DIVÁCKE VRCHOLY A PÁDY ROKA 2006

DIVÁCKE VRCHOLY A PÁDY ROKA 2006

článok



Filmový rok 2006 máme za sebou, tak sa za ním ešte raz obzrieme a zo spleti tabuliek a čísel návštevnosti vyhútame pár zaujímavých poznatkov...

Vzhľadom na štedrosť a odhodlanie šéfredaktora Kinemy venovať mi jeden z novoročných článkov som sa ponoril do tabuliek návštevnosti z roka minulého, pohrabal sa v nich dlhé hodiny a vyčítal z nich celkom zaujímavé údaje.

Neviem ešte, aké budú oficiálne štatistiky za minulý rok, ale už letmý pohľad do tabuľky je sľubný. Nie je v nich problém nájsť filmy, ktoré mali otváracie týždne nad úrovňou 10 tisíc divákov, čo už je slušná masička Slovákov. Takých titulov nájdeme takmer dvadsať – to znamená zaujímavý film pre nemalý počet návštevníkov cca každý tretí týždeň. Alebo sa môžete na filmový rok pozrieť úplne laicky – pri koľkých filmoch sa vám bez problémov stalo, že ste prišli do multiplexu a zistili, že je vypredané? Pominieme Ružového pantera zadarmo a mne alebo niekomu z rodiny sa toto stalo pri Dobe ľadovej 2, Da Vinciho kódePirátoch s Truhlicou mŕtveho muža. A to bol vlani skoro nevídaný jav. Jednoducho dobre navštevovaných filmov bolo v kine dosť, aj vzhľadom na dobrú ponuku.

Divácke vrcholy a pády roka 2006 Divácke vrcholy a pády roka 2006 Divácke vrcholy a pády roka 2006

Mamutie návštevnosti

Ostaňme pri kategórii najčastejšie videných filmov. Vďaka reklamnej akcii s rebrandovaným dominantom telco trhu (t.j. dnes už Slovak Telekomom a jeho obchodnou značkou T-Com) sa podarilo prepísať tabuľky so šesťciferným otváracím týždňom (resp. väčšina aj tak padla na päť dní). Ružového pantera videlo za týždeň 145 713 divákov. To je výsledok, o ktorom budú zatiaľ ďalšie premiéry dlho snívať, ale Slováci sa správne zachovali a pri možnosti zhliadnuť film zdarma sa riadili heslom „keď dávajú, ber“. Samozrejme, keď sa za film začalo platiť, záujem brutálne opadol, ale stále ho videlo ďalších päť tisíc divákov a hranica 150 tisíc bola prelomená.

Oveľa zaujímavejší je fakt, že ďalšie tri filmy mali vlani otváracie týždne nad 55 tisíc divákov a jeden dýchal aj na päťdesiatku. Resp. aby sme boli presní, druhí Piráti z Karibiku mali po Ružovom panterovi najväčší otvárací týždeň (61 091 divákov). Nasledovala Doba ľadová 2 (59 748) a Da Vinciho kód (56 907). Zastavme sa pri tejto trojici, pretože ich finálna návštevnosť vypálila odlišne. Doba ľadová 2 bola znamením, že tento rok môže byť skutočne zaujímavý, keď sa zídu dobré tituly. Štvorročné očakávania a solídna trailerová kampaň zabrali, pokračovania to majú fakt jednoduché aj u nás. Pomohla aj krátka stopáž – keď má film 88 minút, miniplex ho naseká aj päťkrát za deň, multiplex aj šesť- či sedemkrát a k tomu si treba pripočítať počet kópií. Dvadsať predstavení denne počas víkendu bolo reálnych. Za dva týždne bolo prelomených 100 tisíc divákov. Tretí týždeň priniesol prekvapivý, takmer 50%-ný pokles. No na štvrtý týždeň už prišiel takmer polovičný nárast a padla hranica 150 tisíc divákov, to už sa film dostával aj do menších miest a kópie pekne rotovali. Hranica 200 tisíc prekonaná v siedmom týždni a štvrť milióna (áno, aj toľko môže mať film u nás) bolo dosiahnutých v dvanástom týždni. Parádny výsledok! Len pre porovnanie, Shrek 2 mal otvárací týždeň len 32 838 divákov...

