MILOVAť JE ZÁBAVNÉ

MILOVAť JE ZÁBAVNÉ

4.0

Do kín prišla ďalšia romantická komédia od režisérky a producentky Nancy Meyers (Po čom ženy túžia), ktorá vďaka hviezdnemu obsadeniu sľubovala príjemnú a vtipnú zábavu. Veď môžu také hviezdy ako Diane Keaton a Jack Nicholson sklamať? Odpoveď znie, môžu...

Príbeh filmu nie je obzvlášť originálny. Jack Nicholson, alias Harry Sanborn, je 63 ročný starý mládenec so slabosťou pre mladé ženy. Jeho aktuálnou priateľkou je Marin (Amanda Peet) s ktorou plánuje stráviť víkend v plážovom dome jej matky Ericy (Diane Keaton). Ako to už vo filme i v živote býva, veci sa väčšinou nedejú tak, ako by mali. Do domu nečakane zavíta aj Marinina matka Erica Barry, uznávaná autorka divadelných hier, spolu so sestrou Zoe (v podaní Frances McDormand, známej z brilantne úlohy mierne hysterickej matky vo filme  Na pokraji slávy). Inteligentnej Erice nie je playboy Harry - rozhodne nevyhľadávajúci spoločnosť starších žien, práve sympatický. V intímnej chvíli s Marin dostane už nie najmladší Harry srdcový infarkt a zachráni ho práve duchaprítomná Erica, ktorá ho spolu so sestrou a dcérou dopraví do nemocnice. Tu vstupuje na scénu Keanu Reeves v úlohe šarmantného mladého doktora Juliana, obdivujúceho Ericinu prácu a osobnosť. Keďže Harry potrebuje pokoj, nariadi mu doktor Julian, aby zostal v blízkosti nemocnice - ako už určite tušíte, prichýli ho Erica, ktorá sa o neho bude starať počas rekonvalescencie...

Milovať je zábavné Milovať je zábavné Milovať je zábavné

Film sľuboval ľahkú a príjemnú komédiu, ktorá sa nakoniec ukázala ako ťažkopádna, a nech mi odpustia všetci, ktorým sa páčila, ako vskutku nudná. Námet romantickej komédie, nie je sám o sebe zlý, stroskotal však na nedostatočnej charakteristike postáv a nedotiahnutí nosných myšlienok deja. Ak bolo v záujme režisérky natočiť film o vzťahoch, mala sa im, ako aj psychológii jednotlivých postáv - ktorá je žiaľ iba veľmi povrchná - venovať oveľa dôslednejšie. Dôsledkom toho sa filmové postavy dokázali zamilovať a odmilovať akoby švihnutím čarovného prútika (zrejme odtiaľ je odvodený aj názov filmu Milovať je zábavné). Harry a Erica sa najprv neznášajú, ale odrazu zisťujú, že sa spolu cítia úplne úžasne, na čom by nebolo nič zlé, ak by bolo vo filme povedané, prečo sa vlastne spolu cítia tak dobre. Takisto Julianovo vzplanutie pre Ericu sa mi zdalo trochu pritiahnuté za vlasy. Nie že by mi prekážalo spojenie mladší muž a staršia žena - veď aj slávna autorka detektívok Agatha Christie mala o dosť mladšieho muža a vydržalo im to celý život - ale láska postavená iba na obdive Ericinej práce, sa mi zdala byť trochu absurdná.

Hlavní predstavitelia Diane Keaton a Jack Nicholson sa svojich úloh síce nezhostili najhoršie, ale ani nie najlepšie. Mala som pocit, akoby som sa s oboma postavami, aj keď s menšími obmenami, už niekde stretla. Erica mala niečo z úspešnej newyorčanky J.C. Wiatt  z filmu Baby Boom, ktorú Keatnová  stvárnila v roku 1987 (mimochodom autorkou scenára tohto filmu bola tiež Nancy Meyers) a postava Harryho sa pohybovala niekde medzi Melvinom Udallom (Tak dobre, ako sa len dá) a Darylom van Horneom (Čarodejnice z Eastwicku), ale na rozdiel od spomínaných charakterov chýbal Harrymu šmrnc a originalita.  Predovšetkým obom charakterom, Erice aj Harrymu, chýbala presvedčivosť, takže celý príbeh lásky pôsobil "hrano" a neprirodzene.

Film nedokázal vyťažiť ani z úžasného prostredia New Yorku a Paríža. V porovnaní s filmom obdobného žánru Láska cez internet s Meg Ryanovou a Tomom Hanksom, priam dýchajúcim atmosféru New Yorku, je Milovať je zábavné úplne bez atmosféry. Fakt, že je dej snímky prenesený do Paríža, spoznáme podľa typicky francúzskej hudby a Eifelovky, ktorá sa ako reklama rozsvieti doslova za Harryho hlavou. Bez týchto atribútov by sme si to zrejme ani nevšimli.

Milovať je zábavné človeka nechytí za srdce a ani ho nerozosmeje. Nájde sa v ňom síce pár vtipných scén, tieto však nedokážu uniesť celý film. Meyersovej starší film Po čom ženy túžia, ma síce tiež príliš nezaujal, mal však aspoň vtipný nápad. Milovať je zábavné nemá podľa môjho názoru ani nápad, ani vtip.

Somethings Gotta Give (USA, 2003, 128 min.)
Réžia: Nancy Meyers. Scenár: Nancy Meyers. Kamera: Michael Ballhaus. Hudba: Blake Neely. Hrajú: Jack Nicholson, Diane Keaton, Keanu Reeves, Amanda Peet, Frances McDormand, Jon Favreau

autor Zuzana Hergovitsová 28.4.2004