FILMY, KTORÉ SI NENECHAJTE UJSŤ!

FILMY, KTORÉ SI NENECHAJTE UJSŤ!

článok



Tentoraz bez siahodlhých úvodov: ponúkame vám tipy na to najzaujímavejšie, čo sa bude dať vidieť v priebehu 9. Medzinárodného filmového festivalu Bratislava (30. 11. 2007 – 7. 12. 2007). Na začiatku nášho prehľadu nájdete súťaž o desať voľných vstupeniek na film podľa vlastného výberu.


SÚŤAŽ

Súťažné otázky:

1. Kto nakrútil film Gruz 200, ktorý festival tento rok uvedie?
2. Vymenuj názvy aspoň 4 sekcií 9. ročníka festivalu.
3. Koľko sekcií bude mať tohoročný festival?

Správne odpovede posielajte na adresu kinema@kinema.sk


1. 12.
SOBOTA

Interview (Interview; r. Steve Buscemi, USA, 2007, 84 min.)
Kinosála 1  -  14:00
Najnovší film Stevena Buscemiho je remake povestného filmu zavraždeného holandského režiséra Thea Van Gogha. Rozpráva fascinujúcu historku o rozhovore, ktorý musí pre svoje noviny urobiť cynický politický a vojnový reportér. Problém je, že ten rozhovor musí urobiť s mladou hollywoodskou hviezdičkou. Ani jednej z postáv sa do toho veľmi nechce. Novinár principiálne pohŕda komerčnými mediálnymi „blondínkami so silikónovými prsiami a prázdnou hlavou“, herečke sa zase od prvého momentu nepáči novinárov prístup. Ale postupne sa situácia mení. Herecký koncert Buscemiho, smršť brilantných dialógov a zmena pozícií postáv pri vzájomných stretoch dodáva filmu (ktorý sa takmer celý odohráva v jednom priestore) napätie, ktoré ešte zvyšuje skonzumovaný alkohol. Vzájomné ponižovanie ústi do sofistikovaného emocionálneho súboja a do poslednej minúty drží diváka v napätí. Môžeme totiž držať palce jednej či druhej z postáv, ale nedokážeme uhádnuť, ktorá z nich v závere zvíťazí.

Control (Control; r. Anton Corbijn, VB/USA/Austr./Jap., 119 min.)
Kinosála 1  -  16:30
Život a smrť Iana Curtisa, enigmatického speváka legendárnej postpunkovej skupiny Joy Division. Rozorvaný rodinným životom, rastúcou slávou a láskou k inej žene, spáchal 18. mája 1980 vo veku 23 rokov samovraždu. V predvečer prvého amerického turné skupiny po Spojených štátoch. Ian Curtis, napriek svojmu skorému odchodu, zmenil tvár rockovej hudby. Film, vážny biografický príbeh o známej kapele z Manchesteru, vzbudil ohromnú pozornosť zatiaľ všade, kde sa uvádzal. Našťastie nejde len o jeden z mnohých hudobných filmov pre fanúšikov. „Niektorí ľudia navštevujú minulosť kvôli sentimentálnym dôvodom. Iní ľudia hľadajú v minulosti pochopenie súčasnosti. Film Control spadá práve do druhej kategórie.“ (Anton Corbijn)

„Redigované“ (Redacted; r. Brian De Palma, USA/Kan., 2007, 90 min.)
Kinosála 1  -  19:00
Rekonštrukcia skutočného prípadu, ktorá odhaľuje správanie sa amerických vojakov v Iraku v nelichotivom svetle. Film využíva napínavú formu záznamov televíznych záberov stiahnutých z internetu. Znásilnenie pätnásťročného dievčaťa a vyvraždenie jej rodiny je zobrazené očami priamych aktérov, takže vzbudzuje dojem skutočnej reality. Úvodné titulky však upozorňujú, že nejde o žiadny dokument, ale o inscenovanie reálnych faktov, ktorých účinnosť režisér dosiahol obsadením neznámych tvárí do postáv radových vojakov. „Opäť jedna nezmyselná vojna spôsobila nezmyselnú tragédiu. Už som raz vyrozprával podobný príbeh pred rokmi vo filme Príčiny vojny. Ale ako vidno, ponaučeniam z vietnamskej vojny sa nevenuje pozornosť. Takže ako mám rozprávať tento príbeh dnes? A ako sa to všetko začalo? Už sme zažili protesty našich občanov, aby sa vojna vo Vietname skončila. Veľmi si želám, aby tento film mal ten istý efekt.“ (Brian De Palma)

Severné blatá (Mýrin; r. Baltasar Kormákur, Island/Nem., 2006, 94 min.)
Kinosála 3  -  20:30
Zúfalý muž zamestnaný vo výskumnom ústave genetiky hľadá záznamy, ktoré majú osvetliť pôvod mozgovej choroby, na ktorú práve zomrela jeho dcérka. Paralelný príbeh predstavuje detektíva Erlendura na začiatku vyšetrovania vraždy starého muža, ktorý viedol bizarnú existenciu v ponurom pivničnom byte. Na prvý pohľad bežný prípad sa však skomplikuje v súvislosti so záhadou, ktorou je zahalená smrť štvorročného dievčatka pred tridsiatimi rokmi. Samotársky Erlendur, ktorý sa okrem iného snaží urovnať komplikovaný vzťah s dcérou narkomankou, je rozhodnutý nájsť vraha za každú cenu. Islandský thriller s ambíciou vyjadriť sa k problematike možného zneužitia genetických informácií upúta predovšetkým starostlivo vybudovanou chladnou mysterióznou atmosférou, ktorá spája dve prelínajúce sa príbehové línie.

