GRAND PRIX NA MFF ZÍSKALA SNÍMKA SLEPÁ HORA

GRAND PRIX NA MFF ZÍSKALA SNÍMKA SLEPÁ HORA

článok



Víťaznou snímkou deviateho ročníka Medzinárodného filmového festivalu Bratislava, ktorý sa skončil slávnostným ceremoniálom v piatok 7. decembra, sa stala čínsko-honkongsko-nemecká snímka Slepá hora režiséra Li Yanga. Na ceremoniáli boli odovzdané aj ďalšie štatutárne ceny festivalu a ocenenia ďalších štyroch festivalových porôt. Celkovo sa vo festivalovom programe odpremietalo 196 filmov z 38 krajín na 135 predstaveniach a videlo ich viac ako 21 000 divákov. Na jedno predstavenie prišlo v priemere 157 divákov, čo dáva deviatemu ročníku MFF Bratislava status najdiváckejšieho festivalu vo svojej histórii.

Víťazný film festivalu Slepá hora, ktorý rozpráva o podvedenej mladej študentke a vďaka excelentnej réžii, presnému strihu a skvelým hereckým výkonom sa mení z počiatočnej dramatickej historky na napínavý horor, prišiel do Bratislavy osobne uviesť režisér Li Yang. Grand Prix mu udelila Porota súťaže prvých a druhých hraných filmov ako „majstrovskému filmu, zaoberajúcemu sa témou neobmedzenou konkrétnym príbehom. Slepé hory existujú v mnohých podobách a týkajú sa osudov žien na celom svete“. Režisér filmu na bratislavskom festivale súťažil už so svojím debutom Slepá šachta, za ktorý v roku 2003 získal Zvláštnu cenu za réžiu. Pred štyrmi rokmi sa festivalu nemohol zúčastniť, Grand Prix za svoj druhý film Slepá hora si na piatkovom slávnostnom ceremoniáli prevzal osobne z rúk predsedu poroty, britského producenta nemeckého pôvodu Jana Harlana. Film zvíťazil medzi šestnástimi súťažnými snímkami z celého sveta.

Grand Prix na MFF získala snímka Slepá hora

Na slávnostnom ceremoniáli boli vyhlásené a odovzdané aj ďalšie štyri štatutárne ceny hlavnej poroty, ktorá tento rok pracovala na čele s britským producentom a režisérom nemeckého pôvodu Janom Harlanom, v zložení česká herečka Klára Issová, scenáristka Prima Rusdi z Indonézie, slovenská scenáristka a režisérka Zuzana Liová a režisér, scenárista, producent, herec, kameraman a strihač v jednej osobe Royston Tan zo Singapúru. Zvláštnu cenu za réžiu udelila estónskej snímke Jesenný bál režiséra Veiko Õunpuu za to, že úspešne otvára okná nefunkčnej spoločnosti. Cena za najlepší ženský herecký výkon patrí Julie Kolbeck v dánskom filme Umenie plakať režiséra Petra Schonaua Foga za to, že napriek jej mladému veku úspešne stvárňuje úrovne dcéry, ktorá si musí poradiť s takmer nemožným vzťahom s jej otcom a rodinou. Cenu za najlepší mužský herecký výkon udelila hlavná porota Samovi Rileymu v britskom filme Control režiséra Antona Corbijna za presvedčivý portrét mladého talentovaného muža, ktorý ešte nie je schopný dať životu to, čo od neho chce. Zvláštne uznanie poroty patrí izraelsko-francúzskej snímke Medúza režisérskej dvojice Etgar Keret a Shira Geffen za úžasnú ľudskosť krátkych príbehov vpletených do poetického obrazu kladúceho otázky, nie však odpovede.

