Cinematik predstaví nezávislé horory Larryho Fessendena a poľské novinky

Pätnásty ročník Medzinárodného filmového festivalu Cinematik, ktorý sa uskutoční 10. až 15. septembra ...

pridal kinema 7.8.2020 o 10:49
Cinematik predstaví nezávislé horory Larryho Fessendena a poľské novinky


Pätnásty ročník Medzinárodného filmového festivalu Cinematik, ktorý sa uskutoční 10. až 15. septembra 2020 v Piešťanoch, napriek sťaženým organizačným podmienkam nevynechá žiadnu zo svojich tradičných programových sekcií. K najvyhľadávanejším patrí “polnočná sekcia” Za hranicou kultu. Tentokrát predstaví režisérsku tvorbu amerického nezávislého filmára Larryho Fessendena.

Larry Fessenden (nar. 1963 v New Yorku) je renesančným mužom nezávislého filmu – je to scenárista, strihač, kameraman, režisér, herec a hudobník v jednej osobe. Od roku 1985 tiež vo svojej produkčnej spoločnosti Glass Eye Pix podporuje mladé talenty, stál tak na začiatku kariér filmárov ako Kelly Reichardt, Ti West, Jim Mickle či Adam Wingard. Cinematik predstaví Larryho Fessendena predovšetkým ako režiséra, a to prostredníctvom šestice jeho celovečerných filmov.

Fessenden bol už od detstva fascinovaný klasickými hororovými postavami, ako sú Frankensteinovo monštrum či Gróf Drakula. Vo svojej tvorbe čerpá práve z týchto archetypov, ktoré však zručne zasadzuje do súčasného, civilného života.

No Telling (1991) je príbeh chirurga, ktorý prichádza na vidiek, aby tu v rámci tajného programu robil experimenty na zvieratách. Náplň svojej práce tají aj pred vlastnou manželkou, ktorá len postupne zisťuje, akým netvorom sa jej manžel v honbe za uznaním stal. Frankensteinovský námet má aj Fessendenov zatiaľ posledný film Zvrátení (Depraved, 2019). Jeho hrdina je geniálny chirurg, ktorý počas služby v Afganistane oživil mŕtveho spolubojovníka. S desivými pokusmi pokračuje aj po návrate domov, až kým nezostrojí homunkula Adama, ktorému vdýchne život.

Hlavnou postava filmu Návyk (Habit, 1995) je alkoholik Sam (stvárnil ho samotný Fessenden), ktorý po rozchode s priateľkou a smrti otca nachádza útechu v náručí tajomnej ženy. Divoký vzťah a prehlbujúca sa závislosť však Sama posúva stále ďalej od reality, do temného sveta medzi súmrakom a úsvitom. V snímke Pod povrchom (Beneath, 2013) sa zase šestica spolužiakov vyberá k jazeru opradenému legendami o obrovskej mäsožravej rybe. Tá na seba, samozrejme, nenechá dlho čakať. Útoky animatronického predátora sú však len katalyzátorom premeny mladých hrdinov – to oni sa pod tlakom stávajú skutočnými monštrami.

Vo filme Wendigo (2001) prichádza rodina fotografa Georgea na zasnežený vidiek, aby si oddýchli od rušného veľkomesta. Idyla sa však rozplynie, keď cestou zrazia jeleňa a pohnevajú si tak miestneho lovca. Do bielej pustatiny diváka zavedie aj Posledná zima (The Last Winter, 2006), ekologický horor odohrávajúci sa na Aljaške, kde ropná spoločnosť nečakane prebúdza driemajúcu temnú silu.

Siedmym “bonusom” v profilovej sekcii Larryho Fessendena je hororová komédia Glenna McQuaida Obchodník so smrťou (I Sell the Dead, 2008). Fessenden si v nej zahral vykrádača hrobov, ktorý jednej noci naďabí na mŕtvolu-nemŕtvolu s dreveným kolom v srdci. Miesto strachu však pocíti vzrušenie a skvelú obchodnú príležitosť.

