HERZOGOV TEMNÝ ÚSVIT NA DVD

HERZOGOV TEMNÝ ÚSVIT NA DVD

článok



FILM

Tvorba nemeckého režiséra Wernera Herzoga je pre väčšinu slovenských divákov prakticky úplne neznáma. V nepočetných a rozsahom neveľkých prehliadkach sa niektoré jeho filmy premietali vo filmových kluboch, no v širšej kinodistribúcii neboli uvedené. Aj domáce televízne stanice sa Herzogovi „systematicky vyhýbajú“ a na našom trhu by ste mali problém nájsť nejaké DVD. Vydanie Herzogovho neskorého Rescue Dawn1 je výnimkou potvrdzujúcou pravidlo a z tohto hľadiska ide o skutočne významný a zásadný počin. 

Tvrdenie, že Herzog je jedným z najvýznamnejších nemeckých povojnových filmárov, môže znieť pateticky a zjednodušujúco, no pri pohľade na režisérovo dielo ako celok je na mieste. Herzog začínal nakrúcať na začiatku 60. rokov minulého storočia,2 pričom od tých čias sa sústavne venuje dokumentárnej aj hranej (fikčnej) tvorbe, nakrúca filmy rôznych metráží, určené pre kiná aj televíziu. Jedným z typických rysov jeho práce je, že kombinuje postupy hraného a dokumentárneho filmu v jednotlivých dielach a vytvára tak špecifické útvary, podnecujúce už niekoľko desaťročí kritické debaty o povahe fikcie a pravdivosti dokumentu. V snahe dopracovať sa k tomu, čo sám nazýva extatickou pravdou, neváhal Herzog pred kamerou inscenovať prenos tristotonovej lode cez kopec v amazonskej džungli v Peru (Fitzcarraldo, 1982) či opakovane nacvičovať zábery a scény pre svoje dokumenty. Extatická pravda je pre tohto tvorcu niečo hlbšie než sú samotné fakty (tie nazýva pravdou účtovníkov), je „... tajomná a ťažko postihnuteľná a môže sa dosiahnuť iba prostredníctvom konštruovania a vymýšľania a štylizácie.“ (CRONIN 2002: 301)

Herzogov Temný úsvit na DVD Herzogov Temný úsvit na DVD Herzogov Temný úsvit na DVD

Z takýchto premís Herzog vychádzal aj pri realizácii Rescue Dawn. Príbeh Dietera Denglera, pilota nemeckého pôvodu, ktorý emigroval do USA, aby mohol lietať (Nemecko po vojne  nemohlo mať letectvo), a v roku 1966 bol zostrelený počas bombardovania Laosu, zajatý a šesť mesiacov väznený, spracoval režisér už v roku 1997 v celovečernom dokumentárnom filme Malý Dieter musí lietať (Little Dieter Needs to Fly). V ňom vystupuje samotný Dengler a na kameru rozpráva svoj príbeh a v neskorších fázach simuluje pochod džungľou tak, ako ho zažil počas svojho zajatia. Pre potreby rozprávania príbehu v Rescue Dawn  tvorcovia upravili a potlačili niektoré aspekty a kontexty Denglerovho príbehu. Svojho času sa však na internete objavila stránka so sťažnosťami Denglerovho spoluväzňa, ktorý prežil zajatie tiež, a rodinných príslušníkov ostatných zajatcov. Keďže sa však tvorca pohybuje na pôde hraného filmu, takéto úpravy sú prípustné a vo všeobecnosti sa pri spracovaní príbehov založených na skutočných udalostiach hojne a často používajú.