Ekumenická porota, ktorá na bratislavskom festivale pôsobila v zložení Daniela Frumusani-Roventa z Rumunska, Jean-Michel Zucker z Francúzska a Tomáš Straka zo Slovenskej republiky udelila Cenu Ekumenickej poroty snímke Medúza za poetické a symbolické zmierenie ľudí, čeliacich existenčným mukám s ostatnými aj samým sebou. Ekumenická porota udelila aj dve Zvláštne uznania ex aequo. Prvé patrí írskemu filmu Garáž v réžii Lennyho  Abrahamsona za to, že minimalistickým spôsobom kladie dôraz na jednoduchého človeka, ktorý ponúka a hľadá súcit, dávajúc nám tak lekciu o ľudskej cti. Druhé získala snímka Slepá hora za to, ako rozpráva tragický príbeh čínskeho dievčaťa, ktoré predané, uväznené a iba s pomocou malého chlapca sa snaží prelomiť bariéru nezáujmu a ignorancie vidieckej komunity. Porota FIPRESCI, ktorú na bratislavskom festivale tvorili Jena Opoldusová zo Slovenskej republiky, Viktor Palák z Českej republiky a Grégory Valens z Francúzska, udelila cenu poľskému filmu Drobné kúzla režiséra Andrzeja Jakimowskeho. Cena Študentskej poroty, v ktorej pracovali Rana Al Jamal z Libanonu a Juraj Hoppan, Roman Jurčák, Robert Horňanský, Eva Perďochová zo Slovenska, patrí rumunskému filmu California Dreamin' (Bez konca) režiséra Cristiana Nemescu za výstižné alegorické zobrazenie geopolitickej situácie nielen v Strednej Európe, ale aj vo zvyšku sveta. Po prvýkrát na festivale mala svoju porotu aj Slovenská televízia, ktorá pôsobila v zložení Dana Garguláková, Katarína Mišíková a Jaroslav Kerner. Cenu Slovenskej televízie udelili filmu Umenie plakať za originálne, nepateticky a pôsobivo vyrozprávaný príbeh o tragických obetiach pokrivenej lásky rodičov a detí. Vďaka Diváckej cene Zlatý Bažant obhájilo svoje farby aj Slovensko, pretože ju získal domáci film Polčas rozpadu Vlada Fischera, ktorý bol zároveň aj otváracím filmom deviateho ročníka festivalu za účasti celej plejády tvorcov.

Po tretíkrát sa na bratislavskom festivale udeľovalo mimoriadne ocenenie za umeleckú výnimočnosť vo svetovej kinematografii. Po talianskej herečke Vanesse Redgrave a českom hercovi Janovi Třískovi si ho z rúk výkonného riaditeľa MFF Bratislava Vladimíra Krajniaka prevzal rakúsky režisér Ulrich Seidl, hlavný hosť festivalu, ktorý si do Bratislavy prišiel uviesť svoj najnovší film Import Export. Ten sa premietal v kompletnej retrospektíve všetkých pätnástich Seidlových filmov. Ulrich Seidl sa počas svojej návštevy Bratislavy stretol aj so študentmi Vysokej školy múzických umení. 

Na pôde MFF Bratislava sa už po tretíkrát udeľovali aj ceny medzinárodného internetového filmového festivalu Azyl. Z nominovaných minútových a päťminútových filmov festivalu, ktoré sa premietali v rovnomennej sekcii Azyl – krátkometrážna tvorba, vzišli traja ocenení víťazi v každej kategórii. V kategórii minútových filmov APPLE Awards sa víťaznou stala slovenská snímka Až kým sa sny nenaplnia Branka Jašša, druhé miesto obsadil francúzsky film Requiezcan Horacia G. Alcalá a tretie film Digital Sculler Lukáša Matejku zo Slovenska. V kategórii päťminútových filmov SONY Awards sa na všetkých troch víťazných priečkach umiestnili domáci autori. Prvenstvo patrí filmu Nehoda Veroniky Obertovej, druhé miesto snímke Irena Miroslava Rema a tretí skončil Branislav Lengyel so snímkou Posledné stretnutie milovníkov sov. poézie.