Da Vinciho kód prišiel šesť týždňov po Dobe ľadovej 2 a dopyt po ňom bol masívny. Dvaapolhodinová dĺžka, určitá miera kontroverznosti a potreby vidieť tento film i vytvoriť si vlastný názor (keď už o ňom všetci naokolo hovoria), to boli jeho atribúty. Vzhľadom na dlhú stopáž bolo menej predstavení (miniplexy – 3, multiplexy – 4x počet kópií), čo vyústilo v dojem rekordnej návštevnosti. Je to fakt, na Dobu ľadovú 2 sa ako-tak dostať dalo, no na Da Vinciho kód často nie. Preto si tento triler odnáša zo štandardne uvedených filmov najvyššiu návštevnosť v druhom a treťom týždni (102 527 resp. 132 070 divákov). Vo štvrtom už dominuje Doba ľadová 2.

Druhí Piráti Karibiku sa chovali úplne ako letný blockbuster v USA – po obrovskom prvom týždni prišiel väčší pokles. Jedine prvý týždeň majú Piráti lepší ako dvojica konkurentov, v druhom už zaostávajú za obomi. Ale aj tak ide o milé prekvapenie, že o hodinu dlhší Piráti majú návštevnosť za sedem dní vyššiu ako Doba ľadová 2...

Do extraligy s piatimi najlepšie navštevovanými filmami patria ešte Autá. Podporené slušnou reklamnou akciou sa dopracovali k otváraciemu týždňu s počtom 47 581 divákov. Ich čísla sú veľmi dobré aj na naše pomery, 100 tisíc dosiahli za štyri týždne, 150 tisíc za deväť. 

Divácke vrcholy a pády roka 2006 Divácke vrcholy a pády roka 2006 Divácke vrcholy a pády roka 2006

Medzistupeň s dvomi výnimkami

Toto je špecifická kategória, ktorá obsahuje dva filmy, ktoré sa otváracími týždňami i celkovou návštevnosťou neradia ani do prvej ligy, ktorá končí pri 47-tisícových autách, ani do druhej ligy, kde sa bežne nachádzajú filmy s otváracími týždňami od 10 do 15 tisíc divákov. Patria sem Kroniky Narnie a jedno z najväčších prekvapení z hľadiska návštevnosti – Garfield 2!

Kroniky Narnie ukázali, že v januári môže mať film slušné čísla. A to aj po konci roka, kde tróni Harry Potter alebo King Kong. Otvárací týždeň dosiahol 29 635 divákov. Do Narnie sa vydali deti, ale aj dospelejší diváci, ktorí už boli zvyknutí na januárove megafilmy (v rokoch 2002 až 2004 trilógia Pána prsteňov, v roku 2005 Alexander). Narnia však nemala u všetkých divákov pozitívny ohlas, a tak postupne klesala. Ale po 15 týždňoch dosiahla magickú hranicu 100 tisíc divákov.

Garfield 2 a jeho čísla predstavujú veľký šok. Mali sme ho brať do úvahy, ako ďalšie pokračovanie s poriadnou diváckou základňou? Pri pohľade na čísla i porovnanie s prvým dielom... veruže áno! Obaja Garfieldovia prišli do kín v druhý augustový štvrtok. Prvý diel mal otvárací týždeň 19 559 divákov a za sedem týždňov ich bolo cca 70 tisíc. Druhý diel mal otvárací týždeň až 25 107 divákov (väčší o 28,3%) a za sedem týždňov prilákal viac ako 85 tisíc divákov. Úspech ako hrom. Toto boli čísla, o ktorých mohol snívať napríklad aj Superman sa vracia, ktorý napriek veľkej reklamnej kampani mal otvárací týždeň sotva 6-tisícový (oproti Garfieldovi 2 je to slabá štvrtina) a za sedem týždňov nedosiahol ani šestinu Garfieldových čísel...

Divácke vrcholy a pády roka 2006 Divácke vrcholy a pády roka 2006 Divácke vrcholy a pády roka 2006

Druhá liga

Sem patrí jedenásť filmov, ktoré prekročili 10 tisíc divákov za prvý týždeň. Skladba skupiny je pestrá – najviac sa z týchto filmov darilo bondovke Casino Royale, čím sa stala ôsmym najúspešnejším filmom v kategórii otváracieho týždňa (15 526 divákov). Do prvej desiatky tak ešte zaradíme Asterixa a Vikingov (14 289) a nečakane aj Rafťákov (14 016).