Naratívna štruktúra Rescue Dawn je celkom jasná a prehľadná. Hneď na úvod bez dlhých prieťahov vidíme Denglerovo zostrelenie. Následne sa Herzog sústreďuje na zobrazenie života v zajateckom tábore, na vykreslenie vzťahov medzi Denglerom, jeho spoluväzňami a dozorcami a príprav na útek, posledná časť je potom venovaná samotnému úteku. Spracovanie látky je v mnohých ohľadoch typicky „herzogovské“: režisér nakrúcal na lokáciách v Thajsku,3 čo mu umožnilo povýšiť prostredie na jedného z protagonistov filmu. Tento rozmer je silne akcentovaný najmä po úteku väzňov, keď sledujeme, ako sa Dengler a Duane predierajú džungľou. Kamera Petera Zeitlingera sleduje hercov (Christiana Balea a Stevea Zahna) v dlhých záberoch a scénach bez prerušenia. V týchto fázach je navyše do značnej miery potlačený dialóg, dôraz sa tu kladie predovšetkým na obraz. Hoci vo všeobecnosti je Rescue Dawn Herzogovým vari najústretovejším krokom smerom k hollywoodskemu spôsobu nakrúcania, režisér si aj tu udržal svoju typickú „voľnú“ dramaturgiu.

Postavu Denglera Herzog zveril Christianovi Baleovi, mladému hercovi, ochotnému kvôli postave robiť naozaj poriadne veľa4. Aj keď režisér už predtým pracoval s „hviezdnymi“ hercami (vrátane Klausa Kinského, s ktorým pracoval na piatich celovečerných projektoch a 8 rokov po hercovej smrti mu venoval dokument, či Isabelly Adjani a Claudie Cardinale), Bale je prvou hollywoodskou hviezdou v jeho filme. Hoci používal v niektorých scénach kaskadéra, Herzog Balea (ani ostatných hercov a členov štábu) nijako nešetril5 a aj tento fakt sa podpísal na celkovom „surovom looku“ diela.

Rescue Dawn je v súčasnosti Herzogovým komerčne najúspešnejším filmom,6 no zároveň to je dielo inovatívneho a pozoruhodného tvorcu. V našich končinách ojedinelá DVD edícia môže pôsobiť ako zaujímavá alternatíva k štandardným prefabrikátom objavujúcim sa masovo na trhu a unikátny príspevok k viacerým (sub)žánrom (vojnový, filmy o útekoch z väzenia...). Zároveň môže byť Rescue Dawn vhodnou ukážkou režisérovej práce a dobrým príkladom na oboznámenie so základnými princípmi a aspektmi jeho tvorby. 

Herzogov Temný úsvit na DVD Herzogov Temný úsvit na DVD Herzogov Temný úsvit na DVD


DVD

Lokálna DVD edícia Rescue Dawn je prakticky bez bonusového materiálu, výnimkou je trailer na film. Bohužiaľ, Herzogovho komentára, sprevádzajúceho často zahraničné edície jeho filmov, sme sa nedočkali. Absencia bonusových materiálov môže byť pri rozhodovaní o potenciálnej kúpe DVD odrádzajúcim faktorom. Na druhej strane, Rescue Dawn môže byť jedným z tých titulov, ktorých časti (prípadne celý film) si budete chcieť prehrávať znovu a znovu...

Obrazový formát: 16:9
Zvukový formát: Anglický 5.1, Anglický DTS, Český 5.1
Titulky: České


Film: 10/10
DVD:  5/10

Zdroje:

CRONIN, Paul (ed.) (2002): Herzog on Herzog. London: Faber and Faber Limited.

https://www.rescuedawnthetruth.com/
https://www.the-numbers.com/movies/2007/RSDWN.php
https://en.wikipedia.org/wiki/Rescue_Dawn


(1) Film je na DVD uvádzaný pod nie veľmi šťastným názvom Temný úsvit. Hocijako „úderne“ môže tento preklad znieť, nevystihuje dostatočne mnohoznačnosť anglickej frázy. (Názov je odvodený od kódového označenia vojenskej operácie vo filme.)