Svoje pravidelné miesto na bratislavskom festivale má aj odovzdávanie cien slovenského filmového magazínu Kinema.sk, ktorého redakcia udeľuje ocenenia v desiatich kategóriách. Podľa nej sa filmom roka stala snímka distribučnej spoločnosti Tatrafilm, celovečerný režijný debut Floriana Henckela von Donnersmarcka Životy tých druhých. Najúspešnejším jednosálovým kinom roka sa stalo kino Capitol Košice a filmovým klubom roka FK Európa Banská Bystrica. Najnavštevovanejším filmom roka sa stala snímka Harry Potter a Fénixov rád, distribútorom roka Tatrafilm, ako najlepší preklad roka bol ocenený Zodiac od Dany Farkašovej. Najlepšiu reklamnú kampaň roka mala snímka Simpsonovci vo filme od spoločnosti Tatrafilm, ako najlepšia televízna udalosť roka bola vyhodnotená celoročná dramaturgia Dvojky STV a najlepšou filmovou udalosťou roka sa stal deviaty ročník MFF Bratislava, ktorý obstál v konkurencii s premiérou slovenského filmu Návrat bocianov Martina Repku a zrušením kultúrnych poukazov. Zvláštnu Cenu Palace Cinemas získal film Shrek Tretí.

Tradičným podujatím bratislavského festivalu, určeného tým divákom, ktorí majú záujem aj aktívne sa zapojiť do festivalového diania, bola súťaž o nakrútenie amatérskeho spotu na pivo Zlatý Bažant pod názvom Zaži dotyk slávy. Na štvrtom ročníku udeľovania cien na pôde bratislavského festivalu sa víťazom v kategórii o najlepší reklamný spot, ktorý si prevzal Zlatú trofej a 1000 EUR, stala skupina Tiger Petra Gajdaríka. Druhé miesto získala skupina In out Jakuba Kronera, na treťom a štvrtom mieste skončili príspevky skupiny Pietro a Žildo Petra Gašparíka a na piatom Lukáš Šereš a jeho skupina Alternative now. Tento rok bola udelená aj špeciálna cena mužskej časti poroty pre skupinu Lumíci Filipa Salusa a Cena Mayer/McCann-Ericsson, ktorú získala skupina Tak tak Vandy Skybovej.

Nesúťažný program bratislavského festivalu popri dominantnej Medzinárodnej súťaži prvých a druhých hraných filmov tento rok tvorilo desať sekcií, a to Made in Europe, Proti prúdu, Svetový čas, Voľná zóna: British Queer Cinema, Focus: London Calling, Retrospektíva: Ulrich Seidl, Slovenské filmy 2007, Azyl – krátkometrážna tvorba, artON! (Videoart), tento rok  s filmami z troch slovenských výtvarných škôl, a to z Vysokej školy výtvarných umení (VŠVU), z Fakulty umení Akadémie umení v Banskej Bystrici a z Fakulty umení Technickej univerzity v Košiciach, a sekcia Zvláštne uvedenie. Výrazné zastúpenie na tohtoročnom festivale mala domáca kinematografia. Okrem nášho zástupcu Polčas rozpadu Vlada Fischera v súťažnej sekcii, sa v sekcii Slovenské filmy 2007, ktorá je reflexiou domácej kinematografie za uplynulý rok, premietlo osemnásť titulov. Diváci videli tri celovečerné, majoritne slovenské filmy Rozhovor s nepriateľom Patrika Lančariča, Návrat bocianov Martina Repku a Démoni Róberta Švedu, ktoré už mali svoju premiéru v kinách. Na bratislavskom festivale sa konala aj exkluzívna predpremiéra poľsko-slovenského filmu Jahodové víno za účasti početnej delegácie tvorcov, a sekcia uviedla aj päť stredometrážnych a deväť krátkych filmov s tohtoročným dátumom výroby. Medzi zástupcov slovenskej kinematografie patrilo aj 22 videí od 19 autorov zo sekcie artON! (Videoart) a 11 minútových a 14 päťminútových slovenských filmov zo štyridsiatich snímok sekcie Azyl – krátkometrážna tvorba. V sekcii Proti prúdu sa premietal americko-slovenský film dokumentaristu Miša Suchého Pictograph.