Táto skupina obsahuje rôzne filmové druhy – očakávané blockbustre (Casino Royale, Eragon), detské filmy (Karcoolka, Za plotom, Asterix a Vikingovia), pokračovania známych sérií (Scary Movie 4, Rýchlo a zbesilo: Tokijská jazda) a miesto sa nájde aj pre prekvapenia, napríklad dve české (Rafťáci, Účastníci zájazdu) dokazujúce, že o filmy našich susedov prejavujeme väčší záujem. Slušné čísla má aj Borat, ktorý mohol byť dobre navštevovaným, ale nemusel. Tento rok už raz ukázal, že nestačí vytvoriť okolo filmu hype – napríklad okolo Hostelu bolo tiež veľa revu, ale iba 5 tisíc divákov za prvý týždeň. A potom je tu Let’s Dance, film známy spočiatku iba nepochopiteľným faktom, že distribútor zvolil pre film anglický názov, keď originálny je vlastne tiež anglický, no úplne iný. Prepojenie s televíznym hitom sezóny sa ukázalo byť fantastické, pretože na tínendžerskú selanku sa dostali aj tisíce žien (i chlapov), ktoré išli do kina vzhľadom na zhodu názvov.

Na tomto mieste treba rozlíšiť aj filmy s dobrým otváracím týždňom i parádnou výdržou a na blockbustrové typy s rýchlym poklesom. Rozdelenie je jednoduché – do prvej škatuľky zaradíte filmy, ktoré prilákajú tak šesť- až osemnásobok celkovej návštevnosti oproti otvoreniu. V tomto smere treba opakovane pochváliť SPI Film, ktorému sa podarilo vyraziť 90-tisícovú návštevnosť aj z Karcoolky (ktorej by som pred launchom chybne tipoval maximálne 20 či 25 tisíc divákov), aj z Let’s Dance (tu hovoríme pomaly o deväťnásobku otváracieho víkendu, ten film sa držal v TOP 10 celú jeseň!). Zároveň sem patrí aj Za plotom, ktorý síce nezopakoval úspech a staminu Madagascaru, ale viedol si slušne.

Druhá kategória obsahuje Rafťákov, Tokyo Drift či Casino Royale. Spadne tam očividne aj Eragon. Asterix a Vikingovia stoja na rozmedzí, ale skôr padnú do slabšej kategórie. Pri Boratovi sa patrí upozorniť na menšie množstvo kópií – bolo ich iba päť a kolovali dosť pomaly, napríklad do niektorých miniplexov siete Cine-Max sa dostali prakticky mesiac po premiére, čo je dosť dlho.

              

More animákov

Minulý rok bol zaujímavým aj strašným kvantom animákov a detských filmov, ktoré vyvrcholilo na jeseň. Od konca augusta do konca októbra dorazilo päť filmov v rozpätí ôsmich týždňov – Autá, Kúzelná opatrovateľka, Mravčia polepšovňa, V tom dome straší, Asterix a Vikingovia. V tomto súboji vyšli najlepšie Autá aj vďaka akcii s nemenovanou bankou. Kúzelná opatrovateľka prepadla (otvárací týždeň 1 456 divákov). Iste, od nej sa nečakalo príliš veľa, ale výsledky mohli byť lepšie. No ísť do kina dva týždne po Autách bola samovražda. Mravčia polepšovňa je špecifický prípad – slabý otvárací týždeň (3 235 divákov), no výborný štvrtý a piaty týždeň, keď došlo k prekonaniu otvárania. To znamená, že sa filmu darilo skôr mimo hlavného mesta, prípadne krajských s miniplexami. Za deväť týždňov sa podarilo urobiť deväťnásobok otváracieho týždňa (27+ tisíc), takže výsledok nie je najhorší. V tom dome straší je síce zaujímavé retro, ale takmer nikoho nezaujalo. Otváranie (2 331 divákov) nič-moc a po piatich týždňoch na konte 9 819 divákov. No opäť zaujímavé číslo – piaty týždeň je silnejší ako prvý (2 952). Asterix a Vikingovia sa dajú považovať za hit. Takže vyhrali osvedčené značky (Pixar a Asterix) a ostatní veľa vody nenamútili.

