VEĽKÝ SEN MALEJ ZEBRY

VEĽKÝ SEN MALEJ ZEBRY

6.0

Na obzore sa črtá ďalšia selanka o tom, ako si outsider svoj životný sen splnil. Tentoraz o zebre, ktorá chcela jazdiť konské dostihy...

Koľko rozprávkových alebo aj realistických príbehov ste už počuli o tom, že veľké sny sa spĺňajú najmä malým a na začiatku filmov prakticky temer bezvýznamným hrdinom? Nebolo ich málo a pokiaľ ich máte radi, môžete si prežiť ďalší z nich. A pokiaľ si na veľa takých nespomeniete, pamäť šablóny vám osvieži práve Veľký sen malej zebry, ktorý je exemplárnym príkladom o tom, ako natočiť dobrodružný film pre deti ako cez kopírak a príliš sa pritom nezapotiť, aby vyšlo všetko presne tak, ako má...

Veľký sen malej zebry Veľký sen malej zebry Veľký sen malej zebry

Ale presuňme sa na začiatok, kde v daždivej noci vykladá pár robotníkov spočiatku neznámu zver (no, dinosaury to nie sú, ale nechávame pozdravovať úvodnú sekvenciu Jurského parku) a po odchode trucku kuviká v daždi malá zebrička na vozovke a čaká na svoj ďalší osud. A ten nenechá na seba dlho čakať v podobe farmára Walsha (hrá ho mimochodom Bruce Greenwood a pokiaľ budete pri pohľade na neho hútať, kde už vlastne hral, spomeňte si napríklad na jeho rolu prezidenta Kennedyho v Trinástich dňoch). O pár minút sa už zebra ocitá v starostlivosti farmárovej dcéry Channing a nás čaká introdukcia s ostatnými obyvateľmi farmy.

Po troch rokoch sa toho veľa nezmení. Zo zebričky je veľká zebra, ktorá začína snívať svoj veľký sen - stať sa dostihovým koňom. A to už ideme so scenárom pekne zhurta, do deja sa zapletú nielen rôznorodé pokusy zebry Stripes (Česi ani Slováci si tu hlavu príliš nelámali a preložili kus názvu pre postavu) postihnuté zasneným odhodlaním, ale aj vážna rovina v podobe nemilej minulosti o úmrtí mamky vo farmárskej rodine. Ale zároveň sa tu bude drať na povrch aj tínendžérska túžba a spupnosť niečo dokázať a k slovu sa dostane aj prekonanie ústrednej traumy hlavného človečieho mužského hrdinu. Verte, že v príbehu outsiderov a zatrpknutých osudov sa stane všetko presne tak, ako sa má. Zvierací hrdina bude útočiť na pozíciu pretekára, dospievajúca dcéra dostane príležitosť docválať k víťazstvu a otec hádam prehryzne tú strašnú minulosť a bude sa sústrediť nielen na veci uplynulé, ale aj budúce.

Doteraz by bolo všetko super a pripomínalo klasické dobrodružstvo nie nepodobné snívajúcemu prasiatku Babe, ale to si tvorcovia zaumienili ešte update scenára a vložili doň sféru komickú a čiastočne aj trápnu. O ňu sa stará pelikán, ktorý si necháva hovoriť Hus a dvojica múch Zuk a Bzuk, ktoré boli už patrične "doterné" aj v traileri filmu. Pozícia tejto trojice je náramne zbytočná a snaží sa skôr o pobavenie jemne staršieho publika, ktorým nebudú cudzie ani občasné odkazy na známe diela či ľudovú slovesnosť. Áno, a potom je tu ešte pes Blesk, ktorý vypotí raz za polhodinu blchu a k nej aj variáciu dákeho výroku v neskutočne adaptovanom sedliackom prevedení. Holt, máte ho mať, veď sme na americkom vidieku!

Ničím neurazí, ničím neublíži, ale na druhej strane takmer ničím neprekvapí alebo ničím neoslní (česť patrí akurát záverečným dostihom, ktoré sú nakrútené nečakane dynamicky a za kus finálovej sekvencie by sa nemusel hanbiť žiadny napínavý akčný film). Scenár vyzerá byť písaný prakticky na objednávku a na istotu (vložte potrebné ingrediencie, poriadne ich zamiešajte a pridajte aj trošku moderny, hoci sme od veľkomiest poriadne ďaleko). Réžia je akceptovateľná a s výnimkou finálneho preteku sa pohybuje v priemere, ktorému nechýba pre zmenu aj pár patetických scén v závere. Hovoriť tu o hereckých výkonoch má zmysel iba v dvoch prípadoch - po prvé, nechápem, prečo sa Bruce Greenwood dal nahovoriť na podobnú vtákovinu, ale budiž, jeho prevedenie traumatizovaného farmára a starostlivého otca je celkom slušné. A po druhé, jeho filmová dcéra vyzerá byť náramne dobre vybraná, pretože okrem násťročnej nátury majú mnohé rodinné rysy spoločné a to na filmovom plátne dobre pôsobí.

Zvyšok castingu už tvorí iba pár vedľajších úloh a najmä rozprávajúci zverinec, ktorý má za úlohu lákať deti do kín. A v podstate si svoje úlohy plní dobre. Zvieratá sú sympatické, po desiatich minútach od začiatku filmu neustále kecajú a papule sa im nezavrú do záverečných titulkov. Sem-tam precedia nejaké životné múdro, sem-tam iróniu a často iba tliachajú naprázdno o svojom živote a minulosti. Pôvodné znenie sľubuje pár skvostov ako Dustina Hoffmana v úlohe vetrom ošľahaného Tuckera alebo Michael Clarke Duncana, my sa však musíme uspokojiť s českou garnitúrou, ktorá až na pár hlasov z Tele-tele pôsobí celkom dobre.

Ísť či neísť? No nebudeme si tu klamať, kúzelnosti prvého dobrodružstva Babe táto selanka nedosahuje. Stojí na istote, pevných (ale obyčajných) scenáristických základoch a podobne boli odvedené aj výkony na iných postoch. Výsledkom je priemerný film pre detské publikum, ktoré môže odísť spokojné. Ostatným bude vadiť, že tvorcovia sa nedokázali zbaviť sivého priemeru, neprekročili svoj tieň a až na pár prvkov satiry (ktorá nie vždy funguje) nedokázali vdýchnuť do projektu niečo svojské, charakteristické a preto zaujímavé.

Racing Stripes (USA, 2005, 84 min.)
Réžia: Frederik Du Chau. Scenár: David Schmidt. Kamera: David Eggby. Hudba: Bryan Adams, Mark Isham. Hrajú: Dustin Hoffman, Michael Clarke Duncan, Joe Pantoliano, Patrick Stewart, Whoopi Goldberg.

autor Michal Korec 28.4.2005