HARRY POTTER EŠTE RAZ...

HARRY POTTER EŠTE RAZ...

článok



Mať v jeden rok novú knihu a nový film je víťazná kombinácia,“ spokojne poznamenal Jeff Goldstein, výkonný viceprezident štúdia Warner Bros. Nielen pre štúdio, ale i pre diváka – možno pokojne dodať.

Ku vzniku potterománie sa už ani veľmi netreba vracať. Stala sa súčasťou dneška, najskôr v knižnej a potom i vo filmovej podobe si získala milióny nielen detských sŕdc. Fenomén autorskej tvorivosti J. K. Rowlingovej definitívne potvrdili tretia a štvrtá kniha, ktoré dokázali nielen flexibilitu potterovského sveta, ale i schopnosť autorky pridávať nové prvky, a tak dospievať spolu so svojím hrdinom a jeho prvým publikom.

Harry Potter ešte raz... Harry Potter ešte raz... Harry Potter ešte raz...

Columbus – v otroctve knihy

Podobným vývojom ako knihy prešiel aj film. Prvé dva diely režírované remeselníkom detskej zábavy Chrisom Columbusom (Sám doma) stavali výhradne na literárnej predlohe a magickosti autorkinej fantázie.

Harry Potter a kameň mudrcov bol úžasný v tom, že verne zhmotnil nádherné scény, čo umne balansovali medzi vizuálnymi orgiami a „barokizujúcou gýčovosťou“. Sám Columbus venoval všetku energiu čo najvernejšiemu prepísaniu príbehu. V nasledujúcom diele Harry Potter a tajomná komnata dosiahol diktát knihy voči filmu takmer neúnosné rozmery. Pre tých, ktorí knihu čítali, sa film scvrkával na „opakované čítanie“, kde si mohli porovnávať vlastné vizuálne predstavy s tými oficiálnymi (Rowlingová si totiž pri predaji filmových práv vymohla výrazné kompetencie, ktoré stále uplatňuje).

Dospievanie knihy aj filmu

Pre filmovú sériu sa stalo príznačným striedanie režisérov, ktoré odštartoval Harry Potter a väzeň z Azkabanu. Na režisérsku stoličku si sadol Mexičan Cuarón a, obrazne povedané, nenechal kameň na kameni. Najvýznamnejším prínosom popri scivilnení obrazu (namiesto oficiálnych hábov svetre a džínsy) bol výrazný autorský zásah. Film prestal byť pohyblivou ilustráciou a začal žiť vlastným životom. Vo Väzňovi z Azkabanu tak dospela aj kniha aj film. Cuarón, ktorý začal budovať vo filme temnejšiu stránku príbehu i chlapčensko-dievčenské vzťahy, posunul štafetu Mikovi Newellovi (Štyri svadby a jeden pohreb). Mexičan a po ňom i prvý britský režisér sa zhodne vyjadrili, že nechápu, ako dokázal Američan Columbus zvládnuť dva filmy po sebe, a odmietli pokračovať. Takže podľa dostupných informácii bude piaty film režírovať v poradí štvrtý režisér. Má ním byť takmer úplne neznámy Brit David Yates. Uvidíme...

Harry Potter ešte raz... Harry Potter ešte raz... Harry Potter ešte raz...

Čaša plná odvahy

Vráťme sa k aktuálnemu štvrtému filmu. Tak ako sa rok čo rok v príbehu menia učitelia obrany proti čiernej mágii a čitateľ čaká, či budú opäť oni „vinní“ za nastolené udalosti, tak v každom filme je voľba režiséra vždy kardinálnou podmienkou celkového výsledku. Dosiaľ kvalita stúpala a Newellovi sa podarilo možno i nečakané: urobil doteraz najlepší film o Harry Potterovi. Autor, ktorý svojho času roztomilo bizarnou komédiou odštartoval kariéru Hugha Granta (a neskôr sklamal nemastným-neslaným filmom Úsmev Mony Lisy), tentoraz výborne namiešal atmosféru kamarátstva, tínedžerskej romantiky, akcie a rastúcej temnoty.

Triumvirát Newell, Steven Kloves (scenár) a Rowlingová prešli pri adaptácii knihy skutočne dlhú cestu. Rozsah knihy, nové postavy (Moody, Krum, Cedric,...) a košatosť deja s troma vrcholmi (svetový pohár, turnaj, cintorín) viedli k tomu, že sa rozhodli pre výrazné dejové i charakterové skratky a príbeh obnažili na najzákladnejšiu líniu.

Už vo Väzňovi z Azkabanu bol divák znalý knihy v určitom predstihu a ľahšie dešifroval niektoré zhutnené odkazy (najmä ohľadom Záškodníckej mapy), tentoraz to však zašlo ešte ďalej. Okresané sú celé dejové línie a postavy sú jasne rozdelené na dôležité a ostatné, ktoré iba vytvárajú prostredie. Na jednej strane je to trochu škoda. Divák totiž prichádza o čaro Rowlingovej kombinatoriky dejových línii, pravých a falošných stôp. Na druhej strane teraz prvýkrát možno smelo prehlásiť, že pre tých, ktorí videli iba film, skrýva kniha nejedno vzrušujúce dobrodružstvo. Autorský triumvirát si dokonca, podobne ako v Kráľovstve nebeskom, dovolil sebavedomo preskočiť monumentálnu scénu, ktorá by bola v inom filme klenotom obrazu. Je to takmer dokonalá adaptácia knihy, azda s jediným zádrhom – a tým bol koniec. Kniha (podobne ako Tolkienov Návrat Kráľa) má totiž niekoľko emocionálnych koncov a ich „namiešanie“ si asi zasluhovalo trochu iný prístup... Aj tak je však paradoxné, že z tohto úspešného tria zostane pri ďalšom filme iba autorka knihy, pretože okrem tradičnej výmeny režiséra sa prvýkrát zmení i obsadenie postu scenáristu. Fénixov rád bude adaptovať Michael Goldenberg (Peter Pan) a Kloves sa vráti až v Polovičnom Princovi.

