TOP 10: ONE-MAN FILMY

TOP 10: ONE-MAN FILMY

článok



Keď je hrdina jedinou hlavnou postavou, je v pekných „sračkách“ a je na to prakticky (takmer) úplne sám. Alebo nemusí ísť hneď o život; stačí proste, keď je protagonista pred kamerou úplne sám. V tomto prehľade nájdete dva typy filmov: Tie, v ktorých účinkuje jeden jediný herec a tie, ktorých významná časť deja sleduje jednu postavu.

Tému prinášame pri príležitosti dvoch premiér, pričom v oboch prípadoch ide o survival drámu na mori. Kým Robert Redford sa v snímke Všetko je stratené predstavuje v úlohe námorníka bez mena plaviaceho sa Indickým oceánom, islandská produkcia Hlboko sleduje skutočný príbeh rybára, ktorý strávil šesť hodín v ľadovom oceáne a celkom sám doplával až k brehu a prekonal strastiplnú cestu cez lávové pole...

TOP 10: One-Man filmy TOP 10: One-Man filmy


Yaadein (1964)
Pravdepodobne vám tento počin nič nehovorí, nakoľko ide o čiernobiely indický film zo 60tych rokov. Film Yaadein (v preklade „spomienky“) má ale špecifické miesto vo filmovej histórii, lebo je zapísaný v Guinnessovej knihe rekordov za „najmenej hercov v naratívnom filme”. Režisér, scenárista a zároveň herec Sunil Dutt je jediným hereckým aktérom, ktorý sa vo filme objaví, ak nerátame siluetu ženy a dvoch detí v úplnom závere. 113-minútový dej sleduje muža, ktorý sa vracia domov a zisťuje, že jeho rodina nie je doma. Predpokladá, že manželka a deti ho bezdôvodne opustili, a preto spomína na spoločné chvíle a uvažuje, čo ich donútilo odísť. Postavy v jeho spomienkach sú prítomné len skrz hlas alebo subjektívnu kameru, alebo ich nahrádzajú kreatívne využité kresby či balóny.

Silent Running (1972)
Zem je znečistená a prehriata, bez fauny a flóry. Zeleň sa pestuje iba v skleníkoch na gigantickej vesmírnej lodi ďaleko od Zeme. Vedec Freeman Lowell (Bruce Dern) sa už osem rokov stará o lesy a parky, v záhradách pestuje melóny a chová zvieratá. Po nezmyselnom príkaze nukleárne zničiť všetky skleníky, sa svojho lesa nehodlá vzdať, a preto zabije svojich troch kolegov, ktorí nezdieľajú jeho zmysel pre starostlivosť o prírodu. Na jednej z lodí so skleníkom tak zostáva sám. Jeho jedinými spoločníkmi zostáva trojica malých robotov. Spoločne vysádzajú stromy, polievajú ich či hrajú karty. Čo však bude s Lowellom a jeho srdcovým zeleným projektom ďalej? Jeho les totiž začína umierať... Dernovi sólo úloha samotárskeho podivína úplne sedí a pred kamerou si dobrú hodinu so svojimi plechovými pomocníkmi (Hueym, Deweym) vystačí úplne sám.

TOP 10: One-Man filmy TOP 10: One-Man filmy


Secret Honor (1984)
Altmanova adaptácia rovnomennej divadelnej hry Donalda Freeda a Arnolda M. Stonea. Fiktívny portrét prezidenta Richarda Nixona sa odohráva výhradne v prezidentovej pracovni. Strhujúci Philip Baker Hall sa predstavuje v koži Nixona, ktorý si nahráva na kazetu svoje myšlienky ohľadom aféry Watergate a celkovo jeho kontroverzného výkonu funkcie prezidenta. Posilnený whiskey zároveň nahráva svoju „obhajobu“ na vlastný bezpečnostný kamerový systém. Ide o filmový experiment pozostávajúci z jedného dlhého, emotívneho monológu. Sme svedkami neurotického a zmäteného výlevu jedného utrápeného muža bojujúceho s izoláciou, paranojou a vlastnými démonmi.

