COMPANY

COMPANY

5.0

Company Roberta Altmana ponúka pohľad do zákulisia špičkového baletného telesa - Joeffrey Ballet v Chicagu, ktorého tanečníci priamo vo filme aj tancujú, a to skvelo. Jednou z mladých a talentovaných je Loretta Ryan - Ry (Neve Campbell), ktorá, podľa všetkého, len nedávno dostala šancu predviesť, čo sa v nej naozaj skrýva. Šancu využila a žne pochvaly, kade chodí. Jeoffrey Ballet je ale súbor a Ry je len jedna jeho členka. Máme šancu nahliadnuť do tréningového procesu, dozvedieť sa nejaké útržky o vzťahoch vo vedení súboru, ako aj do súkromia mladých ľudí, ktorí majú tú česť v súbore tancovať. To všetko podané so snahou len sucho konštatovať, držať si odstup.

Jednotlivé baletné skúšky a aj predstavenia (až na finálové) sú skvelo zatancované a skúšky dokonca aj filmovo zaujímavé. Veľmi jednoducho nasnímané a pritom sú tým najsilnejším prvkom filmu. Company sa trochu drobí, akoby pozostával z troch filmov: v jednom ide o tréningy a predstavenia, v ďalšom o zákulisie riadenia súboru a v treťom o všetko ostané, hlavne o útržky "zo života" vybraných tanečníkov (Ry a pár bezmenných). A práve tie časti, ktoré sa neodohrávajú v baletných sálach a na pódiách sú dosť problematické. Po prvé, sú zbytočné, pretože sa tvária ako sondy do súkromia tanečníkov, o ktorých nevieme, ani ako sa volajú a vlastne vôbec nie sú zaujímaví, alebo nás úplne zbytočne zahlcujú útržkami z problémov vedenia súboru. Po druhé, predpokladám, že zámerom bolo vniesť do filmu dotyk autenticity, snímať ho ako pseudodokument. Ak aj áno, v týchto momentoch to nevyšlo. (V baletných miestnostiach a pódiách funguje veľmi dobre.) Kamera vo viacerých "netanečných" scénach je umelá, náhodné rámovanie a preostrovanie vôbec nepôsobia ako "umelcov úmysel". Pri kamere tanečných vystúpení (a jednej skúšky v divadle) ma zarazila len jedna vec. Pôvodne som si myslela, že je to schválne, ale "duchovia" tanečníkov vyvolaní nekvalitnou optikou alebo zlým svietením sa ukázali ako obyčajná a hlúpa chyba. Kým pri tanečných sólach páru pred tmavým pozadím boli zaujímavým efektom, všade inde už vadili.

Company Company Company

Pri písaní scenára si Barbara Turner a Neve Campbell neujednotili, či Company bude film o tanci, o zákulisí alebo o tanečníkoch, respektíve sa rozhodli, že bude o všetkých troch uvedených. Navyše, keďže hlavný dôraz je v konečnom dôsledku na tanci, nevytvorili žiadne postavy vo filmovom význame slova. Áno, je tu Ry, ale vieme o nej, že tancuje, je dobrá a hrá biliard a zoznámi sa s Joshom (James Franco) a tancuje. Je tu Justin, o ktorom vieme len toľko, že mu nesedí choreografia veľkého finále, a preto je nahradený Michaelom, a jeho tatko sa preto rozhodne žalovať súbor. A ešte ďalší. Pokiaľ postavu nehrá známejší herec, nemá šancu, aby si ju niekto zapamätal. A známe tváre sú v celom filme tri: Neve Campbell, James Franco a Malcolm McDowell.

