BLOG: AUTOR VERZUS ČITATEĽ

BLOG: AUTOR VERZUS ČITATEĽ

článok



Kinema blog? Prečo nie... od tohto týždňa pre vás budeme pripravovať články na zaujímavé témy, ktoré nás v redakcii súvislosti s filmom trápia a nedajú nám spať. Zároveň ich usporiadame do jednej kategórie, takže žiadne namáhavé vyhľadávanie nehrozí. Je to jedna z prvých pripravovaných noviniek, aké sa na vás chystajú. Za celú redakciu vám prajem príjemné čítanie. (šéfredaktor Peter Konečný).


Na našom serveri sa v diskusiách okrem filmov pomerne často pretriasajú aj ich recenzie. Je to celkom pochopiteľné. Čitatelia volajú po väčšej zrozumiteľnosti textov, inokedy zase vystupujú proti príliš zhovievavému hodnoteniu na jednej strane, či prísnemu na strane druhej. "Úloha" čitateľa je v tomto prípade pomerne jednoduchá. K recenzii môže pristupovať z dvojakého hľadiska:

a) môže mu slúžiť ako odporúčanie na návštevu kina, alebo naopak ako varovanie
b) recenziu môže čítať po videní daného filmu a konfrontovať svoj názor na videné s autorovým

Čo je však úlohou autora recenzie? Na túto otázku už nie je taká ľahká odpoveď. Napriek tomu by som sa v nasledujúcom texte chcel aspoň priblížiť k pomenovaniu úlohy recenzenta a následne k načrtnutiu jeho vzťahu k čitateľovi. 

Prípad: autor – recenzent

Písať o filme sa dá rôznymi spôsobmi. Nech si už autor zvolí ktorýkoľvek z nich (kritický, analytický, interpretačný), mal by dodržať dve základné východiská: sledovanie a myslenie. Daný film by mal autor vidieť a následne o ňom premýšľať. No a jeho text by mal vyjadriť názory, postrehy, komentáre, pripomienky k videnému. Ak som vyššie pomenoval dvojaké hľadisko čitateľa recenzie, je na mieste opísať aj prístup recenzenta.

Primárnou úlohou recenzie je kritické zhodnotenie daného diela (v našom prípade filmu). Základnou otázkou je, čo to znamená kriticky hodnotiť. Autor recenzie by mal dokázať uchopiť film na základe vlastnej encyklopédie, ktorú má k dispozícii. Táto encyklopédia je tvorená sumou napozeraných filmov a preštudovanej odbornej literatúry. Konkrétny film by mal dokázať zaradiť do určitého kontextu, porovnať ho s inými dielami daného kontextu. Zasadenie by však nemalo byť cieľom, ale východiskom recenzie. Je takpovediac nevyhnutné. Ak mám niečo kriticky zhodnotiť, musím to k niečomu vztiahnuť. Kontext pritom môže byť rôznorodý: môžeme sledovať postavenie diela v rámci tvorby jedného režiséra, národnej kinematografie, žánrovej príslušnosti, ako aj z mnohých iných aspektov. V každom prípade, zo strany recenzenta by mal byť kontext jasne vymedzený. Vynikajúcim príkladom je recenzia na Krajinu mŕtvych kolegu Adriána Žišku. Autor zoširoka opisuje kontext zombie filmov a fenoménu tzv. midnight movies. V rámci neho mu potom nerobí problém hodnotiť film mimoriadne pozitívne. Je prirodzené, že potenciálne nedostatky filmu, ktoré by u iného diela mohli viesť k výraznej kritike, sú ospravedlnené kontextom, v akom hodnotené dielo figuruje.