Okrem projekcií filmov sa návštevníci festivalu mohli zúčastniť aj niekoľkých sprievodných podujatí. Ešte v úvode festivalu sa konala vernisáž výstavy výtvarných diel mladých autorov againS.T. (again_search_today), ktorá bola súčasťou projektu artON! a ktorú otvoril vedúci Katedry socha, objekt, inštalácia, akademický sochár Ján Hoffstädter. Výstava, na ktorej sa predstavilo dvanásť umelcov, bola nainštalovaná v priestoroch Auparku počas celého trvania festivalu. Z odbornejších podujatí sa ešte v prvý festivalový víkend uskutočnil medzinárodný seminár Moonstone, ktorý zorganizovala kancelária MEDIA Desk Slovensko v spolupráci jedného z najrenomovanejších európskych tréningových programov Moonstone. Seminár určený predovšetkým pre producentov a scenáristov, ale aj režisérov a študentov vysokých filmových škôl viedol Jean Luc Ormiéres, umelecký riaditeľ organizácie. Pre návštevníkov festivalu bola pripravená aj  prezentácia programov Slovenskej televízie (STV), zameraná na pôvodné slovenské dokumenty a akvizičné tituly Dvojky STV na obdobie od decembra 2007 do júna 2008 a rovnako aj na vianočné vysielanie. Súčasťou festivalového programu bola už po tretíkrát tiež prezentácia pripravovaných hraných, dokumentárnych a animovaných filmov pod názvom Nové slovenské filmy 2008 – 2009, ktorú MFF Bratislava zorganizoval v spolupráci so Slovenským filmovým ústavom a kanceláriou MEDIA Desk Slovensko. Záver festivalu patril zábavnejšej časti sprievodných podujatí. Posledný deň uzatvárala tradičná a veľmi obľúbená Papučová noc s pivom Zlatý Bažant, ktorá ponúkla tri najúspešnejšie filmy festivalu, a to neobyčajný portrét Boba Dylana v réžii Todda Haynesa I´m Not There, ďalej českú snímku Pusinky Karin Babinskej a nový nemecko-turecký film Fatiha Akina Na druhej strane, prinášajúci na plátno príbeh tureckých prisťahovalcov v Nemecku. 