Paranoid Park (Paranoid Park; r. Gus Van Sant, Franc./USA, 2007, 90 min.)
Kinosála 1  -  21:30
Šestnásťročný skejtbordista Alex náhodne usmrtí bezpečnostného strážcu v blízkosti Paranoid Park, čo je drsná oblasť v Portlande. Rozhodne sa, že nikomu nič nepovie. „Rozhodol som sa adaptovať knihu Blakea Nelsona, pretože svoj príbeh umiestnil do Portlandu, ktorý mám rád. Hrdinom je amatérsky skejtbordista, čo ma tiež zaujalo. A obzvlášť dusná atmosféra bola ďalšou príťažlivou vecou v predlohe.  So štruktúrou príbehu som sa dosť pohral. Vo filme nie je veľa častí, ktoré by neboli zachytené aj v knihe, ale štrukturálne sú celkom inak spracované. A pre tento druh filmu je ideálne, že som autentické pohyby skejterov mohol zaznamenať superosmičkou, pretože toto médium, spolu s videokazetou, je vlastné tínedžerskej komunite.“ (Gus Van Sant)

Filmy, ktoré si nenechajte ujsť! Filmy, ktoré si nenechajte ujsť! Filmy, ktoré si nenechajte ujsť!

2.12.
NEDEĽA

Let červeného balónika (Le Voyage du ballon rouge; r. Hsiao-hsien Hou, Fran)
Kinosála 3  -  13:00
Sedemročného Simona, cestou domov parížskymi ulicami, po celý čas sleduje tajomný červený balónik. Vášňou jeho matky Suzanne sú bábky. Práve pripravuje pre bábkové divadlo nové predstavenie. Je tak pohltená svojou tvorivou činnosťou, že všedný život jej prerastá cez hlavu. Rozhodne sa preto vziať si na výpomoc čínske dievča Song Fang, ktoré v Paríži študuje film a hovorí dobre francúzsky, aby sa staralo o Simona a trochu aj o domácnosť. Film je prvým z viacerých filmov, ktorými chce vedenie parížskeho múzea d'Orsay pripomenúť 20. výročie svojho založenia. „Keď mi ľudia z tohto múzea navrhli, aby som s nimi nakrútil film, hneď som to prijal a začal som o projekte rozmýšľať. Schádzal som sa s ľuďmi, čítal knihy o Paríži a o francúzskom filme. A tak som objavil film Alberta Lamorissa Červený balónik.“ (Hou Hsiao Hsien). Známy tvorca tak dostal príležitosť spojiť objav atmosféry Paríža a legendárneho Lamorissovho filmu so svojou záľubou v bábkach a v rôznych typoch bábkového divadla.

Sláva filmovému tvorcovi! (Kantoku – Banzai!; r. Takeshi Kitano, Jap.)
Kinosála 1  -  19:00
Príbeh krutej zločineckej dámy a jej peňazí chtivej dcéry, ktoré upierajú svoj chamtivý pohľad na bohatého muža. Po tejto úvodnej  sekvencii nasledujú ďalšie viac-menej bláznivé nepredvídateľné udalosti, gradujúce až ku katastrofe, ktorá zmení dejiny. A to je ten pravý čas pre režiséra, aby nielenže dokončil svoj film, ale zachránil ľudstvo! „Som frustrovaný skutočnosťou, že film neprešiel takou radikálnou evolúciou a zmenami, napriek svojej vyše storočnej histórii. Nemáme kinematografický ekvivalent ku kubizmu alebo fauvizmu, prevratným smerom v dejinách maľby. Tento film je moje vnímanie „kinematického kubizmu“, kde sa pohrávam s rôznymi filmovými žánrami. Chcel som preskúmať, čo môže byť zobrazené vo filme, ale chcel som to urobiť s humorom. Mám pocit, že toto moje hľadanie bude ešte nejaký čas pokračovať.“ (Takeshi Kitano)

Stanley Kubrick: Život v obrazoch (Stanley Kubrick: A Life in Pictures; r. Jan Harlan, USA, 142 min.)
Kinosála 2  -  19:30
Existuje lepší spôsob rozprávať o Stanleym Kubrickovi ako v obrazoch? To, že patril k najvýznamnejším filmovým režisérom 20. storočia, je neodškriepiteľný fakt. Zabudlo sa však, že skôr, než sa preslávil ako filmový režisér, začínal svoju profesnú púť ako fotograf. Fotografií samotného Kubricka je však veľmi málo. Uverejňujú sa stále tie isté: Stanley Kubrick – známy neznámy. Čím menej sa vie o Kubrickovom súkromí, o to známejšie sú jeho filmy. Film Jana Harlana ponúka prierez nielen režisérovou tvorbou. V dokumentácii vzácnych záberov predstavuje aj súkromný život, ktorý zdieľal s manželkou Christiane od roku 1958. Vo filme dostávajú priestor aj jeho priatelia, spolupracovníci a prominentní kolegovia, ktorí spomínajú na fenomén menom Stanley Kubrick.

