Najvýraznejšie slovenské filmy sa predstavia v kinematéke v Ľubľane |
V dňoch od 10. do 12. septembra sa v Slovinskej kinematéke v Ľubľane predstaví blok siedmich pozoruhodných ...
V dňoch od 10. do 12. septembra sa v Slovinskej kinematéke v Ľubľane predstaví blok siedmich pozoruhodných slovenských krátkometrážnych diel zo „zlatého obdobia“ 60. rokov minulého storočia, ktoré sa s úspechom predstavili už na viacerých zahraničných podujatiach s klasickými filmami. Pri príležitosti podujatia nazvanom Dni česko-slovenského filmu diváci v Ľubľane uvidia aj tri slovenské celovečerné diela. V pásme krátkometrážnych filmov pod názvom Stopy experimentu v slovenskom krátkom filme budú uvedené filmy Voda a práca (1963) Martina Slivku, Prišiel k nám Old Shatterhand (1966) Dušana Hanáka, Hr. Peklo (1967) Vlada Kubenka, Križovatky (1965) Ladislava Kudelku, Fotografovanie obyvateľov domu (1968) Dušana Trančíka, Oko (1968) Juraja Bindzára a 6,2 (1972) Milana Černáka. Tento výber vychádza z pásma filmov, ktoré sa minulý rok predstavili na prestížnom Medzinárodnom festivale krátkeho filmu v Oberhausene pri príležitosti 55. výročia SFÚ a v apríli ich uviedlo medzinárodne etablované kino Tuškanac v Záhrebe. „Výber filmov zachytáva najvýraznejšie stopy experimentovania v slovenskej krátkometrážnej tvorbe predovšetkým ´zlatého obdobia´ šesťdesiatych rokov, keď sa oslabilo politické zasahovanie a byrokratické riadenie umeleckej tvorby v znárodnenej československej kinematografii,“ hovorí Martin Kaňuch, kurátor programu zo Slovenského filmového ústavu (SFÚ). „Prvýkrát od povojnového reštartu slovenského filmu v roku 1945 sa najmä u mladých filmových tvorcov začali prejavovať isté experimentálne tendencie – sledovať sa dajú najmä v dielach Dušana Hanáka, Juraja Jakubiska a Dušana Trančíka. Ale aj tvorcovia staršej generácie, dokumentaristi Vlado Kubenko, Ladislav Kudelka či Martin Slivka, začali hľadať iné možnosti práce s filmovým obrazom, hudbou či zvukom, začali objavovať možnosti, ako sa vyhýbať reprezentácii, rozprávaniu, ilustratívnosti.“ Súčasťou podujatia Dni česko-slovenského filmu budú aj projekcie troch celovečerných filmov. Premietne sa prelomové dielo československej kinematografie, film režiséra Štefana Uhra Slnko v sieti (1962). Lyrický príbeh nesmelej lásky dvoch mladých ľudí autenticky zachytáva emocionálne dozrievanie súdobej mládeže. Pripravené sú aj dva filmy Juraja Jakubiska, a to podobenstvo o svete násilia, cynizmu a beznádeje, v ktorom ľudia prežívajú len vďaka princípu hry a filozofie radosti, Vtáčkovia, siroty a blázni (1969) a tragikomédia Sedím na konári a je mi dobre (1989), rozprávajúca príbeh dvoch charakterovo rozdielnych priateľov a dievčaťa bez domova, z ktorých každý sa tesne po skončení druhej svetovej vojny snaží svojím spôsobom naplniť predstavu o šťastí. Slovinská kinematéka v Ľubľane vznikla v roku 1996 so zámerom napĺňať vzdelávacie a kultúrne poslanie v oblasti kinematografie. Na týchto princípoch je postavený aj program jej kina, uvádza rôzne cykly či retrospektívy v spolupráci so medzinárodnými inštitúciami. Podujatie Dni česko-slovenského filmu organizuje so Slovenským filmovým ústavom (SFÚ) a Veľvyslanectvom Slovenskej republiky v Ľubľane, lektorsky ho uvedie Kristína Aschenbrennerová z Národného kinematografického centra SFÚ. Okrem prezentácie klasických slovenských diel v Slovinskej kinematéke v Ľubľane sa v septembri predstaví slovenský krátkometrážny film Milana Černáka Majstrovstvá sveta (1970) v parížskej kinematéke La Cinémathèque du Documentaire. Film bude uvedený v rámci programového cyklu Plus vite, plus haut, plus fort, venovaného dokumentárnym filmom s tematikou športu. Projekcia snímky, ktorá zachytáva majstrovstvá sveta v klasickom lyžovaní v roku 1970 vo Vysokých Tatrách, sa uskutoční 21. septembra za účasti režiséra Milana Černáka, strihačky filmu Margity Černákovej a Kristíny Aschenbrennerovej z Národného kinematografického centra SFÚ. |
NAJČÍTANEJŠIE |
- Jeden z najhorších filmov roka. Orbánova propaganda prichádza už aj do slovenských
- Do našich kín mieri film o kolapse USA - Civil War. Doma sa mu nesmierne darí
- Netflix, HBO Max, Apple TV+ novinky: The Sympathizer, Franklin, Midtsommernatt, W
- Speak No Evil. Remake úspešného dánskeho hororu aj v našich kinách. Pôvodnú verziu
- Prípad Goldman - keď chýbajú dôkazy, zostáva iba jazyk
- Abigail nie je bezmocné dievčatko, ako sa na prvý pohľad zdá…
- Poohniverse expanduje a z Bambi je vraždiace monštrum
- Cuckoo. Jules (Hunter Schafer) z Eufórie testuje rolu v horore
- Karel Kryl ďakujeme, že si bol: 80 rokov spievajúceho básnika a rebela
- Nový slovenský film Pokiaľ ja žijem sa predstavuje trailerom, čakajú ho premiéry v