Festivaloví návštevníci mali možnosť stretnúť sa s mnohými z filmových tvorcov, ktorí prišli svoje filmy na festival uviesť. Hlavným festivalovým hosťom bol už spomínaný rakúsky režisér Ulrich Seidl, medzi divákov prišli aj britský režisér Julien Temple, belgický režisér Dimitri Karakatsanis (Malí bohovia), čínsky režisér Li Yang (Slepá hora), britská režisérka Lisa Gornick (Milujem Ťa? a Tik tak uspávanka), izraelská herečka Ilanit Ben Yaakov (Medúza), rumunský strihač Catalin Cristutiu (California Dreamin´ (Bez konca)), česká režisérka Lucie Králová, (Stratená dovolenka), režisér Árpád Bogdán a producent Gábor Rajna (Šťastný život) z Maďarska, poľský režisér a producent Dariusz Jabloński a producentky Violletta Kaminska, Iza Wojcik a český herec Jiří Macháček (Jahodové víno), producent Václav Marhoul, ďalej Američan českého pôvodu žijúci v Chicagu, režisér Adam Novak so slovenským filmom (Ako sa pije v Banskej Bystrici), ale aj mnohí ďalší. Z domácich tvorcov festival svojou návštevou už v úvode poctili tvorcovia filmu Polčas rozpadu, a to režisér Vlado Fischer, scenárista Viliam Klimáček, producent Milan Stráňava, kameraman Ivan Finta, hereckí predstavitelia Ján Kroner, Klára Trojanová-Pollertová, Matej Landl, Slávka Heribanová-Halčáková, Kristína Turjanová a ďalší členovia štábu. Svoje filmy na festivale tiež uviedli režisér Róbert Šveda a herečka Dagmar Duditšová (Démoni), režisér Patrik Lančarič, producent Marek Veselický, kameraman Peter Kelíšek, autor hudby Vladimír Martinka (Rozhovor s nepriateľom), dokumentarista Pavol Barabáš (Neznáma Antarktída, Vysoké Tatry – Divočina zamrznutá v čase), producent Patrik Pašš a herečka Zuzana Fialová (Jahodové víno), režisérka a animátorka Ivana Šebestová a producentka Ivana Zajacová (Štyri), herec Alexander Bárta a produkčná Andrea Mlynková (Majkomašmalon), režisér Peter Bebjak a producent Rasťo Šesták (Darkroom), režisér Maroš Berák (Viktor – človek víťazný), režisér Marián Tutoky (Letné hry), režisérka Kristína Herczegová (Smoking Kills), režisér Miroslav Remo (Studený spoj) a kameraman Tomáš Stanek a produkčná Zuzana Richterová (Stratená dovolenka). Mnohí slovenskí tvorcovia sa zúčastnili prezentácií svojich filmov (Tina Diosi, Ivan Ostrochovský, Ladislav Kaboš, Jakub Kroner, Dušan Rapoš, Daniel Rihák, Miro Šindelka, Karol Vosátko, Juraj Lehotský, Katarína Kerekesová, Joanna Kożuch, Vanda Raýmanová, Peter Beňovský a ďalší), medzi festivalovými hosťami bolo možné vidieť aj veľa známych tvárí nielen z kinematografického a audiovizuálneho prostredia, ale aj zo showbiznisu.

Hneď po skončení festivalu sa po prvýkrát v jeho histórii pod názvom Ozveny MFF Bratislava bude v bratislavskom kine Tatra v termíne od 8. do 11. decembra 2007 premietať výber filmov z festivalového programu. Diváci uvidia desať snímok, medzi nimi Severné blatá Baltasara Kormákura, Zabitie Jesseho Jamesa zbabelcom Robertom Fordom Andrewa Dominika, Cargo 200 Alexeja Balabanova, California Dreamin´ (Bez konca) Cristiana Nemescu, Drobné kúzla Andrzeja Jakimowskeho, Ulzhan Volkera Schlöndorffa, Ide naozaj o lásku? Loly Doillon, Armin Ognjena Sviličića, Mister Lonely Harmony Korine a 11. hodina Leily Conners Petersen.


autor tlačová správa 7.12.2007
Meno:
ODOSLAŤ
:)
REBRÍČEK SK
01 |
návšt. 6379
02 |
návšt. 3868
03 |
návšt. 3865
04 |
návšt. 3518
05 |
návšt. 2098
06 |
návšt. 1798
07 |
návšt. 2057
08 |
návšt. 1557
09 |
návšt. 764
10 |
návšt. 551
REBRÍČEK US
01 |
$80,0 mil.
02 |
$16,0 mil.
03 |
$11,0 mil.
04 |
$10,0 mil.
05 |
$3,3 mil.
06 |
$2,4 mil.
07 |
$2,2 mil.
08 |
$1,9 mil.
09 |
$1,5 mil.
10 |
$1,4 mil.
SOCIÁLNE SIETE
KOMENTÁRE
Kinema.sk - filmy, seriály

sector logo
network
ISSN 1336-4197. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / Kinema s.r.o.