Stroskotanec (Cast Away, 2000)
Človek verzus príroda. Tom Hanks ako zamestnanec FedExu, ktorý prežije leteckú katastrofu a ocitá sa sám na opustenom ostrove, exceluje v modernej variácii Robinsona Crusoea. Musí si vybudovať provizórny príbytok, pochovať kolegu, založiť oheň, nájsť si či uloviť obživu, nájsť si priateľa na osamelé chvíle (pána Wilsona) a po štyroch rokoch si aj postaviť plavidlo a pokúsiť sa z ostrova vyslobodiť. A v neposlednom rade od základov prehodnotiť celý svoj život... Typ filmu, ktorý prinúti diváka zastaviť, urobiť krok späť a pozrieť sa za svojím doterajším životom. Alebo si len uvedomiť, koľko vecí berieme ako úplnú samozrejmosť. Dodajme, že výborný Hanks pre túto úlohu schudol neuveriteľných 25 kíl.

TOP 10: One-Man filmy TOP 10: One-Man filmy


Telefónna búdka (Phone Booth, 2002)
Arogantný mediálny manažér Stuart „Stu“ Shepard volá svojej milenke pravidelne z tej istej telefónnej búdky na Manhattane (a nie z mobilu, aby ju lepšie utajil pred manželkou). Jedného dňa však v búdke zazvoní telefón, Stuart ho zdvihne a hlas na druhej strane mu oznámi, že ak zavesí alebo odíde, zastrelí ho. Červené svetielko na jeho tele je dôkazom, že toto nie je žiaden žart. Začína sa dráma... Drvivá väčšina deja sa odohráva v priestoroch uzavretej búdky a v jej bezprostrednom okolí. Colin Farrell prekvapivo žiari vo vypätom konverzačnom thrilleri Joela Schumachera.

Som legenda (I Am Legend, 2007)
Robert Neville je špičkový vedec, ktorý ako jediný prežil zmutovaný smrtiaci vírus minimálne v New Yorku a možno aj na celom svete. V meste, ktoré nikdy nespí, žije úplne sám. Spoločnosť mu robí jedine jeho pes. Už tri roky každý deň vysiela správu a snaží sa nájsť ďalších preživších. V troskách New Yorku však nie je až tak úplne sám. V tieni či v noci naňho striehnu zmutované obete pandémie. Čas si kráti aj sledovaním Shreka, lovením zveri v centre „Veľkého Jablka“, no jeho život už má iba jediný zmysel a cieľ: vyrobiť zo svojej krvi protilátku... Will Smith je prvú polovicu minutáže - nerátajúc jeho vlčiaka a krvilačné beštie - na plátne úplne sám a príjemne presvedčivý. Výnimku tvoria krátke a úsporné flashbacky ozrejmujúce, čo sa vlastne pred troma rokmi stalo. Post-apokalyptický thriller vynikol najmä atmosférou ľudoprázdneho New Yorku.

TOP 10: One-Man filmy TOP 10: One-Man filmy


Moon (2009)
Astronaut Sam Bell (Sam Rockwell) je jediným zamestnancom na mesačnej základni spoločnosti Lunar Industries, s ktorou uzavrel 3-ročný kontrakt. Jeho úlohou je dozerať na plne automatizovanú ťažbu vzácneho plynu, ktorý je na Zemi využívaný ako palivo. Samovým jediným spoločníkom/pomocníkom je inteligentný počítač GERTY (monotónne nahovorený skvelým Kevinom Spaceym). Dni trojročnej izolácie sa mu krátia, no jeho zdravotný stav sa začína dramaticky zhoršovať, čo vyústi v nehodu a vážne zranenie. Sam následne zisťuje, že možno je všetko inač. Možno na Mesiaci nie je úplne sám... Aj keď sa pred kamerou mihnú aj iné postavy, Moon je Rockwellovou vesmírnou one-man-show. Film sa popritom snaží byť aj úvahou nad izoláciou, samotou či firemnou etikou. Atmosférou chvíľkami pripomína Kubrickovu Vesmírnu odyseu, najmä čo sa týka súperenia človeka s inteligentným strojom.

