi zázrakom sa šťastie usmeje aj na Charlieho...

Kombinácia Burton – Dahl vytvára na plátne výbornú atmosféru a napätie. Po prvé, Dahl má veľký zmysel pre preháňanie a karikovanie. Jeho postavy oplývajú životom a farebnosťou, hoci sú až groteskne preexponované. Každý z nás určite zažil v detských rokoch niekoho ako rozmaznaná princeznička Veruca Salt (“Oci, chcem presklenný raketový výťah! Okamžite mi ho zožeň!”) . Po druhé, ak spomíname preháňanie a karikatúru, Burtonovi tieto dva pojmy tiež nie sú cudzie. Stačí si spomenúť na Strihorukého Edwarda alebo nádhernú animáciu v Predvianočnej nočnej more. Spojenie Burtonovej vizuálnej štylizácie s Dahlovym príbehom je preto nanajvýš prirodzené – dalo by sa až označiť za hlboko správne a žiadúce. Mimochodom, na neľahkú úlohu prostredníka medzi spomínanými tvorivými géniami sa podujal scenárista John August a zvládol ju fakt slušne, hoci v niektorých miestach rozprávanie predsa len zľahka zadrháva.

Rozhodnutie obsadiť do roly Willyho Wonku Burtonovho obľúbenca Johnnyho Deppa nebolo veľmi prekvapujúce, no v mnohých ľuďoch vzbudzovalo určité obavy – Deppov známy flegmatický štýl (ne)herectva by sa asi ťažko znášal s nepokojnou, mierne paranoidnou povahou čokoládového mága. Obavy boli zbytočné: Depp hrá s nesmiernou chuťou a nadhľadom; zároveň predvádza energiu a mimické svaly, ktoré som uňho nikdy netušil. Miestami sa až zdá, ako by sa v duchu vysmieval svojim kritikom, zároveň však plne slúži postave a na plátne sa rodí Willy Wonka v celej svojej záhadnosti a neistote. Osobitne impozantný je Deppov výkon v kontexte jeho stvárnenia J. M. Barrieho v Hľadaní Krajiny-nekrajiny, ktoré sa dá ešte zastihnúť v niektorých kinosálach.

V Hľadaní Krajiny-nekrajiny sa objavil aj neskutočne okatý a očarujúci trinásťročný herec menom Freddie Highmore (teda - na plátne vyzerá najviac na osem). Tomuto mladíčkovi pripadla opäť úloha Deppovho spoluprotagonistu v podobe malého Charlieho. Uhral si svoje miesta bez problémov, musel však odolávať väčšej konkurencii ostatných detských hercov, ktorí Dahlove šablóny vypĺňajú s dokonalou presnosťou. V tomto smere treba okrem samotných hercov (Annasophia Robb, Julia Winter, Jordan Fry a Philip Wiegratz) pochváliť aj casting pod vedením Susie Figgisovej, ktorý je jednoducho prvotriedny. Z ďalších vedľajších postáv stál za povšimnutie David Kelly v úlohe dedka Joea plus Deep Roy naklonovaný do nekonečne veľa trpaslíkov rasy Umpa-Lumpa.

Film obsahuje kopu odkazov na iné klasické diela a určite ich je tam oveľa viac, než som si so svojim skromným rozhľadom všimol (Strihoruký Edward, Terminátor 2, Superman, 2001: Vesmírna odysea – dôkladná a inteligentná pocta Kubrickovi –, výpravné muzikály z 50. rokov a metalové videoklipy rokov 80.). Niekomu môžu vadiť, ale Burton a John August si na nich jednoducho zgustli a hotovo.

Hudbu k tomuto skvostíku robil Danny Elfman, dlhoročný to Burtonov spolupracovník. Jeho talent sa zaskvie najmä v piatich či šiestich muzikálových číslach, ktoré ohromujú svojou neviazanosťou a gýčovitosťou.

Apropos, gýč. Tim Burton je odjakživa typický ľahkosťou, s akou prekračuje konvenčné hranice vkusu a vytvára na ich pomedzí fascinujúce svety. Presne v tom duchu sa nesie aj táto snímka a potvrdzuje, že Burton je viac než len režisér, producent alebo scenárista. Je to človek, ktorý sa k svojej vlastnej fantázii správa s oveľa väčšou úctou než väčšina z nás a dbá na to, aby šedivosť dospeláckej existencie nevyhasila iskru, ktorú si od detstva nosíme v sebe. Ak chcete vedieť, s akou silou ešte horí vo vás, Willy Wonka a jeho továreň na čokoládu čaká s otvorenou bránou...

P.S. Zdá sa, že v našej distribúcii si môžete vybrať len medzi českým dabingom a originálnym znením bez titulkov. Osobne odporúčam aj neanglistom pozrieť si po dabovanej verzii aj originál. Stojí to za to.

Charlie and the Chocolate Factory (USA/UK, 2005, 115 min.)
Réžia: Tim Burton. Scenár: John August. Hudba: Danny Elfman. Kamera: Philippe Rousselot. Hrajú: Freddie Highmore, Johnny Depp, Helena Bonham Carter, James Fox, David Kelly, Christopher Lee

autor Ján Hušťák 19.8.2005