LÁSKA NA GRILE

LÁSKA NA GRILE

7.0

Aj večná, možno trochu ošúchaná téma manželského trojuholníka sa dá sfilmovať originálne. Táto myšlienka mi vírila hlavou po zhliadnutí snímky Láska na grile, filmového experimentu a lá dogma nemeckého režiséra Andreasa Dresdena. Aj keď v tomto prípade treba skôr hovoriť o inom geometrickom útvare, výraz manželský štvoruholník by bol asi vhodnejší. Príbeh síce nie je nijako obzvlášť prevratný, avšak Láska na grile je nesporne zaujímavá hneď z niekoľkých uhlov pohľadu.

Láska na grile Láska na grile Láska na grile

Film sa odohráva v našincovi blízkom sociálnom prostredí, zavedie nás totiž do bývalého východného Nemecka, konkrétne do Franfurktu nad Odrou. Zoznamujeme sa s frustrovanou štvoricou priateľov, dvoch manželských párov, ktoré svoje strasti i slasti prežívajú medzi prácou a domovmi na sídlisku - na nerozoznanie napríklad od Petržalky. Chris a Katrin tvoria bezdetný pár, Uwe a Ellen majú syna a dcérku. Katrin a Ellen sú najlepšie priateľky, veľa času trávia spolu, zdôverujú sa jedna druhej s osobnými problémami. Podobne kamarátsky vzťah majú i Chris a Uwe. Občas sa štvorica zabáva spoločne, na domácich súkromných večierkoch. Jednoducho všedný kolobeh života, s obyčajnými každodennými starosťami hlavných hrdinov. Až kým sa vzťahy medzi nimi poriadne nezamotajú. Skomplikuje ich samozrejme láska. Ako iste uznáte začať si so ženou najlepšieho priateľa, ktorá je zároveň najlepšou kamarátkou mojej manželky, je absolútne neprípustná situácia.

Láska na grile osciluje medzi psychologickou drámou a komédiou. Rozhodujúce je vykreslenie charakterov postáv a motívy ich konania. To všetko je však podfarbené niekedy naozaj vydareným humorom, ktorý vychádza s absurdnosti celej situácie. Každý zo štvorice priateľov je trochu poľutovaniahodnou a zároveň komickou figúrkou. Spoločnú majú frustráciu, pocit nenaplnenosti pracovného aj osobného života. Chris je moderátorom komerčného bulvárneho rádia, pričom túži po serióznej novinárskej práci. Jeho Katrin stráži parkovisko, čo je asi zamestnanie, ktoré nepatrí k snom žiadnej ženy. Uwe je majiteľom nevábneho stánku s občerstvením, kde často trávi čas aj na úkor rodiny. A Ellen predáva parfumy... Všetci sú okolo štyridsiatky a vo vzťahoch im to práve začína haprovať. Túžia po zmene, vzplanutí, väčšom prejavovaní  citov.

Veľkým kladom filmu je jeho autentickosť, a vďaka nej pôsobí pravdivo. Zásluhu na tom nepochybne majú aj výborné herecké výkony a zaujímavý štýl filmovej reči. Ide o mimoriadne nízkorozpočtovú snímku, ktorá nemala dopredu napísaný ani scenár, dialógy hercov sú teda improvizáciou. Nakrútená je na digitál, obraz je občas roztrasený, hercov kamera nijako nešetrí. Prelína sa v nej filmové a dokumentaristické spracovanie a toto všetko spoločne pôsobí dojmom, že ide o skutočný príbeh reálnych ľudí. Majú teda ako takí šancu zmeniť vlastné životy, s ktorými sú nespokojní? Ako sa asi v skutočnom živote vyvinie natoľko zamotaná situácia? Môže pretrvať láska medzi Chrisom a Ellen? Chcú to vôbec? Treba dodať, že záver filmu korešponduje s jeho celým dejom. Príbeh nevšednej lásky sa končí tak, ako by sa s najväčšou pravdepodobnosťou vyvinul i mimo filmového plátna.

Napriek všetkým kladom snímka Láska na grile však miestami pôsobí rozťahane, nezáživne, niektoré scény mohol režisér pokojne vystrihnúť. A možno pre dosiahnutie väčšej autenticity nechcel. Fanúšikovia klubového filmu však azda nebudú sklamaní. Nejde síce o nijako prevratnú, geniálnu snímku, avšak určite sa aspoň zasmejete. Myslím, že vás dokáže zaujať a to nielen svojim filmovým spracovaním.

Halbe Treppe (SRN, 2002, 111 min.)
Réžia: Andreas Dresen. Scenár: Andreas Dresen. Kamera: Michael Hammon. Hudba: 17 Hippies. Hrajú: Steffi Kühnert, Gabriela Maria Schmeide, Thorsten Merten, Axel Prahl, Jens Graßmehl, Mascha Rommel, Gregor Ziesche, Julia Ziesche

autor Eva Sládková 2.2.2004
7.0
7.0