ANAKONDA 2: HON NA KRVAVÚ ORCHIDEU

ANAKONDA 2: HON NA KRVAVÚ ORCHIDEU

0.

Máte radšej anakondu, alebo Jennifer Lopez? Nech je vaša odpoveď na túto otázku akákoľvek, v Anakonde 2 si obidve dámy užijete len čiastočne. Ale k tomu sa dostaneme trošku neskôr, najprv oprášme staré, hrubé, v koži viazané archívne knihy a načrime trochu do histórie.

Písal sa rok 1997 a peruánsky režisér Luis Llosa (ktorý nás pred tým obšťastnil napríklad filmom Špecialista, v ktorom žiarili Sly Stallone a Sharon Stone) do našich kín priviedol hnusné slizké stvorenie - Anakondu. Tá chvíľu v kinodistribúcii pobudla, ale už čoskoro sa úspešne preplazila na obrazovky našich televízií, kde zaujala čestné miesto v lukratívnych utorkových alebo štvrtkových časoch okolo polnoci. A zhruba to je pozícia, ktorú si Jennifer Lopez utekajúca pred obrovským nechutným hadom (nechutným nie v zmysle strašidelnosti, ale v zmysle jeho technologického spracovania) a Jonom Voightom, zaslúži.

Obsah hlavy hollywoodskeho producenta je pre mňa záhadnejší, ako dôvod, pre ktorý si toľko ľudí každý deň kupuje Nový Čas. Nikdy asi nepochopím, ako niekomu vôbec môže napadnúť natočiť film ako je Anakonda 2. Je síce fakt, že jednotka celosvetovo zarobila slušne (134,2 milióna dolárov ku koncu roka 1997), ale predpokladať, že sa diváci bez rozmýšľania pohrnú na film, ktorý sa ani zďaleka nepribližuje pochybným kvalitám prvého dielu len kvôli známemu názvu, je naivné. Aspoň som si to myslel, ale po skontrolovaní box office tohto "diela" mi sklapla sánka - Anakonda 2 na seba už teraz zarobila. Hollywoodski producenti asi predsa len vedia, čo robia.

Anakonda 2: Hon na krvavú orchideu Anakonda 2: Hon na krvavú orchideu Anakonda 2: Hon na krvavú orchideu

Keď vezmete všetky filmy na ktoré si spomeniete, v ktorých vystupuje skupinka ľudí naháňaná monštrom, a prepasírujete ich cez jediný kávový filter, hnusná brečka, ktorá vám zostane, bude tvoriť príbeh Anakondy 2. Ani sa mi nechce ťukať do klávesnice slová, opisujúce skupinu sediacu za stolom vo "veľmi-dôležitej-firme", rozprávajúcu báchorky o zázračnom lieku, pre výrobu ktorého je potrebné zohnať "Krvavú Orchideu" rastúcu len uprostred džungle, ktorú treba zozbierať čo najskôr, lebo potom už bude neskoro. Zdá sa mi zbytočné písať aj o tom, ako táto skupinka rôznorodých ľudí prišla do onoho zapadákova a keďže bolo práve obdobie dažďov, nikto z domorodcov ich nechcel loďou odviesť do pralesa (toto si zapamätajte, ešte sa k tomu vrátime). Pripadá mi úplne bezpredmetné referovať vám o tom, ako si našli Američana, ktorý má loď a dostatočne veľké svaly v kombinácii s dostatočne malým mozgom, takže onedlho sú už na ceste a show sa môže začať.

Svalnatý Američan trpí zvláštnou rečovou vadou - 99% svojich replík šepká, asi preto, že je to cool. Sedem (slovom 7!) scenáristov sa rozhodlo pre značne jednoduchú "charakterizáciu" postáv - Svalnatý Šepkár je cool, ukecaný černoch je to, čo má byť, vedec je šialený a počítač, ten je rozbitý (jeden z najvtipnejších momentov celého filmu nastáva, keď si postavy so slovami "tento harddisk je zničený" podávajú CD mechaniku).

Keď sa skupina vydala na lodnú cestu po pralese, čakáte že sa objavia anakondy avizované názvom filmu. A čakáte... A čakáte... A po hodine v ktorej sa pred kamerou vystrieda fauna snáď z celej džungle, len tie vytúžené hady nie, vás čakanie prestáva baviť a naštvane odchádzate z kina. Tí čo vydržia sa ale plazov dočkajú. A rýchlo si uvedomia, že asi mali nasledovať kolegov, ktorí to vzdali. Anakondy sú totiž trikovo značne nepodarené. To sa dalo čakať, ale zarážajúce na nich je to, že v niekoľkých scénach sa na ne viac-menej dá pozerať. Ktovie, prečo pár scén s digitálnymi hadmi vyzerá celkom k svetu, ale väčšina z nich je odpudzujúca, vyzerá to na nedostatok financií určených na postprodukciu.

Hviezda prvého dielu Jennifer Lopez sa z pochopiteľných (finančných) príčin v dvojke objaviť nemohla, preto bola nahradená Salli Richardson, ktorá sa "veľmi nenápadne" nápadne podobá práve na Lopezovú. Ona a umiestnenie deja do džungle obsahujúcej obrovské hady je aj jediná spojitosť s prvým dielom, ktorý bol síce podpriemerný, ale v porovnaní s dvojkou je to jeden z vrcholov svetovej kinematografie.

Nasleduje test vašej pozornosti. Ak ste čítali pozorne, tak si určite spomínate, že ste si mali niečo zapamätať. Viete čo to bolo? Správne, bol to fakt, že je práve obdobie dažďov, pre ktoré nikto z miestnych dopravcov nechcel dobrodruhov zobrať do džungle, lebo všetko bolo zatopené a stále hrozne pršalo - a preto si museli najať Svalnatého Šepkára a jeho polorozpadnutú bárku. Vzhľadom k tejto skutočnosti je celkom vtipné to, že skoro celý film je krásne počasie a slniečko na oblohe nezakryje jediný náznak mráčika. O ďalších logických chybách ani nemá zmysle rozprávať, je ich tam tak veľa, že miestami nie je jasné či je postava mŕtva, alebo nie (viď záverečné vyšplhanie sa z klbka anakônd (krásne slovo, však?;)).

Hlavný problém Anakondy 2 je, že sa berie smrteľne vážne, preto sa na nej nedá zabávať ako na príjemnom béčku. Tento film je absolútna katastrofa, je to ten najhorší možný zlepenec všetkého zlého, čo ste vo filme kedy videli, je to kinematografický odpad a úspešne smeruje na popredné priečky mojej Bottom 10. V roku 1998 bola prvá Anakonda nominovaná na Razzie Award za réžiu, verím že dvojku neminie nielen nominácia, ale aj samotná prestížna cena a to hneď vo viacerých kategóriách..

Ak sa hadov bojíte, nechoďte na tento film, páčiť sa vám nebude. Ak sa ich nebojíte, tiež radšej zostaňte doma, ani vám sa páčiť nebude a myšlienka na peniaze vyhodené za lístok, by vám zbytočne zdvihla adrenalín.

Anacondas: The Hunt for the Blood Orchid (USA, 2004, 93 min.)
Réžia: Dwight Little. Námet: Hans Bauer, Jim Cash, Jack Epps Jr. Scenár: John Claflin, Daniel Zelman, Michael Miner, Ed Neumeier. Kamera: Stephen F. Windon. Hudba: Nerida Tyson-Chew. Hrajú: Johnny Messner, KaDee Strickland, Matthew Marsden, Nicholas Gonzalez, Eugene Byrd, Karl Yune

autor Filip Šustek 14.10.2004
:)
6.3