Trojboj sa odohral na konci roka, keď prišlo trio animákov dokonca iba v týždňovom odstupe! Lovecká sezóna (23.11), Spláchnutý (30.11) a Happy Feet (7.12). Zatiaľ mám iba čísla za tri týždne, a tak je vidieť veľké rozpory. Najlepšie otvorenie – prekvapivo Happy Feet napriek tomu, že išiel do kín ako posledný (8 410)! Lovecká sezóna išla prvá, za otvorenie je druhá (8059). Spláchnutý je tretí za otvorenie (6 748). Je jasné, že Lovecká sezóna bude mať čoraz slabšie výsledky vzhľadom na množstvo konkurencie. Je otázne, ako dokáže svoj náskok využiť. Situácia po troch týždňoch favorizuje Loveckú sezónu, no tá ma najväčší pád. Najmenej padajú tučniaci, ale po troch týždňoch už pre zmenu prehrávajú so Spláchnutým. Tieto čísla sa vybrúsia až cca koncom januára. Resp. už v polovici, lebo detský atak pokračuje Nocou v múzeuŠarlotinou pavučinkou.

Zvyšné detské filmy: Doba ľadová 2 + Garfield 2 + Za plotom + Karcoolka = hity. Zathura prepadla cca ako V tom dome straší (otvorenie: 2 060, za šesť týždňov: 5134). Shaggy Dog alias Náš otec pes bol totálna katastrofa (otvorenie: 1 009, za mesiac: 1 932). A potom je tu Divočina, ktorej výsledky sú skutočne riadna divočina. Otvárací týždeň bol iba 5 182 divákov, no s výnimkou Nášho otca psaZa plotom mala Divočina pre seba celé leto a za pätnásť týždňov ju videlo 57 549 divákov, čo je cca jedenásťnásobok. Parádna cifra po počiatočnom sklamaní!

              

A na záver pár drobnejších postrehov:

- Pred bránami druhej ligy (otvárací týždeň 10 tisíc divákov) ostali viaceré filmy, čísla môžu mrzieť najviac X-Men 3 (9 524), trojicu kanibalizujúcich sa animákov z konca roka (6 748 až 8 410) či tri po sebe silné a žánrovo rozdielne filmy z druhej polovice októbra a začiatku novembra (Miami Vice, Diabol nosí Pradu, Na druhej strane). Posledná menová trojica ukázala, že diváci prídu do kina v slušnom počte, aj keď sa filmy nasadzujú po sebe a viacerí aj opakovane. Len pre zaujímavosť vedie Meryl Streep (8 306 divákov za prvý týždeň, takmer 25 tisíc za mesiac), nasleduje Miami Vice (7 578 – otvorenie) a napokon Na druhej strane (7 196 divákov).

- Ťažko sa hľadá najväčší prepadák roka vzhľadom na očakávanie. Ale taký Superman s oranžovou megakampaňou určite čakal viac ako 5 952 divákov za prvý týždeň a necelých 15 tisíc divákov za sedem týždňov. Poseidon mal menšiu kampaň a ešte menej divákov (3 769 – prvý týždeň, 11 159 – sedem týždňov). A potom je tu komiksová V ako Vendetta, ktorá mala smutný prvý týždeň (1 691) i dva mesiace (5 960 divákov). Ale nehrala sa v sieti Istropolis Cinema Center... Čo je horšie, všetky tri filmy má jeden distribútor (Continental Film). Ani on, ani Warner Bros. to nemali tento rok ľahké.

- Nie každá reklamná kampaň vyšla – Sexi pistols s kupónmi z týždenníka mali otváracie osem-dnie len 2 876 divákov, za dva mesiace ich videlo okolo 10 tisíc divákov. Paradox – distribútor nasadil v rovnakom dni aj Match Point – Hra osudu s menšou kampaňou a Woody Allen to dvom westernovým slečinkám slušne natrel.

- Tatrafilm chcel uviesť 22. júna Rozchod, no napokon to vzdal. Radšej nasadil o týždeň neskôr Lemru lemravú. Bol to pekný film na rande (kvalita okolo priemeru), ale aj v USA mal Rozchod predsa len väčší úspech. Distribútor ho napokon uviedol 12. októbra a napokon porazil Lemru slušne aj u nás. Otvárací týždeň bol silnejší o tretinu (5417 vs. 4143) a po mesiaci o viac ako polovicu (15 194 vs. 9 415).

- Americkí komici to nemajú u nás ľahké. Ale keď už mali vlani nejaké filmy, darilo sa viac Adamovi Sandlerovi v Clicku (4 526 debut, 16 038 po 5 týždňoch) ako Jimovi Carreymu (3 722 debut, 10 142 po 5 týždňoch).

