HITCH: LIEK PRE MODERNÉHO MUŽA

HITCH: LIEK PRE MODERNÉHO MUŽA

4.0

Existuje asi miliarda spôsobov, ako osloviť ženu, ale už výrazne menej je spôsobov, ktorými ženu oslovíte. A keď už naozaj neviete, ako sa vyhnúť trápnemu odmietnutiu pri hľadaní toho správneho systémom pokus - omyl (pričom v zásade máte len jeden pokus), zavoláte Doktora Rande. Doktor Rande, v civilnom živote známy pod menom Alex "Hitch" Hitchens (Will Smith), je tu totiž pre vás. Dokonale pozná ženy, vie, čo chcú a potrebujú. Vie, ako si ich získať a nestratiť. (Paradoxne, žije sám v neuveriteľne veľkom byte.) Vie poradiť aj tomu najbezradnejšiemu. Tým najbezradnejším sa ukáže byť malý účtovník vo veľkej firme Albert Brennemann (Kevin James), ktorý ani nedokáže zjesť hot dog bez toho, aby sa celý nezakydal, nosí biele ponožky do obleku, je tučný a nemotorný. Albert, ako každý muž, ktorý sa na Hitcha obráti, má tajnú lásku: Allegru Cole (Amber Valetta), celebritu, ktorá je sústom pre každý bulvárny časopis, pretože je krásna, mladá, skromná a rozpadajú sa jej vzťahy s milionármi. Sara Melas (Eva Mendes) pracuje pre bulvárny plátok. Máme štyri základné postavy (plus kamarátku na pozadí) a keďže ide o romantickú komédiu, úloha scenáristu nie je príliš odlišná od Hitchovho povolania: vytvoriť zo štyroch ľudí dva páry, pretiahnuť ich skúškami, nástrahami, schválnosťami a nedorozumeniami až ku konečnému "Áno, beriem." A, samozrejme, nezabudnúť na vtip a kamarátku na pozadí.

Hitch: Liek pre moderného muža Hitch: Liek pre moderného muža Hitch: Liek pre moderného muža

Romantická komédia pracuje s typmi postáv, ktoré zasadzuje do už miliónkrát odskúšaných schém, oživovaných malými detailmi, ktoré odlišujú Pretty Woman od Runaway Bride a Sabrinu od Sabriny. Kevin Bisch vychádzal z tohto predpokladu a  jeho scenár prináša základ pre naozaj romantickú komédiu a nie film, ktorý je čiastočne romantika a čiastočne komédia. Zaujímavo stavia do hlavnej úlohy hneď dva páry, odlišné v povahe asi tak, ako sa od seba líšia aj ich "aktéri" - Sara a Hitch, Allegra a Albert. Na základe toho, ako ku vzťahom pristupujú, je možné označiť Saru a Hitcha ako "tých s prehľadom a chladnou hlavou", a Allegru a Alberta ako "tých romantických". Takéto rozdelenie nie je samoúčelné, ale slúži ako podklad pre mravné poučenie z filmu a tiež ako východisko pre vtipné situácie. Jeho scenár tak má potenciál, aby na jeho základe vznikol "taký milý filmík", keby sa len držal zásady "všetkého veľa škodí". Nestalo sa a po úvodnej expozícii, ktorá sľubuje film, po ktorom vám merne stúpne hladina cukru, prichádzajú problémy. Súvisí to (okrem už naznačených vád scenára - presýtenosti) s viacerými faktormi, ktorými sú najmä réžia a vady postáv.

Réžia Andyho Tennanta filmom zásadne neškodí a, s výnimkou nadpriemerného Ever After, má na konte práve milo priemerné (tak na 5-6/10) filmy ako Sweet Home Alabama či Anna and the King. Aj v prípade Hitch: liek pre moderného muža som teda očakávala v celku priemerný, ale pozerateľný film. Tennantovi sa podarilo sklamať moje očakávanie. Rozhodol sa, že Hitch: liek pre moderného muža bude romantická komédia so všetkou svojou gýčovosťou a rozprávkovosťou. Dôsledným dodržiavaním tohto predsavzatia ale filmu ublížil. Bischov scenár pracuje ako so situačným, tak aj s verbálnym humorom miestami aj skutočne vtipne inteligentne, hoci je priehľadný a predvídateľný. Bohužiaľ, Tennantova réžia tlačiaca na každý zúbok pílky spôsobuje, že jednotlivé vtipné alebo aspoň milé situácie sú dotiahnuté až na hranicu trápnosti a zvýrazňuje sa presýtenosť gýčovitosťou.

Druhý problém filmu súvisí s postavu Sary, ktorá popri ostatných pôsobí umelo (a to stále beriem do úvahy, že píšem o filme, ktorý môže zachádzať do gýču a umelosti po stránke príbehu i postáv). Podľa všetkého je typom racionálnej workoholičky, ktorá jednoducho neverí na romantiku a chlapov, ktorí jej nosia drinky a oblbujú sladkými rečami o kráse jej očí, posiela z kratšej cesty domov. Jej rýchly prerod v pojašenú teenagerku je pre mňa dosť ťažko vysvetliteľný. Je mi jasné, že romantická komédia je aj o tom, že ženská postava vstupujúca do deja s vlasmi sčesanými do uzla si ich do konca filmu rozpustí a my zistíme, že je v zásade brutálna romantička, ale.. na to je predsa celý film, tak prečo podstupovať túto premenu hneď na začiatku?

Čo filmu neubližuje je ústredná štvorica hereckých predstaviteľov. Úspešne prekonávajú nástrahy scenára a aj réžie a svoje postavy hrajú civilne, nekarikujú ich a neprehrávajú. Tu by si špeciálnu pochvalu zaslúžil Kevin James, ktorého Albert je ideálnym prototypom na herecké excesy. V zásade, Hitch: liek pre moderného muža ani nevyžaduje nejaké prudké herecké výkony, no napriek tomu Smith, James, Cole a Mendes vytvárajú dojem, že ich postavy môžu byť skutočné. Will Smith je šarmantný (aj s opuchom tváre), Kevin James roztomilo nešikovný, Allegra Cole krehká a citlivá a Eva Mendes zachraňuje zo Sary, čo sa dá. Pochvalu si zaslúži aj relatívne rovnaká rozohranosť a rovnocennosť na plátne.

Hitch: liek pre moderného muža je film, ktorý si pokojne môžete nechať ujsť. Na druhej strane, ak sa vám predsa len "pošťastí" ocitnúť sa v jednej miestnosti s týmto filmom, je tu dosť veľká šanca, že prežijete. Treba sa pohodlne usadiť, podoprieť si jednou rukou hlavu, zdvihnúť jedno obočie a kochať sa zábermi New Yorku.

Na záver pár tipov Doktora Hitcha: Vlastne, žiadne nie sú. Buďte originálni. Buďte sami sebou. Nenoste biele ponožky do obleku. Keď dáma hovorí, počúvajte a reagujte. Na ústa a na prsia sa dívajte, len ak je strašne nudná a po druhom rande netúžite.

Hitch (USA, 2005, 115min.)
Réžia: Andy Tennant. Scenár: Kevin Bisch. Kamera: Andrew Dunn. Hudba: George Fenton, Alan Elliott. Hrajú: Will Smith, evin James, Eva Mendes, Allegra Cole

4.0