ČERVENÝ DRAK

ČERVENÝ DRAK

6.0

Voľná románová trilógia spisovateľa Thomasa Harrisa o nezabudnuteľnom doktorovi Hannibalovi Lecterovi sa dočkala pomerne zvláštneho filmového spracovania. Prvý diel trilógie s názvom Červený drak preniesol na filmové plátno ešte v roku 1986 režisér Michael Mann (Červeného draka premenoval na Lovca ľudí - Manhunter). Prvá snímka v ktorej sa objavila postava Hannibala Lectera (v podaní nevýrazného Briana Coxa) ale veľký úspech nezožala, a atraktívna téma ostala na päť rokov bez povšimnutia. Až prišiel režisér Jonatham Demme, ktorému sa ale prvý dieľ trilógie nepáčil tak, ako jeho pokračovanie Mlčanie jahniat. Do hlavnej úlohy rešpektovaného a inteligentného psychiatra Hannibala, narodeného vo východnej Eúrope v aristokratickej rodine, ktorému počas druhej svetovej vojny priamo pred očami zjedli vlastnú sestru, obsadil Anthony Hopkinsa, čo spôsobilo v roku 1991 hotovú kanibalskú mániu. Pred rokom sa Lecter vrátil v tretej a zároveň poslednej časti trilógie Hannibal. Na prvý diel románu sa zabudlo a až teraz režisér Brett Ratner uzavrel sériu natočením chýbajúceho Červeného draka.

Will Graham (Edward Norton), agent FBI, je síce muž stredného veku, ale predsa už tretí rok v penzii. Do dôchodku odišiel po vyšetrovaní série mimoriadne brutálnych vrážd, pri ktorých sa zoznámil aj s doktorom Lecterom (Anthony Hopkins). Charizmatický psychiater mu vtedy pomáhal a Will ani netušil, že mu pomáha práve ten, po ktorom pátra. Jeho niekdajší kolega Jack Crawford (Harvey Keitel) má teraz na krku nie menej hrozivý prípad. Brutálny masaker dvoch rodín, uskutočnený vždy za splnu. Do plného mesiaca chýbajú tri týždne, keď Jack požiada Willa o pomoc pri pátraní po mužovi, ktorý je s najväčšou pravdepodobnosťou geniálnym šialencom, alebo stelesnením zla. Hon na Červeného draka, ktorý pravdepodobne bez pomoci doktora Lectera nedopadne najlepšie, môže začať...

Červený drak Červený drak Červený drak

O tom, že Mlčanie jahniat patrí k najlepším filmom 90. rokov so mnou asi nebude nikto polemizovať. Horšie by už dopadla hodnotiaca debata o Scottovom Hannibalovi. Napriek snahe sa mu nepodarilo hannibalovskú tému posunúť o niečo ďalej. Dychtivé publikum síce odchádzalo vystrašené, ale vnútorne prázdne. Elektrizujúci náboj Mlčania jahniat sa nezopakoval a o nejakej mánii nemôže byť ani reč. Málokto vtedy vedel, ako to s románom Thomasa Harrisa vlastne naozaj je. Červený drak čakal na svoju adaptáciu a bolo otázkou krátkeho času kedy námet niekto spracuje. Témy sa zhostil Brett Ratner (Rušná hodina, videoklipy pre Madonnu, Mariah Carey) a nešiel na to vôbec hlúpo. Scenár mu na motívy Harrisového románu napísal skúsený Ted Tally, ktorý scenáristicky spracoval aj Mlčanie jahniat. Kameru zveril talianskemu profíkovi Dante Spinottimu (okrem Insidera či L.A. utajených skutočností, pracoval aj na Lovcovi ľudí - prvom spracovaní Červeného draka) a hudbu zložil podmanivý autor takých soundtrackov ako Spider-Man, Planéta opíc či MIB - Danny Elfman.

Výsledkom práce zmienených profesionálov za asistencie slušného rozpočtu (90 miliónov dolárov) je ľahko nadpriemerný kriminálny thriller postihnutý nevyrovnanosťou jednolivých scén. Ani remeselne zvládnutá Ratnerova réžia, iskrivé herecké divadlo a výborná Elfmanová zvuková kulisa, nedokázali zachrániť typickú trojaktovú štruktúru filmového scenára, plnú žánrového klišé, predvídateľných postupov a schématizmu. Dej paralelne sleduje osudy troch hlavných hrdinov a jasnou, presne stanovenou cestou prechádza od úvodu, cez postupné zauzlovanie, až k očakávanému koncu. Všetko je pekne uhľadené, nič nevytŕča. Tempo je relatívne rýchle - nuda neprichádza do úvahy. Gradácia napätia je rozvrhnutá presne podľa ľudského vnímania. V okamihoch keď prestávate pociťovať strach prichádza vypätá scéna. Podľa predchádzajúcich riadkov by sa dalo konštatovať, že Červený drak je filmom natočeným presne podľa zákonov krimithrilleru. To je pravda a zároveň aj škoda.

Červený drak Červený drak Červený drak

Ikonu filmu jedného muža s menom Anthony Hopkins sa (a musím konštatovať, že úspešne) snažil zmeniť diabolský Ralph Fiennes (Anglický pacient, Schindlerov zoznam) v úlohe psychicky chorého Francisa Dolarhyda (Červeného draka). Za zmienku stojí aj fakt, že o postavu Červeného draka bojovali Sean Penn či Nicolas Cage. Anthony Hopkins (65 rokov) je stále mrazivým Hannibalom, ale jeho podmanivé čaro už nie je tak silné, ako kedysi. Napriek tomu svoj herecký part, cez skromnosť scenára zvládol na jednotku. Tradične kvalitný herecký výkon odviedol nesmierne talentovaný Edward Norton (Kto z koho, Klub bitkárov) v úlohe špičkového detektíva, ktorý má toho tak veľa spoločného s doktorom Lecterom.

Absencia silnejších scén, invenčná vyprahlosť a presná žánrová škatulkovosť vytvárajú z Červeného draka tuctový mix Mlčania Jahniat a Psycha. Thriller akých už bolo a akých ešte veľa aj bude. Správy ohľadom ďalšieho pokračovania, ktoré pripravuje sám Anthony Hopkins ma presviedčajú len o jednom. Z Hannibala Lectera sa stal výnosný obchod, tak prečo ho za každú cenu jednoducho nevyužiť? Filmové umenie dostáva ďalšie za ucho...

Red Dragon (USA, 2002, 130 min.)
Réžia: Brett Ratner. Scenár: Ted Tally. Kamera: Dante Spinotti. Hudba: Danny Elfam. Hrajú: Anthony Hopkins, Edward Norton, Ralph Fiennes, Harvey Keitel, Emily Watsonová, Mary-Louise Parkerová, Philip Seymour Hoffman.

autor Peter Konečný 5.11.2002
6.0
6.6