- Nepísaný súboj dvoch filmov o 11. septembri (dokonca od jedného distribútora) vyšiel lepšie United 93. Aj pri otvorení, aj pri porovnaní po 5 týždňoch: Greengrass – 16 875, O. Stone – 13 188.

- Okolo Hadov v lietadle bolo veľa rečí, ale za sedem týždňoch ich videlo necelých 5 tisíc divákov.

- Romantika to má v kine dosť ťažké, či už ide o Prázdniny, Rozchod, Lemru lemravú, Dom pri jazere, otváracie týždne sa pohybujú medzi 3 až 5 tisíc divákov.

- Predvianočné obdobie je dobré pre animáky a bezduché akčné hitovice – zaručia vám otvorenie od 7 do 12 tisíc divákov. Nasaďte milý film z Provensálska a napriek Ridleymu Scottovi za réžiou a Russelovi Crowovi pred kamerou otvoríte na úrovni 2 100 divákov. Skúste to s Príbehom narodenia a dosiahnete 1 633 divákov za sedem dní. Slabota.

- Čo sa stane, keď nasadíte v jeden deň až šesť filmov? Ako kedy a ako ktoré filmy. Raz vypredáte pár sál s Asterixom či Meryl Streep (26. október), raz dosiahne každý distribútor slušné číslo medzi 4 a 5 tisíc divákov (9. november – Rock podvraťákov, Lucky Number Slevin, Potomkovia ľudí) a raz nepresiahne nikto z vás 4 100 divákov (30. marec: Spojenec – 4 093, Štěstí – 3 958, Pýcha a predsudok – 2 238).

- Čo sa stane v polosviatočný týždeň, keď nie je žiadna premiéra? Váš film môže za štyri dni so Silvestrom vrátane vidieť viac divákov ako za celý týždeň predtým... (OK, v tom prvom týždni sú aj Vianoce, ale aj tak je zaujímavé, že od 28. do 31.12 videlo Prázdniny viac ľudí ako od 21.12 do 27.12, resp. 4 326 vs. 4 151. Strašne by ma však zaujímalo, koľko ľudí bolo v kine na Štedrý deň – viaceré miniplexy premietali!)


Výhľad do budúcna

Harry Potter otvára piaty raz brány Rokfortu v druhej štvrtine prázdnin? Dannyho parťáci neprídu v predvianočnej atmosfére, ale v júni? Spider-Man sa konečne dočká globálneho launchu a príde k nám dokonca o deň skôr ako do USA? Prídu tretí Piráti s výhľadom väčších čísel ako druhí? Budú chodiť ľudia na očakávané české filmy (Obsluhoval jsem anglického krále, Vrátne láhve)? Bude z Taxi 4 letný hit? Má krysa v Ratatouille väčšie šance ako Autá? Sme všetci zvedaví na Sin City 2 viac ako na prvý diel? Budú z Beowulfa, I am LegendZlatého Kompasu zimné hity aj na Slovensku? DOČKÁME SA UŽ KONEČNE FONTÁNY A PRVÉHO OFICIÁLNE UVEDENÉHO ARANOFSKÉHO V NAŠICH KINÁCH? Ak áno, pôjde sa na ňu pozrieť aspoň 5 tisíc divákov? Aké čísla tieto otázky prinesú? Uvidíme v roku 2007.


autor Michal Korec 9.1.2007
Meno:
ODOSLAŤ
:)
REBRÍČEK SK
01 |
návšt. 50476
02 |
návšt. 11232
03 |
návšt. 6387
04 |
návšt. 5029
05 |
návšt. 4829
06 |
návšt. 3812
07 |
návšt. 4039
08 |
návšt. 2951
09 |
návšt. 1913
10 |
návšt. 1868
REBRÍČEK US
01 |
$82,0 mil.
02 |
$7,4 mil.
03 |
$3,9 mil.
04 |
$3,2 mil.
05 |
$3,2 mil.
06 |
$2,5 mil.
07 |
$2,1 mil.
08 |
$1,7 mil.
09 |
$1,4 mil.
10 |
$1,1 mil.
SOCIÁLNE SIETE
KOMENTÁRE
Kinema.sk - filmy, seriály

sector logo
network
ISSN 1336-4197. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / Kinema s.r.o.