Zároveň si dovolím spochybniť voľbu Altmana do režisérskeho kresla. Pravidelne sa mu darí preukazovať veľký talent pre nevyužitie prostredia, vlažnú réžiu, absolútne žiadne prirodzené emócie (pre istotu pracuje s umelými situáciami), žiadnu Silu (jedine tak z tej temnejšej stránky) a najmä pokazené závery. Navyše, akonáhle sa pustí, na svoje pomery, do experimentu, stráca sa v ňom. Platí to aj pre Company. Záverečné vystúpenie, na ktoré, ako sa dozvedáme viac-menej tesne pred vystúpením samotným, sa tanečníci pripravovali celý film je najhoršie nasnímaným zo všetkých predstavení. Pri jeho režírovaní a snímaní opustil aj dokumentaristické sklony, ako aj fascináciu tancom a pokúsil sa o dramatické vyvrcholenie. V konečnom dôsledku som sa vôbec nemohla stotožniť s nadšením divákov v divadle, ale ani mi tento pocit nebol ničím pozitívnym nahradený. Navyše sa aj závere, ako inak v celom filme, zbytočne snažil podsúvať do popredia už mnou strhané netanečné momenty. Ubral filmu na ľahkosti a nepridal mu psychologický rozmer.

Pozastavím sa pri hlavnej hrdinke. Nebyť toho, že Ry hrá Neve Campbell, je nám ukradnutá rovnako, ako všetci ostatní. Zo žiadneho obrazu, slova, čohokoľvek som sa nedozvedela ani len náznak, prečo je Ry iná než ostatní, prečo by som si práve ju mala všímať viac. Všimla som si ale jej priateľa, Josha, ale to len vďaka tomu, že Jamesa Franca si všímam už od Spider-mana (hoci ho identifikujem tak v polke filmu). A všimla som si ho aj z dôvodu, že Joshova a Ryina romanca je pre mňa tak trochu traumatickou kapitolou osebe. Mám veľmi rada pieseň My Funny Valentine, je to moja pieseň. Ale.. jej použitie v Company je príkladom zlej, násilnej práce s hudbou. Keď ju hrali v bare, v ktorom sa Josh a Ry zoznámili, potešilo ma to. Keď ju v rôznych podaniach hrali skoro v každej scéne, kde sa objavil Josh, začala mi vyslovene vadiť. Druhou traumou v súvislosti s Joshom a Ry je romantická príprava raňajok po romantickej noci, nasvietená a nasnímaná ako pornotelenovela.

Company Company Company

Herectvo väčšiny aktérov spočíva, prirodzene - keďže ide o tanečníkov a choreografov, hlavne v tanci. Skutočné hranie by mali zabezpečiť hlavní a najznámejší - Neve Campbell, James Franco, Malcolm McDowell. Vďaka tomu prepracovaniu postáv, aké scenár ponúka, vychádza najlepšie Malcolm McDowell v úlohe riaditeľa baletu. Hoci jeho prejav vo všeobecnom merítku nie je nijako výnimočne kvalitný, ostáva jediným hrajúcim hercom. Neve Campbell tancuje a dobre vyzerá a James Franco vyzerá veľmi dobre. Otvorene, ani nemajú čo hrať.

Company ako tanec a film o tanci u mňa v zásade uspel. Má silu, má ladnosť, má jemnosť. Ako ucelený film je na tom už poslabšie. Experiment režiséra v snahe o dokumentaristický odstup a náhľad, ktorý tak celkom nevyšiel, skutočne pokazený záver, ktorý mal byť veľkým tanečným opusom a mal potenciál byť silným zážitkom aj pre filmového diváka. Altman ale nevyužil ani len potenciál ponúknutý scenárom, miesto toho sa snažil pridať na dôležitosti nedôležitých vedľajších línií. Škoda, že tak horlivo zvieral opierky režisérskeho kresla. Trochu úprimnej uvoľnenosti by nezaškodilo.

P.S.: Ako predfilm je premietaný krátky film Jakuba Koháka Béčka o Jirkovi, ktorý je  Boxer, Bodybuilder, Baleťák a tak trochu aj Básnik v jednom. Filmík je to zaujímavý a dobrý, hoci niektoré scény mohli byť pokojne kratšie, aby nestrácali na jemnom vtipe.

The Company (USA, 2003, 112 min.)
Réžia: Robert Altman. Scenár: Barbara Turner. Kamera: Andrew Dunn. Hudba: Van Dyke Parks. Hrajú: Neve Campbell, Malcolm McDowell, James Franco, Barbara E. Robertson, William Dick, Susie Cusack

My funny valentine