Riešenie je to na prvý pohľad podivné, ale ak máte po dočítaní šiestej knihy podobne ako ja pocit, že sa vnútornou atmosférou veľmi podobá práve Ohnivej čaši, tak to možno nakoniec bude riešenie šalamúnske...

Harry Potter ešte raz... Harry Potter ešte raz... Harry Potter ešte raz...

Temnota prichádza

Dospelosť prichádza s uvedomením si smrteľnosti. Práve s Ohnivou čašou vstupuje do sveta Harryho Pottera smrť a definitívne stiera rozdiel medzi jednoduchou rozprávkou a fantazijným príbehom o boji dobra a zla. Stále viac sa do popredia dostáva význam toho, čo bolo na úvod akosi obyčajne samozrejmé: sila priateľstva a lásky.

V tínedžerskom prostredí školy sa štvrtáci Harry, Ron a Hermiona stávajú objektom lásky i nenávisti a treba povedať, že Newellovi ide výrazne lepšie tá prvá emócia. Postupné rozochvievanie sa hormónov, svet prvých lások, muky z pozvania na rande sú urobené napriek dejovej skratke nenásilne. Najmä v prípade Hermiony je toto dospievanie (nielen vizuálne) divácky najpríjemnejšie.

Ron, žiaľ, stále trochu nezaslúžene zostáva „komickejším kamarátom slávneho Harryho Pottera“. Príbeh, v ktorom Veď-viete-kto dostáva fyzickú podobu (Ralph Fiennes), musí byť, pochopiteľne, pochmúrny. Jeho pochmúrnosť však nie je daná ani tak obrazom (digitálne triky a finále na cintoríne), ako skôr pocitom straty nevinnej mladosti a príchodom „horších čias“. Presne ako Dumbledore vraví svojmu obľúbenému žiakovi: „Dark and difficult times lie ahead, Harry.

Súčasný príbeh

Rekordné zisky z návštevnosti v prvé dni (103 miliónov dolárov je štvrtá najlepšia premiéra vôbec) naznačujú, že aspoň z tohto hľadiska by ťažké časy nemali nastať. Záujem ľudí však hovorí aj o inom: diváci žijú s Potterom a chápu, že svet za nástupišťom 93/4 dávno nie je iba o škriatkoch a lietaní na metle. Rowlingovej sa podarilo vytvoriť svet úžasnej imaginácie, ktorý (na rozdiel napríklad od C. S. Lewisovej Narnie) žije súčasným jazykom, nemoralizuje, ale dovoľuje ľuďom zažiť príbeh, ktorý poteší a dojme zároveň. Tie takmer tri hodiny v kinosále sú elixírom, ktorý má skutočne kúzelný efekt. Čaša je pripravená, tak si ho doprajte.


Text bol publikovaný v týždenníku .týždeň


autor Vladimír Kurek 14.12.2005
Meno:
ODOSLAŤ
:)

Žáner: Dobrodružný/Rodinný
Minutáż˝: 150 min
Krajina: USA UK
Rok výroby: 2005
Homepage www

Premiéra:
Premiéra SK:
0 z 10
0 z 10
FILMOVÉ PREMIÉRY
NAJČÍTANEŠIE
|SMRŠŤ
0
hodnotenie 5/10
|GODZILLA A KONG: NOVÁ RÍŠA
1
hodnotenie 5/10
|ZÓNA ZÁUJMU
0
hodnotenie 8/10
|OPIČÍ ČLOVEK
0
hodnotenie 7/10
|PRIŠLA V NOCI
0
hodnotenie 7/10
|ROZTÁPANIE
0
hodnotenie 8/10
|VYSVETLENIE NA VŠETKO
1
hodnotenie 7/10
|SAMOTA
0
hodnotenie 7/10
|KUNG FU PANDA 4
1
hodnotenie 6/10
FILMOVÉ NOVINKY
REBRÍČEK SK
01 |
návšt. 6379
02 |
návšt. 3868
03 |
návšt. 3865
04 |
návšt. 3518
05 |
návšt. 2098
06 |
návšt. 1798
07 |
návšt. 2057
08 |
návšt. 1557
09 |
návšt. 764
10 |
návšt. 551
REBRÍČEK US
01 |
$80,0 mil.
02 |
$16,0 mil.
03 |
$11,0 mil.
04 |
$10,0 mil.
05 |
$3,3 mil.
06 |
$2,4 mil.
07 |
$2,2 mil.
08 |
$1,9 mil.
09 |
$1,5 mil.
10 |
$1,4 mil.
SOCIÁLNE SIETE
KOMENTÁRE
Kinema.sk - filmy, seriály

sector logo
network
ISSN 1336-4197. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / Kinema s.r.o.