4 mesiace, 3 týždne a 2 dni (4 luni, 3 saptamani si 2 zile; r. Cristian Mungiu, Rum., 2007, 113 min.)
Kinosála 1  -  21:30
Študentka Gabita sa za pomoci kamarátky Otílie chystá zbaviť nechceného tehotenstva. Píše sa rok 1987 a v Rumunsku je potrat zakázaný. Je potrebné nájsť niekoho, kto to urobí tajne a pokiaľ možno lacno. Všetko je pripravené, ale nič neprebieha podľa plánu. Izba, kde sa má akcia uskutočniť, nebola zahovorená v správnom hoteli, na schôdzku s „pánom Bebé“, ktorý má potrat uskutočniť, pošle Gabita namiesto seba Otíliu, a tá naviac sľúbila snúbencovi, že príde na oslavu narodenín jeho matky. Dojednávanie s „pánom Bebé“ pripomína nočnú moru, ale dievčatám nezostáva nič iné než splniť jeho kruté podmienky, pokiaľ chcú, aby dodržal svoj sľub. „V roku 1966 boli v Rumunsku zakázané potraty, a tak sú čísla narodených v 70. rokoch omnoho početnejšie než tie skoršie. Na konci éry komunizmu sa ukázalo, že v tej dobe zomrelo na následky pokútnych potratov viac než pol milióna žien. Potrat vtedy postrádal akúkoľvek morálnu súvislosť, bol chápaný skôr ako vzbura proti režimu.“ (Cristian Mungiu)


3.12.
PONDELOK

Šťastné míle (Lucky Miles; r. Michael James Rowland, Austr., 2007, 105 min.)
Kinosála 4  -  12:30
V roku 1990 pristáva na pobreží Austrálie indonézska bárka s mužmi z Kambodže a Iraku, ktorí sa ilegálne vylodia. Loď však stroskotá a skupinka sa rozrastie o pirátskych námorníkov. Pobrežie tvorí okraj rozsiahlej púšte, zeme nikoho. Najbližšie obývané územie je tristo kilometrov ďaleko. Medzi mužmi dochádza ku komunikačným skratom, kultúrne rozdiely medzi nimi zapríčiňujú mnohé absurdné situácie. Zároveň je stále prítomné nebezpečenstvo smrti: hladom, smädom, vraždou. Existenciálna situácia sa však v tomto filme mení na absurdnú a komickú v momente, keď ilegálnych imigrantov začne naháňať austrálska armáda, resp. jej záložné jednotky, ktoré sú tu na cvičení. Vzniká akési surrealistické road-movie, zasadené však do realistického rámca fascinujúco vizuálnej krajiny. Kameraman Geoff Burton pozoruhodným spôsobom využíva fotogenickosť širokých austrálskych pobrežných priestorov a komično často vyplýva práve zo zobrazenia priestoru, v ktorom skupiny mužov blúdia, míňajú sa a stretávajú. Film získal Zvláštnu cenu poroty na MFF Karlove Vary 2007.

Krabice (Boxes; r. Jane Birkin, Franc., 2007, 100 min.)
Kinosála 5  -  15:00
Pobrežie Bretónska. Anna sa práve presťahovala do veľkého starého domu, kde sa ocitá medzi množstvom krabíc. Je sama. Alebo nie je? Z krabíc sa zmätene vynárajú bývalí manželia, milenci, deti, matka, otec, duchovia... Anna mala tri lásky, po ktorých jej zostali tri dcéry. Tie sa tvária nahnevane, ale aj láskyplne. Žena dúfa, že sa niekedy dočká zmierenia a pokoja. „Idea tohto príbehu vznikla pred desiatimi rokmi. Začala som písať o žene, ktorá má 45-50 rokov, sužuje ju panika, tajomstvo, strach z tohto špecifického veku. Čo sa stane? Ako sa to stane? Privykne si na to? Ona, ktorá od devätnástich dávala deti mužom, ktorých milovala. Aký dar dá teraz? Tento vek naháňa Anne hrôzu rovnako ako obavy spojené s pubertou. Kto ju bude milovať so všetkou tou bagážou, s jej dávnou históriou? A vy, boli by ste ešte schopní lásky? To boli moje otázky, keď vznikal scenár.“ (Jane Birkin)

Kinema – Film roka 2007
Počas slávnostného ceremoniálu sa budú udeľovať ocenenia v celkovo desiatich kategóriách. Okrem hlavnej kategórie Film roka 2007 sa uznaní dočkajú aj jednosálové kino roka, filmový klub roka, najnavštevovanejší film roka, titulky/dabing roka, distribučná spoločnosť roka, reklamná kampaň roka, najvýznamnejšia udalosť roka v oblasti slovenskej audiovízie, televízna udalosť roka a najnavštevovanejší film roka podľa multiplexu Palace Cinemas. O nomináciách a víťazoch rozhodne redakcia portálu Kinema.sk a, samozrejme, aj slovenská divácka verejnosť. Tá sa k slovu dostane už počas MFF Bratislava, kedy sa na portáli Kinema.sk začne niekoľkotýždňové hlasovanie o Divácky film roka 2007. Výsledky diváckeho hlasovania budú známe v januári budúceho roka. Podujatie Kinema Film roka 2007 sa za tri roky svojej existencie stalo už pravidelnou súčasťou slovensk ho kinematografického a audiovizuálneho prostredia.
V PREDAJI JE 50 LÍSTKOV!

Stratená dovolenka (Ztracená dovolená; r. Lucie Králová, ČR, 2007, 84 min.)
Kinosála 5  -  20:00
V roku 2000 našiel český cestovateľ vo Švédsku kufor, v ktorom bolo dvadsaťdva dôsledne zabalených negatívov. Keď ich v Prahe vyvolal, zistil, že obsahujú 756 fotografií siedmich neznámych Ázijcov z ich cesty po Škandinávii. Dokumentaristka Lucie Králová sa so svojím tímom rozhodla zistiť, či je možné v súčasnom svete vypátrať niekoho výlučne podľa stratených fotografií. Výsledkom niekoľkomesačného pátrania filmovej detektívnej jednotky bolo zistenie, že ide o skupinu čínskych úradníkov. Nasledovala cesta do Číny, reportáž Centrálnej čínskej televízie (CCTV) a ďalšie hľadanie. Stratená dovolenka je investigatívny dokument, je to detektívka pracujúca so stopami, indíciami a dedukciami. Nejde však iba o záznam dobrodružného pátrania, ale aj o úvahu nad výpovednou hodnotou fotografie a jej zmyslom. Film získal Cenu za najlepší dokumentárny film nad 30 minút v Súťaži dokumentárnych filmov na MFF Karlove Vary 2007.

