JEDNOTKA RÝCHLEHO NASADENIA

JEDNOTKA RÝCHLEHO NASADENIA

8.0

Pri jednej z akcii týmu S.W.A.T. (Special Weapons And Tactics) Jim Street (Colin Farrell) a Brian Gamble (Jeremy Renner) neuposlúchnu rozkaz zostať na pozícii a akciu vezmú do vlastných rúk. Nešťastnou náhodou je rukojemníčka postrelená, ale teroristi mŕtvi. Niekedy nie je správna vec správnou vecou. Ak by Jim s Brianom nezasiahli bola by rukojemníčka pod „kytičkami". Vedia to všetci, ale postrelená rukojemníčka žiada odškodné a kapitán Fuller (Larry Poindexter) musí vinníkov potrestať. Kým Brian nie je ochotný prijať ponuku pracovať v "klietke", Jim túto ponuku berie a v tichosti čaká na druhú šancu. Dan "Hondo" Harrelson prichádza na losangelský okrsok, aby zostavil a vycvičil špeciálnu Jednotku rýchleho nasadenia. Medzi päticu špeciálnej jednotky zaradí okrem skúseného Boxera (Brian Van Holt) a T.J. (Josh Charles) aj policajta z ulice Dakea (LL Cool J) a napriek zákazu nadriadených ponúkne druhé šancu Jimovi a prvú šancu žene - Chris Sanchez (Michelle Rodriguez). Zatiaľ čo Hondo cvičí tým k obrazu svojmu, je pri rutinnej prehliadke dolapený mafián Alex Montel (Oliver Martinez), ktorý pred televíznymi kamerami vyhlási, že dá 100 miliónov tomu, kto ho dostane "na slobodu".

Jednotka rýchleho nasadenia  Jednotka rýchleho nasadenia  Jednotka rýchleho nasadenia

Od Jednotky rýchleho nasadenia nečakajte nadupanú akciu od začiatku do konca. Režisér (a herec) Clark Johnson, ktorý je podpísaný pod radou úspešných policajných seriálov vo svojej prvej veľkej réžii stavil na minipríbehy, ktoré posúvajú dej stále dopredu a na presné, dobre vykreslené charaktery všetkých postáv. Dobrou oporou mu bol scenár dvojice David Ayer (Training Day) a David McKenna (Blow, American History X), ktorý je inteligentný a snaží sa vyhýbať filmovým klišé. Čo sa týka herectva, tak nad všetkými vyčnieva Oliver Martinez, ktorý si určite s chuťou zahral mladého bohatého francúzskeho mafiána. Charizma z neho srší bez toho, aby urobil čo i len malinký pohyb. Colin Farrell vyzerá akoby prešiel výcvikom v Tábore tigrov, získal skúsenosti v Hartovej vojne, strávil niekoľko hodín v Telefónnej búdke a potom skúšal šťastie u polície v Los Angeles. Michelle Rodriguez sa väčšinu filmu tvári drsne. Možno preto, že nedostala viac priestoru ako členka S.W.A.T.u, ale ako mamička, ktorá svoju dcérku opúšťa s vetou: „Mamička sa ide hrať tú hru na policajtov a zlodejov.". Samuel L. Jackson už vycvičil tvrdohlavého Xandera Cagea prezývaného XXX a vyskúšal si aj druhú stranu mince v thrillery Vyjednávač. Svoju úlohu zvládol dokonale aj ako veliteľ a člen S.W.A.T.u.

Jednotka rýchleho nasadenia si ma získala hlavne čistotou žánru. Režisér sa neodvolával na iné filmy a vyhol sa prvoplánovému humoru. Vtip vznikal slovnými prestrelkami a keď prišlo na akciu, humor v nej nemal miesto. Konanie každej postavy je pochopiteľné a len ťažko by sa vo filme hľadal zbytočný záber. Scéne výcviku sa Johnson nevyhol ako Tarantino, ale vyzeralo to, že ich Hondo nemá čo naučiť, lebo všetci mali výbornú kondičku, vedeli strieľať a vedeli aj to, čo ich čaká. Páčila sa mi úvodná sekvencia, kde sa len na chvíľu objavil záber akoby z kamery pripevnenej na prilbe jedného z týmu špeciálnej jednotky. Bolo to zaujímavé a malo to lepší efekt ako spomalené zábery policajtov spúšťajúcich sa po lane z helikoptéry. Spomalené zábery sa tu vôbec nemali nachádzať.

Nasledujúci odstavec obsahuje spoilery. Nedoporučujem čítať pred filmom.

Už dlhšiu dobu sa pri amerických akčných filmoch pristihujem, ako premýšľam o akčnej scéne ako o výrobnom materiále. Čo tu ešte nebolo? Búranie ulice robotom T-X v najväčšom motorovom vozidle, súboj na mínovom poli, bitka vo vzduchu počas extrémneho dažďa... Všetko sú to efektívne scény, ktorým chýba zmysel a hlbší význam. V Jednotke rýchleho nasadenia (JRN) je prekvapivo najlepšie natočenou akčnou scénou dolapenie falošného Alexa skupinou chamtivcov. Výborne je vymyslené aj scéna prvého Alexovho úteku z autobusu. Nasadne síce do auta, ale ďaleko v ňom nedôjde. Mieri naňho päť kričiacich policajtov, aby si dal roky za hlavu, jednou Alexovou odpoveďou je: „Hollywood, čo?" Aj keď som už od začiatku vedel, kto bude mať najväčšiu šancu získať 100 miliónovú odmenu, chápal som, že nejde len o peniaze, ale hlavne o to dokázať, kto je v tomto obore jednotkou. Brian mal výborný plán premiestniť väzňa spodnými tunelmi, ktoré im poskytovali 6000 možných východov a JRN sa nemohla dorozumievať vysielačkami. O pristávaní lietadla nehovoriac. Najviac však sklamal záver. Väzeň je dopravený na miesto, z vysielačky sa ozýva hlásenie a JRN znovu vyráža do akcie. Koniec. Celé titulky som čakal, či sa tam náhodou neobjaví ešte pár záberov z inej akcie JRN. Ak nepočítam prvý a posledný výjazd jednotky, tak sú vo filme ešte dve. Jedna je cvičná a druhá vtipná. Ale rozpočet je rozpočet. Ten nepustí.

Ak ste boli na festivale a videli jeden z tých filmov, ktorý len tak ľahko neuvidíte, nechoďte na Jednotku rýchleho nasadenia hneď. Ide o učebnicový príklad komerčného amerického filmu, kde platia všetky známe pravidlá. Je to film, po ktorom určite nebudete mať pocit, že ste videli niečo, čo vám ostane dlho v pamäti, ale nie sú to vyhodené peniaze. Treba si kúpiť popcorn, veľkú colu a baviť sa. Mozog nevypínajte. JRN je dôkazom, že aj pri akčnom filme sa dá v pohode používať.

S.W.A.T. (USA, 2003, 117 min.)
Réžia: Clark Johnson. Scenár: David Ayer, David McKenna. Kamera: Gabriel Beristain. Hudba: Elliot Goldenthal. Hrajú: Samuel L. Jackson, Colin Farrell, Michelle Rodriguez, LL Cool J, Josh Charles, Jeremy Renner, Brian Van Holt, Olivier Martinez, Reginald E. Cathey, Larry Poindexter, Page Kennedy

autor Matej Oravec 4.12.2003
8.0
7.0