Pochovaný za živa (Buried, 2010)
Tma. Nič viac než tma. Muž menom Paul Conroy sa prebúdza v drevenej rakve hlboko pod zemou niekde v púšti. Pracoval ako vodič nákladiaka pre americkú stavebnú spoločnosť CRT v Iraku, až kým ho neuniesli a zaživa nepochovali tamojší zločinci. Spočiatku si svieti iba zapaľovačom a mobilom, neskôr nachádza aj batoh s baterkou. Sériou telefonátov sa snaží zachrániť a zariadiť výkupné pre únoscov od vlády USA. Napínavému thrilleru dominuje presvedčivý Ryan Reynolds, ktorý sám dokáže pútať pozornosť celých 90 minút. Aj keď tu vystupujú aj iné postavy, stretávame sa s nimi iba cez mobil. Divák totiž priestorovo trávi celú minutáž s Reynoldsom v truhle. Rozhodne nič pre klaustrofobikov!




127 hodín (127 Hours, 2010)
Napínavá a emotívna one-man-show Jamesa Franca. Skutočný príbeh mladíka Arona Ralstona, ktorý prežil neuveriteľných 127 hodín v skalnatej divočine s pravou rukou priškripnutou obrovským balvanom. Aron v sebe musel nájsť ohromnú dávku odvahy a bojovnosti, aby zvíťazil nad prírodou aj vlastnými démonmi. Ako ale vyplniť 90-minútový dej, v ktorom figuruje jeden aktér a divák pozná koniec? Vizuálne hravý režisér Danny Boyle využil nezávidenia hodnú situáciu – klaustrofobické uväznenie – ako príležitosť na analýzu hrdinovho života a do jeho takmer nepretržitého boja o záchranu zamiešal bohaté flashbacky, čo nám umožnilo hrdinu viac spoznať a fandiť mu.

Wrecked (2010)
Neznámy muž sa prebúdza v havarovanom aute. Naokolo je iba divočina. Sedí na sedadle spolujazdca, pričom ma zakliesnenú nohu. Vodič preletel cez čelné sklo a na zadnom sedadle je mŕtvola. V rádiu sa dozvie o bankovej lúpeži, no on si nič nepamätá, vrátane toho, kto je... Prvú tretinu minutáže trávime s postavou uväznenou vo vraku auta, neskôr sa mu podarí vyslobodiť a plazí sa neľahkým terénom. Spoločnosť mu po čase robí túlavý pes a prízrak ženy. Musí zápasiť nielen s prírodou, ale aj s amnéziou a prízrakmi (je ten pes vôbec skutočný?). Tento kúsok síce kvalitatívne zaostáva, ale základné kritériá na zaradenie do tohto prehľadu spĺňa. Scenár je skúpy na zaujímavé a napínavé situácie, citeľne tiež tejto latke chýba režisérska invencia. Všetko tak stojí a padá na Adrienovi Brodym. Dopadlo by to oveľa, oveľa lepšie, keby za kamerou stál taký Boyle a nie debutujúci Kanaďan Michael Greenspan.


autor Michal Šmajda 9.12.2013
Meno:
ODOSLAŤ
:)
REBRÍČEK SK
01 |
návšt. 50476
02 |
návšt. 11232
03 |
návšt. 6387
04 |
návšt. 5029
05 |
návšt. 4829
06 |
návšt. 3812
07 |
návšt. 4039
08 |
návšt. 2951
09 |
návšt. 1913
10 |
návšt. 1868
REBRÍČEK US
01 |
$82,0 mil.
02 |
$7,4 mil.
03 |
$3,9 mil.
04 |
$3,2 mil.
05 |
$3,2 mil.
06 |
$2,5 mil.
07 |
$2,1 mil.
08 |
$1,7 mil.
09 |
$1,4 mil.
10 |
$1,1 mil.
SOCIÁLNE SIETE
KOMENTÁRE
Kinema.sk - filmy, seriály

sector logo
network
ISSN 1336-4197. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / Kinema s.r.o.