V krajine slobody (It's a Free World...; r. Ken Loach, VB/Tal./Nem./Špan./Pol., 2007, 96 min.)
Kinosála 1  -  21:30
Angie síce nemá požadované vzdelanie, ale nechýba jej inteligencia, ambicióznosť a predovšetkým plné nasadenie. Jej život sa však zmieta v chaose, čo ju veľmi unavuje. Teraz sa ale naskytá šanca, že všetko môže byť inak. S kamarátkou Rose založí sprostredkovateľňu príležitostnej práce pre prisťahovalcov z rôznych končín sveta. Tento príbeh sa stavia proti realite anglosaského zázraku flexibilnej práce, globalizácii, či dvojakému prístupu k práci. „Angie so svojou priateľkou sa rozhodnú, že sa postavia na vlastné nohy. Poznajú dobre zákulisie tejto práce a mnoho ľudí využije ich služby. Zdá sa, že pre odvážne ženy je to jasná cesta k šťastiu.  Alebo nie je? (Ken Loach) 

Filmy, ktoré si nenechajte ujsť! Filmy, ktoré si nenechajte ujsť! Filmy, ktoré si nenechajte ujsť!

4.12.
UTOROK

Orlando (Orlando; r. Sally Potter, VB/USA/Rus./Franc./Hol., 1992, 93 min.)
Kinosála 1  -  13:30
Píše sa rok 1600, mladý šlachtic Orlando (Sally Potter) sa pozabudol pod majestátnym dubom pri rozmýšľaní nad otázkami o živote a smrti. Píše sa rok 1610 a mladý šlachtic Orlando sa vážne zamiluje. 1650 – mladý šlachtic Orlando lieči svoje zlomené srdce poéziou. 1700 – mladý šlachtic Orlando odchádza ako vyslanec Britského impéria do Perzie (stále lieči svoje zlomené srdce). 1750 – Orlando sa stáva mladou ženou, ktorá je konfrontovaná s nekompromisnými pravidlami spoločnosti. 1850 – Orlando potrebuje milenca. Píše sa blízka budúcnosť, Orlando má dieťa, dopísala svoju knihu a jej život sa len začína. Fantazijný životopisný román Orlando od Virginie Wooflovej patrí pre svoj polyfonický charakter k tým literárnym dielam, ktoré sa oprávnene považujú za nesfilmovateľné. Sally Potter zjednodušila košatú dejovú líniu do siedmich epizód, vzdala sa väčšiny literárnych referencií predlohy a vytvorila vizuálne unikátne filmové dielo, ktoré oslavuje i paroduje majestátnosť britského impéria.

Import/Export (Import/Export; r. Ulrich Seidl, Rak., 2007, 135 min.)
Kinosála 1  -  18:30
Import: Oľga, mladá zdravotná sestra z Ukrajiny, hľadá lepší život na Západe. Emigruje do Rakúska a zamestná sa ako upratovačka na geriatrickej klinike, kde ju jeden 82-ročný pacient požiada o ruku. Export: Paul, mladý Rakúšan, bývalý pracovník bezpečnostnej služby, musí každé ráno hľadať nejaký pádny dôvod na to, aby vôbec vstal. Vydáva sa so svojím otčimom skúsiť šťastie na Východe. Skončia na Slovensku a potom na Ukrajine, kde nie je núdza ani o alkohol, ani o pekné dievčatá.

Rozhovor anjelov (The Angelic Conversation; r. Derek Jarman, VB, 1995, 78 min.)
Kinosála 5  -  20:30
Intenzívny, snový, poetický – taký je jeden z najumeleckejších filmov Dereka Jarmana Rozhovor anjelov. Vďaka svojmu maliarskemu cíteniu Jarman namiešal prekrásnu zmes farieb, svetiel a vzorov, do ktorej nekonvenčne a nesmierne pôsobivo odel Shakespearove ľúbostné básne. Väčšina zo 154 Shakespearových sonetov bola venovaná neznámemu mladému mužovi, často nazývanému Pôvabný mladík. Emotívny prednes 14 sonetov v podaní Judi Dench sa prelína s éterickými scénami: postavy na morskom pobreží, pri potoku či v pestrofarebných záhradách. Narušenie týchto magických scén obrazmi pustej a hrozivo vyzerajúcej krajiny dokonale vyjadruje radosti a útrapy lásky zobrazené v sonetoch. Jedinečná technická metóda spočíva v použití formátu Super8 a následnom prenesení na 35 mm film. Výsledkom je úžasná estetika a jej opojnosť umocnená ospalým Coilovým soundtrackom.

Na druhej strane (Auf der anderen Seite; r. Fatih Akin, Nem./Tur., 2007, 122 min.)
Kinosála  -  21:30
Nejat patrí k druhej generácii tureckých prisťahovalcov do Nemecka a váži si svoje postavenie, ktoré dosiahol vďaka vzdelaniu. Neschvaľuje pomer svojho otca s prostitútkou Yeter. Názor zmení, keď sa dozvie, že otcova priateľka  posiela do Turecka peniaze, aby jej dcéra mohla študovať. Ženina smrť, ktorú zaviní otec svojou prchkosťou, postaví medzi syna a otca bariéru. Otec je odsúdený a Nejat odchádza do Istanbulu hľadať Yeterinu dcéru Ayten. Netuší, že tá ako politická aktivistka už predtým utiekla pred tureckou políciou do Nemecka, kde sa spriatelila s nemeckou študentkou Lotte. Ayten však v Nemecku zatkne polícia a následne je vyhostená do Turecka, kde ju uväznia. Lotte sa za ňou vydá, napriek nesúhlasu svojej matky. Hrou osudu sa Lotte stretáva s Nejatom, ktorý v Istanbule zostal, a udalosti, ktoré sa rozpútali Lottiným odhodlaním stretnúť sa s uväznenou priateľkou, ovplyvnia ich životy. Jedného dňa sa do Isanbulu vydá aj Lottina matka, aby vďaka vlastnej skúsenosti prehodnotila svoje postoje.