(2) Z tohto dôvodu býva mnohými filmovými historikmi začleňovaný do generácie tzv. Nového nemeckého filmu, nastupujúcej práve v danej dekáde. V roku 1962 skupina filmárov (organizovaná okolo Alexandra Klugeho) podpísala a zverejnila tzv. Oberhausenský manifest, kde naznačila nové smerovanie nemeckej povojnovej kinematografie. Herzog manifest nepodpísal a sám v rozhovoroch naznačuje, že spoločným menovateľom tvorcov jeho generácie (okrem iných Rainer Werner Fassbinder, Volker Schlöndorff či Wim Wenders) neboli ani ideologické východiská, ani témy ich filmov, ale ochota vziať svoj osud do vlastných rúk a nakrúcať. Významná filmová historička a teoretička (a Herzogova priateľka) Lotte Eisner však videla práve v ňom a jeho spolupútnikoch priame pokračovanie „legitímnej nemeckej kultúry“, ktorej línia bola prerušená pred a počas druhej svetovej vojny. Nadväzujú tak na odkaz generácie starých otcov – expresionistov (aj keď nie štylisticky ani tematicky), čo Herzog sám celkom jasne ukázal voľným „remakom“ klasického Murnauovho Upíra Nosferatu (1978).

(3) V džungli nakrútil Herzog svoje významné filmy – Aguirre, hnev Boží (1972) či už spomínaného Fitzcarralda. Krajina je pre režiséra jedným z kľúčových elementov filmu: nepoužíva ju iba ako pozadie pre svoje príbehy, ale často necháva postavy v záberoch opustené uprostred ohromných prírodných scenérií (džungľa, púšť...). Tieto obrazy sú podľa neho obrazmi vnútorných krajín (Herzog používa anglický termín inner landscapes) postáv, odrážajú ich vnútorné svety. Je pritom jedno, s akým kameramanom pracuje: obrazy vnútorných krajín možno nájsť roztrúsené naprieč jeho dielom v rôznych filmoch. Režisér  viacnásobne spolupracoval s kameramanmi Thomasom Mauchom (vrátane Aguirre, hnev Boží a Fitzcarraldo), Jörgom-Schmidtom Reitweinom (napríklad Fata Morgana, Upír Nosferatu) či Peterom Zeitlingerom (vrátane Rescue Dawn). V tomto postupe možno badať (ako podotkol napríklad Brad Prager) vplyv nemeckého romantického maliarstva 19. storočia: Herzog opakovane vizuálne cituje (okrem iných diel) obraz Caspara Davida Friedricha Pútnik nad morom hmly.

(4) Známa je napríklad jeho úloha vo filme Mechanik (El Maquinista, r. Brad Anderson, Špan., 2004), pre ktorú schudol takmer 30 kíl, pričom váhu opäť nabral pre rolu Batmana v Nolanovom Batman začína (Batman Begins, 2005). Pre Rescue Dawn Bale opäť schudol, tentoraz „iba“ približne 25 kíl.

(5) Kaskadér Chris Carnel si popálil tvár pri nakrúcaní scény zostrelenia Denglerovho lietadla a podľa svedectva Steva Zahna na pľaci neboli žiadne prívesy pre hercov a štáb.

(6) Pri rozpočte 10 mil. dolárov zarobil v amerických kinách takmer 5,5 mil., medzinárodne potom ďalších 1,5 milióna. Skutočným hitom sa Rescue Dawn stal pri vydaní v USA na DVD, keď v predaji zarobil viac ako 20 miliónov.


autor Michal Michalovič 11.6.2008
Meno:
ODOSLAŤ
:)
REBRÍČEK SK
01 |
návšt. 6379
02 |
návšt. 3868
03 |
návšt. 3865
04 |
návšt. 3518
05 |
návšt. 2098
06 |
návšt. 1798
07 |
návšt. 2057
08 |
návšt. 1557
09 |
návšt. 764
10 |
návšt. 551
REBRÍČEK US
01 |
$80,0 mil.
02 |
$16,0 mil.
03 |
$11,0 mil.
04 |
$10,0 mil.
05 |
$3,3 mil.
06 |
$2,4 mil.
07 |
$2,2 mil.
08 |
$1,9 mil.
09 |
$1,5 mil.
10 |
$1,4 mil.
SOCIÁLNE SIETE
KOMENTÁRE
Kinema.sk - filmy, seriály

sector logo
network
ISSN 1336-4197. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / Kinema s.r.o.