KAMEňÁK 2

KAMEňÁK 2

2.0

Vtipy sa vraj rozdeľujú na dobré a slušné. A filmy na komerčné a umelecké. A že vraj český divák rozdeľuje komédie na trošku vtipné a Trošku vtipné? A čo slovenský divák? A čo na to Jan Tleskač?

Predchádzajúce tvrdenia sú samozrejme pritiahnuté za vlasy, ale predsa len čosi naznačujú. To čosi, čo sa v českých médiách označuje ako vojna Troška-Baldýnsky. Česká filmová kritika trhá tohto režiséra na kusy, diváci mu (väčšinou) plnia peňaženku. Chcelo by to od začiatku povedať, že je to nezmysel ale predsa len, ide o autora "Slunečnej" trilógie tak teda skúsme byť optimistickí a hľadajme niečo pozitívne...

Kameňák 2 Kameňák 2 Kameňák 2

Nič? OK, tak prejdime ku kritike. Po prepadáku Anjelská tvár (mal som tú česť recenzovať) bolo treba rýchlo nájsť projekt, ktorý za pár šupov presunie čísla z červeného pásma do čierneho a tak sa zrodil Kameňák. (Nielen) finančne nenáročný projekt, ktorý len formálne nadviazal na atmosféru Slunce.... V čom však skutočne nadviazal bol divácky úspech. Niet sa čo čudovať, že autori porodili aj druhý šuter...

Nie, vôbec nespochybňujem to, že sa nájde (pomerne) dosť divákov, ktorí na tento film pôjdu radi a dokonca aj po jeho zhliadnutí, budú spokojní. Celkom automaticky nič nečakali a čosi sa im dostane. Ono nič je žiaľ v kontexte kinematografie stále silnejšie. Stačí mi, že tam budú efekty, stačí mi, že tá armáda má stotisíc vojakov, stačí mi, že vypnem hlavu.... Je to, žiaľ trend, a hoci ho nemám rád, nezmením ho. To, že (nielen) ja vyhľadávam intelektuálne dobrodružstvo i zábavu je moja vec, rovnako ako to, že niekomu stačí zopár sexuálnych vtipov a škaredé Nemky.

Rozdiel medzi Kameňákom 1 a 2 nie je nijak markantný. Trochu väčšie financie a možno menší časový stres, umožnili viac vyniknúť práci kamery v exteriéroch a okrem hrozby vidieť nahú Janu Paulovú, pribudne možnosť vidieť iné, mladšie nositeľky sekundárnych ženských pohlavných znakov. Inak všetko zostáva po starom. Kvázi príbeh o záhadnej strate (?) prameňa sexuálnych radovánok je rovnako nepevný a nekoherentný ako predtým a tak je divák odsúdení na sitcomove spracovanie desiatky vtipov. Medzi nimi si určite nájde pár, ktoré nepozná a možno nejaké, ktoré aj pobavia.

Kameňák 2 Kameňák 2 Kameňák 2

Celkovo je však výsledok vcelku málo vtipný, málo dramatický a plochý. Málo vtipný preto, lebo sfilmovať vtip, je čosi iné, ako ho porozprávať. Väčšina vtipov svojou vizualizáciou žiaľ trpí a pri "suchých" hláškach jednoducho podvedome spomínam na smiech publika zo sitcomov. Slabá dramatickosť samozrejme súvisí s absenciou skutočnej dejovej nite a plochosť s nevýraznou dramatizáciou postáv. Každá z nich je len robotom na vtip a žiadna z nich nie je skutočným človekom. Exkluzivitu filmu podobne ako v jeho predošlom diele majú naháňať celebrity, ale ich plochosť (prepáč Martine, prepáč Helenko) je absolútne koherentná so zvyškom filmu.

Zdá sa, že môžeme úvod trochu opraviť. Vtipy sa rozdeľujú na dobré, slušné a sfilmované. Zoradené podľa kvality. Nehovoriac, že dvakrát opakovaný vtip - nie je vtipom.

Tak teda jeden na záver:

Šéf hovorí svojmu zamestnancovi:
Prepúšťam Vás zo zdravotných dôvodov.
Ako to?
Vždy, keď vás vidím, je mi zle...
(smiech)

Kameňák 2 (ČR, 2003, 90 min.)
Réžia: Zdeněk Troška. Scenár: Evžen Gogela, Marek Kališ, Zdeněk Troška. Kamera: David Ployhar. Hudba: Miloš Krkoška. Hrajú: Václav Vydra, Jana Paulová, Helena Vondráčková, Martin Maxa, Marek Vašut, Josef Laufer, Václav Glazar, Helena Růžičková, Jan Skopeček, Monika Absolonová, Jaroslava Obermaierová, Richard Genzer, Hana Čížková, Lubomír Lipský, Marta Kubišová.

autor Vladimír Kurek 10.6.2004
2.0
6.4