5.12.
STREDA

Mliečna dráha (Tejút; r. Benedek Fliegauf, Maď., 2007, 82 min.)
Kinosála 2  -  14:30
Dlhý záber na vrtuľu veternej elektrárne, komponovaný na stred. Vychádza slnko a začína fúkať vietor. Obraz stanu a vstávajúcich postáv, ktoré sa začnú pohybovať. Stan odfúkne. Obraz pohybu loďky na rieke v súvislosti s pohybom detského kočíka. Obraz stromu a dvoch trénujúcich bicyklistov v strede záberu. Je už okolo obeda a niekoľko postáv pláva v bazéne, jedna z nich v žltej čiapke. Cesta so stojacim autom a nafúknutou detskou atrakciou. Pri obrovských skladoch čaká človek v kabáte na výdaj tovaru. Podvečerné opustené detské ihrisko a na ňom unavená babička. Slnko pomaly zapadá, terénne auto zastaví na kopci a posádka postaví snehuliaka. Vysvietené okná večerného mesta, nad ktorým sa tancuje dovtedy, kým sa slnko úplne nestratí... Nový desaťzáberový film Benedeka Fliegaufa, autora extrémne populárneho, skoro už kultového filmu Díler (MFF Bratislava 2004), sa zaoberá choreografiou času a priestoru. Zábery sú vnútorne prepojené presnou geometriou pohybu. Pri vnímaní filmu sa treba meditatívne naladiť, nechať svoje vedomie a pozornosť voľne plynúť. A vytvoriť vlastnú interpretáciu.

Vyhostenie (Izgnanie; r. Andrej Zviagincev, Rus., 2007, 150 min.)
Kinosála 1  -  14:30
Alex odíde s manželkou Verou a dvoma malými deťmi z mesta na vidiek, aby prežili niekoľko dní v jeho rodnom dome, stojacom na samote v rozľahlej krajine. Počas pobytu Vera oznámi Alexovi, že je tehotná, ale dieťa nie je od neho. Nahnevaný Alex trvá na potrate. Deti pošle na pár dní k známym a s pomocou svojho brata Marka zariadi zákrok. Celá udalosť však nezostane bez následkov, ktoré Alexa prinútia k zamysleniu sa nad oprávnenosťou jeho počínania. Očakávaný film talentovaného ruského tvorcu, ktorý svojím debutom v roku 2003 vyhral benátsky festival, bol inšpirovaný krátkou prózou Williama Saroyana z roku 1953. Režisér tu podáva obraz rodiny, ktorá sa ocitla v kríze, a diváka zavedie do bližšie neurčeného času a priestoru (exteriéry vznikali v Moldavsku, Belgicku a vo Francúzsku).

Pokánie (Atonement; r. Joe Wright, VB, 2007, 123 min.)
Kinosála 1  -  17:30
Anglicko, rok 1935. Najteplejší deň roka. V prebleskujúcich tieňoch druhej svetovej vojny žije Briony Tallis a jej zámožná rodina vo velikánskom viktoriánsko-gotickom sídle. Tá sa schádza na víkend, počas ktorého sa, v dôsledku dusnej horúčavy a dlho potlačovaných emócií, obnažujú zlovestné a nebezpečné nálady. Briony, začínajúca spisovateľka, je dievčaťom so živou predstavivosťou. Kvôli niektorým vážnym nedorozumeniam obžaluje Robbieho Turnera, syna domácej a milenca svojej sestry Cecilie, zo zločinu, ktorý nespáchal. Toto obvinenie nielenže zničí klíčiacu lásku, ale aj dramaticky zmení život všetkých ostatných. „Film hovorí o deštruktívnej a oslobodzujúcej sile epického príbehu. Sú rôzne verzie adaptácie knižnej predlohy, tak ako sú rôzne typy čitateľov. Urobil som adaptáciu knihy, ktorú som videl, keď som ju čítal. Film je, prirodzene, tiež len ilúzia, ktorá sa pohybuje vo vašej mysli. Príbeh tohto filmu si preto teraz musíte predstaviť sami.“ (Joe Wright)

Ópium – Denník bláznivej ženy (Ópium – Egy elmebeteg nö naplója; r. János Szász, Maď., 2007, 108 min.)
Kinosála 3  -  20:30
Maďarsko v roku 1913. Príbeh Josefa Brennera, spisovateľa a lekára, je faustovským príbehom našich čias. Brenner pracuje ako lekár v psychiatrickej klinike začiatkom 20. storočia. Už mesiace nie je schopný zachytiť ani slovo na papier a stáva sa závislým na morfiu. Jedného dňa dostane novú pacientku, 28-ročnú Gizelu. Duševne chorá žena, naopak, píše neustále; je závislá na svojom denníku a nevie sa rozlúčiť s ceruzkou. Trpí nekontrolovateľnými záchvatmi, v ktorých sa jej zmocňuje neznáma sila. Gizela vytvára aj nádherné obrazy a doktor na ňu začne žiarliť. Vzťah medzi lekárom a pacientkou postupne graduje a mení sa na erotické šialenstvo, z ktorého niet východiska. Lekár za to musí platiť. Gizela ho požiada, aby jej odobral mozog, čím ju zbaví Zla a jemu prinesie konečné zabudnutie. Brenner nemá na výber. Musí zabiť Gizelu – jedinú osobu, ktorú kedy vo svojom živote miloval.