Ďalším základným momentom, na ktorom recenzia stojí a padá je argumentácia. Tá naplno ukazuje schopnosť recenzenta kriticky hodnotiť. Tvrdenia o kvalitách filmu by mali byť podložené sumou argumentov. Samozrejme, ani autor recenzie nie je schopný úplne potlačiť svoju subjektivitu. No jeho "produkt" by nemal byť iba "dojmológiou". Nejde teda o vynášanie estetických súdov typu páči sa mi/nepáči sa mi. Recenzent by mal byť schopný vyriecť dôvody, pre ktoré filmu niečo vyčíta, alebo naopak, pre ktoré ho chváli. Kolegyňa Aschenbrennerová v recenzii na Skrotenú horu v časti, keď sa venuje hodnoteniu formálnych kvalít filmu, uvádza v prospech kameramana nasledujúce argumenty: "Najväčším plusom, ktorý pri sledovaní filmu v kine dokáže veľa, je podmanivá kamera Rodriga Prieta. Na to, že Ang Lee vôbec nerobí storyboardy (ani pre Tigra a draka ich nemal), vynikajú jeho filmy až neuveriteľnou výtvarnou pôsobivosťou. Zásluhu na tom má aj dobrý vkus pána režiséra na kameramanov. Prieto kombinuje monumentálnosť prírody snímanú v panorámách a veľkých záberoch so stiesnenosťou životných situácií postáv, pre ktoré podobne ako pre intímne momenty volí detailnejšie zábery. Navyše veľmi citlivo pracuje so svetlom a výslednou farebnosťou záberu." Tvrdenie o podmanivej kamere je podporené hneď viacerými argumentmi, ktoré čitateľovi umožňujú bližšie pochopiť jeho význam. 

Keď som opísal základné prístupy čitateľa na jednej strane a recenzenta, je vari na mieste načrtnúť aj vzťah medzi nimi.

Autor kontra (?) čitateľ

Predchádzajúca úvaha vyplývala z otázky úlohy recenzenta vo vzťahu k objektu recenzovania. Avšak aký je vzťah medzi autorom a čitateľom? Názov tohto článku odkazuje na potenciálny rozpor medzi nimi. V skutočnosti však o rozpor nejde. Zjednodušene povedané, autor recenzie sa má k čitateľovi ako obchodník ku klientovi. Ako taký, ponúka mu svoj pohľad vyplývajúci z vlastnej skúsenosti. Samozrejme, skúsenosť autora a čitateľa sa nutne nemusí prekrývať (dokonca je to takmer nemožné). Autor predkladá svoju skúsenosť, aby s ňou čitateľ naložil podľa vlastného uváženia. Na druhej strane to, ako s ňou naloží, je už len na ňom. Autor môže ovplyvniť čitateľove rozhodnutie investovať do návštevy kina, rovnako tak mu môže predostrieť určité možnosti uvažovania o filme.

Pre mnohých z vás moja úvaha nebude objavná. A budete mať pravdu. Diskusie na našom serveri ma však presviedčajú, že nie je celkom od veci ozrejmiť niektoré súvislosti filmovej publicistiky. A ak máte iný názor, tak sa... pokojne vyjadrite v diskusii.


autor Michal Michalovič 11.4.2006
Meno:
ODOSLAŤ
:)
REBRÍČEK SK
01 |
návšt. 50476
02 |
návšt. 11232
03 |
návšt. 6387
04 |
návšt. 5029
05 |
návšt. 4829
06 |
návšt. 3812
07 |
návšt. 4039
08 |
návšt. 2951
09 |
návšt. 1913
10 |
návšt. 1868
REBRÍČEK US
01 |
$82,0 mil.
02 |
$7,4 mil.
03 |
$3,9 mil.
04 |
$3,2 mil.
05 |
$3,2 mil.
06 |
$2,5 mil.
07 |
$2,1 mil.
08 |
$1,7 mil.
09 |
$1,4 mil.
10 |
$1,1 mil.
SOCIÁLNE SIETE
KOMENTÁRE
Kinema.sk - filmy, seriály

sector logo
network
ISSN 1336-4197. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / Kinema s.r.o.