MESTO BOHOV

MESTO BOHOV

10

Fetujem, drogujem, zabíjam a lúpim - som teda chlap!" - smutné konštatovanie, ktoré je ešte umocnené detským vekom autora. Áno, do slovenských kín dorazila pomerne surová štúdia jednej z preplnených, špinavých a biednych štvrtí Brazílie - Ria de Janeira. Mesta, ktorého viac ako polovica z desiatich miliónov obyvateľov, žije na hranici chudoby a morálneho úpadku. Každý deň sa pre nich stáva dňom boja o holý život. Pravidlá a zákony neexistujú, a na predmestí juhoamerickej metropoly Cidade de Deus zvanej aj Mesto bohov, ktoré patrí medzi jedno z najnebezpečnejších, prežijú skutočne len tí, ktorí sa naučia vyhýbať letiacim guľkám „sunarovských" agresorov. Zabudnite na hollywoodske pravidlo, že deti a psi vo filme neumierajú. Pripravte sa na vstup do skutočného sveta, do sveta, ktoré sa akosi vymyká zornému uhlu spravodlivých bohov.

Mesto bohov Mesto bohov Mesto bohov

Vašim spievodcom miestom, ktorému sa skorumpovaná polícia radšej z diaľky vyhýba a keď už skutočne nemá na výber, strieľa pre istotu po všetkom, čo vrhá tieň, bude mladý černošský chlapec Raketa (Alexandre Rodrigues). V troch kapitolách odohrávajúcich sa koncom 60-tych, v 70-tych a začiatkom 80-tych rokoch, sa postupne zoznámite s prostredím v ktorom vyrastal, so snami, ktoré túžil naplniť a so strachom, ktorý sa pokúšal premôcť. Ako rozprávač vám predstaví množstvo postáv, ale hlavne životný príbeh Malého Zé alias Kostičky (Leandro Firmino da Hora). „Hrdinu", ktorého by v prípade, že by drogy a vraždenie boli legálne, zvolili za podnikateľa roka. Krátku životnosť mladých a bezcitných jedincov „kompenzuje" množstvo vystrieľaných zásobníkov...

Námetom pre filmové spracovanie silného a šokujúceho príbehu, bol bestseller brazilského spisovateľa Paula Linsa, ktorý sa sám v meste bohov narodil a dlho v ňom aj žil. Svoje spomienky vtesnal do sedemsto stránkovej knihy a následne s pomocou scenáristu Bráulia Mantovaniho aj do 12-tich verzií filmového scenáru. Tie si nemohol nevšimnúť režisér Fernando Meirelles spolu so svojou spolurežisérkou a kolegyňou Kátiou Lundovou, s ktorou sa mu podarilo minulý rok uspieť s formálne podobným projektom Golden Gate o dvojici chalanov predávajúcich v meste bohov drogy, aby si tak zarobili na lístky na koncert.

Mesto bohov Mesto bohov Mesto bohov

Tvorivá režisérska dvojica sa tak pustila do nesmierne náročnej filmovej práce. Kvôli autenticite prostredia natáčali priamo v exteriéroch mesta bohov a dôraz kládli aj na herecké, pokiaľ možno domorodé obsadenie. Vďaka tímovej práci sa im podarilo vytvoriť nezabudnuteľnú, výpovednú filmovú formu. Živú a dynamickú kameru Césara Charlona dopĺňa klipovitý strih Daniela Rezenda. Surová obrazová štylizácia dosiahnutá netradičným prepisom natočeného materiálu na video a späť na celuloid, je v symbióze s režisérskymi nápadmi a netradičnou (nie samoúčelnou) naratívnou formou. Nedočkáte sa síce nijakých formálnych noviniek, ale používanie rozdelenia obrazu, farebnej štylizácie, tarantinovskej poetiky, či dokonca matrixovského bullet-time, dokonale buduje celkový formový koncept.

Mesto bohov je jednoznačne jedným z najlepších filmov tohto roka a právom by nemal újsť vašej pozornosti. Ak doteraz nemôžete zabudnúť na mrazivý Amores perros, neohrdnete Tarantinovským rukopisom a postavovou preľudnetosťou á la Martin Scorsese, okamžite prestante čítať a vyrazte do najbližšieho kina. Čaká vás 135 minút preplneného deja, vyžadujúcich si vašu plnú koncentráciu. Ak sa pre skúmanie partnerkynho stehna, či zadrhnutie pukancom v príbehu napriek snahe tvorcov vyhnúť sa zbytočnému chaosu stratíte, nič sa nedeje. Mesto bohov stojí určite aj za druhé pozretie. To sa o väčšine nových filmov už povedať nedá.

Cidade De Deus (Brazília/Francúzsko/USA, 2002, 130 min)
Réžia: Kátia Lund, Fernando Meirelles. Scenár: Bráulio Mantovani. Kamera: César Charlone. Hudba: Ed Côrtes, Antonio Pinto. Hrajú: Alexandre Rodrigues, Matheus Nachtergaele, Leandro Firmino da Hora, Philippe Haagensen, Jonathan Haagensen.

autor Peter Konečný 6.10.2003
10
9.7