Muž z Londýna (The Man from London; r. Béla Tarr, Franc./Nem./Maď., 2007, 135 min.)
Kinosála 4  -  20:30
Maloin žije jednotvárny život bez nejakých očakávaní ako strážca v morskom prístave, kde monotónne zaznamenáva svet vôkol seba. Už rezignoval na pomalé a neodvratné zhoršovanie života okolo seba a svojej absolútnej osamelosti. Keď sa ale stane svedkom vraždy, nastane v jeho živote náhly obrat. Musí čeliť otázkam morálky, hriechu, trestu, keď sa ocitá na hranici medzi nevinou a účasťou na zločine. Táto situácia ho privedie k zásadnej otázke o zmysle a cene ľudskej existencie. Je to príbeh o túžbe, o ľudskom nezničiteľnom úsilí po slobodnom a šťastnom živote. O ilúziách, ktoré sa nikdy neuskutočnili – o veciach, ktoré nám všetkým dávajú energiu pokračovať v živote, ísť večer spať a nasledujúci deň opäť vstať. Maloinov príbeh je aj naším príbehom. Nás všetkých, ktorí pochybujú a sú schopní pochybovať o svojej obyčajnej banálnej existencii.
 
Cargo 200 (Gruz 200; r. Alexej Balabanov, Rus., 2007, 90 min.)
Kinosála 1  -  22:30
Nový retro-film Alexeja Balabanova vzbudil tento rok v Rusku veľmi rozporuplné reakcie. Cargo 200 sa zaoberá afgánskou vojnovou traumou a sovietskym šialenstvom, spletitý príbeh rozpráva o viacnásobnom znásilnení, totálnom alkoholizme, nekrofílii, maniakálnych policajtoch a brutálnych vraždách. Rozpráva o tom, ako sa doba vymkla z kĺbov a ako prestali platiť morálne či etické zásady. Morbídnosť Balabanovho filmu vyplýva z autenticity prostredia, v ktorom sa postavy pohybujú – preto je taký presvedčivý a málokoho necháva chladným. Alexej Balabanov prešiel vo svojej tvorbe pozoruhodným vývojom, nakrútil výtvarne pozoruhodné, experimentálne ladené filmy ako napríklad Šťastné dni či O netvoroch a ľuďoch, zároveň však režíroval profesionálne bezchybné žánrové, komerčne orientované filmy ako Brat, Brat 2 alebo Vojna. Jeho najnovší Cargo 200 je niečo medzi týmito dvoma vymedzeniami, je to pozoruhodne nakrútená esencia hnusu a šialenstva, ktorá má za cieľ šokovať a tak pravdepodobne prinútiť diváka k úvahám nad sebou samým.

Filmy, ktoré si nenechajte ujsť! Filmy, ktoré si nenechajte ujsť! Filmy, ktoré si nenechajte ujsť!

6.12.
ŠTVRTOK

Papier bude modrý (Hîrtia va fi albastrã; r. Radu Muntean, Rum., 2006, 95 min.)
Kinosála 2  -  14:30
Pred Vianocami roku 1989 sa začína revolúcia v Rumunsku. Bukurešť sa stáva mestom občianskej vojny. Po uliciach chodia večer obyvatelia, nesúc si domov vianočné nákupy a z námestí ich sleduje otočná hydraulika guľometných veží obrnených áut. Už je skoro tma a chaos sa stáva neudržateľným. Opatrne okolo seba prechádza milícia, polícia, armáda, jednotky ministerstva vnútra a ozbrojení civilisti, obchádzajú sa navzájom ako v nejakom príšernom tanci, ruky na nabitých zbraniach. Všetci už dávno stratili spojenie, nikto nevie, kto komu velí a či nejaké velenie ešte existuje. Ktoré jednotky ostali verné Ceausescovi a ktoré sú na strane povstalcov – to je otázka života a smrti pre každého osamelého chodca. V takejto situácii sa odohráva brilantne, autenticky nakrútený príbeh mladého muža, vojaka základnej služby, ktorý je nútený hliadkovať v nočných uliciach. Radu Muntean využíva na zobrazenie predovšetkým výrazové prostriedky príznačné pre dokument, vyhýba sa štylizácii a výsledkom je napínavé dielo o morbídnosti prevratov a revolúcií, o náhodných obetiach a falošných víťazoch. Film získal Zvláštnu cenu za réžiu na festivale v Cottbuse 2006.

Ty, ktorý žiješ (Du levande; r. Roy Andersson, Švéd./Nem./Franc./Dán./Nór., 2007, 90 min.)
Kinosála 1  -  19:00
Podobne ako preslávené Piesne z druhého poschodia (uvedené na MFF Bratislava 2000 s osobnou účasťou režiséra) sa aj ďalší film Roya Anderssona zaoberá množstvom osudov rôznych postáv a postavičiek, ktoré na prvý pohľad navzájom nesúvisia. Fragmentárny, dekonštruovaný dej a otvorená dramaturgia rozprávania je proti všetkým tradičným pravidlám výstavby filmového príbehu. Andersson i v najnovšom filme ostáva verný svojmu typickému autorskému rukopisu: dekompozícia, ironický suchý humor, statické, výtvarne pôsobivé zábery, minimum dialógov, dôraz na (ne)herecký prejav. Andersson zasadzuje banalitu do štylizovaného prostredia – každá postava, ktorá sa objaví na plátne, je automaticky zaujímavá, je vystavená ako v nejakej bláznivej ľudskej galérii. Tragikomický výskum medziľudských vzťahov je podmienený Anderssonovým intenzívnym (a ironickým) záujmom o súčasného človeka, ktorého však (v mene výskumu) dostáva do stále trápnejších a komickejších situácií. Ty, ktorý žiješ je zatiaľ najzábavnejším filmom Roya Anderssona, veľmi úspešnú premiéru mal tento rok na MFF v Cannes. Na MFF v Chicago získal Strieborného Huga za réžiu.