K neodmysliteľným súčastiam Cinematiku patrí aj programová sekcia Pod lupou, ktorá každý rok prináša pestrý prierez súčasnou tvorbou vybranej národnej kinematografie. Do hľadáčika organizátorov festivalu sa tentokrát dostalo susedné Poľsko, kde o silné a nevšedné filmové zážitky rozhodne nie je núdza.

O jeden sa postará aj snímka Zabi to a opusť mesto (Kill It and Leave the Town, 2020) medzinárodne uznávaného animátora Mariusza Wilczynského. Šesťdesiatročný tvorca na svojej celovečernej prvotine o mužovi, ktorý sa po smrti blízkych ponára do snového sveta spomienok, pracoval dlhých 11 rokov. Film mal premiéru na tohtoročnom Berlinale.

Sekcia Pod lupou predstaví aj dva pozoruhodné filmy, ktoré vznikli v slovenskej koprodukcii. V psychologickej historickej dráme Milosť (Pardon, 2018) Jan Jakub Kolski rozpráva príbeh rodičov “prekliateho vojaka” protikomunistického odboja. Keď synovu mŕtvolu StB po štvrtýkrát vykope z hrobu, vydávajú sa s ňou rodičia na strastiplnú púť za stratenou sebaúctou a pokojom. V dokumente Vietor (The Wind. A Thriller Documentary, 2019) zas Michał Bielawski v spolupráci s Petrom Kerekesom prinášajú poetický aj napínavý portrét podtatranskej oblasti Podhalie, kde tvrdému životu udávajú tón kruté aj fascinujúce živly.

Ako pes s mačkou (A Cat with a Dog, 2018) je rodinná dráma Janusza Kondratiuka, v ktorej k sebe dvaja odcudzení bratia hľadajú cestu, keď jeden z nich ochorie. V originálnej dramédii 7 citov (7 emotions, 2018) Mareka Koterského sa hlavný hrdina vracia do detstva, aby konečne naplno prežil potlačované traumy a emócie. Útek (Fugue, 2018) Agnieszky Smoczyńskej zas rozpráva o žene, ktorá si nepamätá vlastnú minulosť, no ani si na ňu spomenúť nechce. Čriepky spomienok sa však začínajú drať na povrch a odhaľujú nečakané tajomstvo.

Program sekcie Pod lupou doplnia aj psychologický horor Adriana Paneka s vojnovou tematikou Vlkolak (Werewolf, 2018), znepokojivá dráma z prostredia súčasných Varšavčanov Reč vtákov (Bird Talk, 2019) Xawera Żuławského, výpravný historický film Bartosza Konopku Božia krv (Mute, 2018) či poľsko-česko-macedónske road movie Via Carpatia (2018).

Pätnásty ročník Medzinárodného filmového festivalu Cinematik sa uskutoční v Piešťanoch od 10. do 15. septembra 2020. Akreditácie sú na webstránke www.cinematik.sk až do 31. augusta k dispozícii za zvýhodnenú predpredajovú cenu.





Meno:
ODOSLAŤ
:)
REBRÍČEK SK
01 |
návšt. 50476
02 |
návšt. 11232
03 |
návšt. 6387
04 |
návšt. 5029
05 |
návšt. 4829
06 |
návšt. 3812
07 |
návšt. 4039
08 |
návšt. 2951
09 |
návšt. 1913
10 |
návšt. 1868
REBRÍČEK US
01 |
$82,0 mil.
02 |
$7,4 mil.
03 |
$3,9 mil.
04 |
$3,2 mil.
05 |
$3,2 mil.
06 |
$2,5 mil.
07 |
$2,1 mil.
08 |
$1,7 mil.
09 |
$1,4 mil.
10 |
$1,1 mil.
SOCIÁLNE SIETE
KOMENTÁRE
Kinema.sk - filmy, seriály

sector logo
network
ISSN 1336-4197. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / Kinema s.r.o.