Ježiš, ty vieš (Jesus, du weisst; r. Ulrich Seidl, Rak., 2003, 87 min.)
Kinosála 5  -  20:00
Film ako spovednica. Ľudia idú do kostola, sedia sami na lavici, modlia sa k Ježišovi, ktorý je im všetkým – otcom i priateľom, spasiteľom i záchrancom, poradcom i utešovateľom, hovorcom, mlčiacim, milujúcim. Vidíme tu študenta, ktorý napriek nasúhlasu svojich rodičov denne chodí na omšu, všetok svoj voľný čas trávi na fare a Ježišovi jednoducho všetko porozpráva: erotické fantázie i svoje hrdinské sny. Alebo učiteľka chémie na dôchodku, ktorú partner podvádza s inou ženou. Vo svojich modlitbách spriada pomstu. Ale nie je pomsta hriech? Ako i mnoho ostatných, príde do kostola a sťažuje si, kolaboruje, zamýšľa sa a prosí Ježiša, aby jej odpustil. Ulrich Seidl tu ostrou formou prezentuje šesť úryvkovitých portrétov veriacich, ktorí kladú otázky, hľadajú odpovede a vyžalovávajú sa Ježišovi zo svojich trápení. Každý z týchto príbehov pritom otvára priestor, intimitu, pohľad na niečo, čo by sa dalo nazvať Bohom.

California Dreamin (Bez konca) (California Dreamin (Nesfarsit); r. Cristian Nemescu, Rum., 2006, 155 min.)
Kinosála 3  -  20:30
Máj 1999. Pod vedením amerického kapitána Jonesa prechádza cez Rumunsko vojenský vlak NATO. Cieľom sú srbské hranice, kde majú byť inštalované radary, aby monitorovali srbsko-kosovský konflikt. Chlapský a korektný Jones však narazí na neprekonateľnú prekážku v zosobnení chytráckeho domáceho mafiána Doiarua, prednostu bezvýznamnej staničky. Ten využije administratívny chaos a nechá transport odstaviť na vedľajšiu koľaj. Sám si tak okrem iného lieči dávnu traumu z detstva a pre vidiečanov je nútená zastávka Američanov príležitosťou z danej situácie čo najviac vyťažiť.
Pozvolné tempo rozprávania dovoľuje detailné rozohrávanie situácií, výstižné psychologické postrehy sa miešajú s ironickou skratkou. Výsledkom je pôsobivá tragikomédia s prenikavou kritickou reflexiou v komornej i spoločenskej rovine, príbeh s platnosťou univerzálneho podobenstva.

Im Not There (Im Not There; r. Todd Haynes, USA, 2007, 135 min.)
Kinosála 1  -  21:30
Bob Dylan, tak ako väčšina z nás, nebol nikdy iba muž jednej tváre. Počas svojho života sa neustále menil – hudobne, fyzicky aj psychicky. Ale na rozdiel od väčšiny z nás boli Dylanove premeny ventilované na medzinárodnej scéne, s kultúrnymi a emocionálnymi ohlasmi, ktoré populárny umelec vzbudzoval. Tento film dramatizuje Dylanove premeny ako sériu bezradne sa pohybujúcich individualít, stvárnených siedmimi rôznymi hercami. Od mladého snaživého speváka pripomínajúceho Woodyho Guthrieho k ľudovému prorokovi v raných 60. rokoch v Greenwich Village. Od moderného Arthura Rimbauda k folk-rockovému „Judášovi“. Od odvrátenej kultúrnej ikony bojujúcej o záchranu svojho manželstva či znovuzrodeného kresťana vysporiadavajúceho sa s morálkou, až k osamelému kovbojovi v exile vlastnej kontroverznej slávy.


7.12.
PIATOK

Túžba, opatrnosť (Se, jie; r. Ang Lee, Čína/USA, 2007, 156 min.)
Kinosála 1  -  12:30
Temný ľúbostný príbeh sa odohráva v Šanghaji štyridsiatych rokov minulého storočia počas japonskej okupácie. Hlavnou hrdinkou je čínska študentka, ktorej revolučné odhodlanie schladí jej sexuálna závislosť na kolaborantovi. A toho má vydať odboju. Erotický špionážny thriller vznikol podľa predlohy čínskej spisovateľky Eileen Chang, známej ako ázijská Jane Austen, kvôli jej záujmu pre vidiecke názory a obyčaje. „Žiadny iný príbeh Eileen Chang nie je taký krásny a krutý zároveň ako Túžba, opatrnosť. Cibrila tento príbeh mnoho rokov, možno desaťročia, aby ho prinavrátila ku kriminálnej zápletke a tiež k traume, ktorú prežíva obeť. Vo filme mi však nešlo o vernú adaptáciu predlohy, tú sme si nanovo vystavali. Rovnako aj postavám sme upravili ich výstupy.“ (Ang Lee)

Znovuzrodenie (Ai no yokan; r. Masahiro Kobayashi, Jap., 2007, 102 min.)
Kinosála 5  -  17:30
Junichi býva v modernom byte a pracuje v novinách. Manželka mu zomrela pred pár rokmi na rakovinu a teraz žije sám s dcérkou. Jedného dňa sa stane hrozná udalosť – dcéru dopichá nožom jej vlastná spolužiačka. Junichi stráca všetko. Po roku odchádza na Hokkaido, kde pracuje ako robotník v laboratóriu. S nikým nechce mať nič spoločné, žije uzavretý vo svojom vnútornom svete. V hosteli, kde Junichi býva, upratuje a pripravuje raňajky Noriko - matka dievčaťa, ktoré usmrtilo Junichiho dcéru. Vidia sa každý deň, ale neprehodia spolu jediné slovo. „Motív tohto filmu vychádza zo skutočnej udalosti, ktorá sa nedávno stala v Japonsku. Otec zavraždenej obete a matka vrahyne sa vo filme stretávajú v obmedzenom priestore a vydávajú sa na cestu znovuzrodenia. Ak môj predchádzajúci film Bitie bol o slabosti, tento musí byť o znovuzrodení lásky, ktorá nasleduje.“ (Masahiro Kobayashi)

Vyhostenie (Izgnanie; r. Andrej Zviagincev, Rus., 2007, 150 min.)
Kinosála 5  -  20:00
Alex odíde s manželkou Verou a dvoma malými deťmi z mesta na vidiek, aby prežili niekoľko dní v jeho rodnom dome, stojacom na samote v rozľahlej krajine. Počas pobytu Vera oznámi Alexovi, že je tehotná, ale dieťa nie je od neho. Nahnevaný Alex trvá na potrate. Deti pošle na pár dní k známym a s pomocou svojho brata Marka zariadi zákrok. Celá udalosť však nezostane bez následkov, ktoré Alexa prinútia k zamysleniu sa nad oprávnenosťou jeho počínania. Očakávaný film talentovaného ruského tvorcu, ktorý svojím debutom v roku 2003 vyhral benátsky festival, bol inšpirovaný krátkou prózou Williama Saroyana z roku 1953. Režisér tu podáva obraz rodiny, ktorá sa ocitla v kríze, a diváka zavedie do bližšie neurčeného času a priestoru (exteriéry vznikali v Moldavsku, Belgicku a vo Francúzsku).

Mister Lonely (Mister Lonely; r. Harmony Korine, VB/Franc./Írsko/USA, 2007, 112 min.)
Kinosála 4  -  21:00
Hlavný hrdina vie, že je Michael Jackson. Čo sa pamätá, vždy bol Michaelom, ale jeho hudobné a tanečné kreácie, ktoré na parížskych uliciach predvádza, bohužiaľ nemajú ani zďaleka taký úspech, aký kedysi dosiahol jeho idol. Jedného dňa stretne krásnu Marilyn Monroe, ktorou je úplne očarený. Tá ho presvedčí, aby s ňou odišiel a stal sa súčasťou komunity ľudí, ktorí žijú životy niekoho iného – jej manžel je Charlie Chaplin, dcérka Shirley Temple. Je tu tiež Madonna, James Dean, anglická kráľovná, Červená čiapočka, pápež a iní. Pestujú zeleninu, pasú ovce, nacvičujú scénky, ktorými chcú pobaviť obyvateľov blízkej dedinky, predovšetkým však robia všetko pre to, aby sa čo najviac fyzicky i mentálne priblížili svojim vysneným idolom, ktorými sa cítia byť. Pôvabný príbeh o osamelosti, láske a túžbe stať sa niekým iným.

Prísľuby z východu (Eastern Promises; r. David Cronenberg, VB/Kan./USA, 2007, 100 min.)
Kinosála 1  -  22:00
Záhadný charizmatický Rus Nikolaj je šofér jednej z najznámejších zločineckých rodín vo východnej Európe, etablovanej v Londýne. V jej čele stojí Semjon, šarmantný majiteľ exkluzívnej reštaurácie, za ktorého vysmiatou maskou sa ukrýva pravá – brutálna a chladnokrvná – tvár. Rodina sa hnevá na svojho nerozvážneho syna Kirila, ktorý šoféra Nikolaja počúva viac než vlastného otca. Opatrný Nikolaj sa ale zmení po stretnutí s Annou, pôrodnou asistentkou v londýnskej nemocnici. Tej sa veľmi dotkli tragické okolnosti, ktoré zapríčinili smrť mladého dievčaťa pri pôrode. Rozhodne sa vyhľadať jej rodinu podľa denníka písaného v ruštine, ktorý po sebe zanechala. Nevedomky tak rozpúta zúrivé gangsterské besnenie. Napínavý thriller skúmajúci psychiku, telesnosť i osud muža, ktorého pravá tvár nebude zrejme nikdy odhalená.


autor Michal Michalovič 28.11.2007
Meno:
ODOSLAŤ
:)
REBRÍČEK SK
01 |
návšt. 6379
02 |
návšt. 3868
03 |
návšt. 3865
04 |
návšt. 3518
05 |
návšt. 2098
06 |
návšt. 1798
07 |
návšt. 2057
08 |
návšt. 1557
09 |
návšt. 764
10 |
návšt. 551
REBRÍČEK US
01 |
$80,0 mil.
02 |
$16,0 mil.
03 |
$11,0 mil.
04 |
$10,0 mil.
05 |
$3,3 mil.
06 |
$2,4 mil.
07 |
$2,2 mil.
08 |
$1,9 mil.
09 |
$1,5 mil.
10 |
$1,4 mil.
SOCIÁLNE SIETE
KOMENTÁRE
Kinema.sk - filmy, seriály

sector logo
network
ISSN 1336-4197. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / Kinema s.r.o.