SPI: ĎALŠÍ ROK BUDE PATRIť NÁM!

SPI: ĎALŠÍ ROK BUDE PATRIť NÁM!

článok



Na sklonku tohto roka, skôr než hlasovanie TOP KINEMA 2004 určí nových víťazov, zastavíme sa pri jednom z tých, ktorí si ešte užívajú posledné dni svojho kraľovania. V kategórii Distribútor roka je týmto kráľom SPI International, ktorý vďaka svojej oscarovskej porcii (Hodiny, Chicago, Adaptácia, Frida) urobil radosť mnohým divákom. Položili sme pár otázok členovi tejto spoločnosti, program directorovi Antonovi Ondrejkovi:

SPI: Ďalší rok bude patriť nám!

Aká je distribučná filozofia SPI Slovensko?

Žiaľ, toto je prísne chránené tajomstvo... :) Prezradím Vám Iba jednu dôležitú zásadu, podľa ktorej sa všetci riadime: "Každý divák je pre nás dôležitý a každému chceme niečo ponúknuť."

Aký bol rok 2004 pre SPI? V čom bol iný než predošlý?

Rok 2004 bol pre nás v mnohých veciach prelomový. Z malej nezávislej spoločnosti sa nám postupne podarilo vybudovať silného hráča na trhu, ktorý už dávno nie je v pozícii, keď sa musí prispôsobovať veľkým, ale veľakrát sa karta otáča v náš prospech.

Už koncom roka 2003 sme uviedli film Dvaja pátrači 3D, ktorý bol veľký experiment a veľmi drahý risk. Sme naozaj radi, že vyšiel nad očakávanie a stal sa piatym najnavštevovanejším filmom v SR za rok 2004.

Veľkú radosť máme zo Scary Movie 3, ktorý sa stal najúspešnejším z celej série a na rovinu treba priznať, že najväčším prekvapením tohto roku sa stal Hriešny tanec 2, o ktorom celé naše okolie tvrdilo, že sa stane najväčším prepadákom roka. Opak sa stal skutočnosťou a film v tomto roku skončil na 10. mieste a pokoril mnohé očakávané trháky.

No najväčšiu radosť máme z 1. ročníka Filmostrady ( Dogville, Padlé ženy, Ruská Archa, Dom bláznov, Syn nevesty a Bodysong ) , ktorá v týchto dňoch končí svoju púť po slovenských kinách. Prehliadka sa stretla sa s veľkým ohlasom ako u odbornej verejnosti, tak predovšetkým u divákov. Už dnes pripravujeme 2. ročník, ktorý v ničom nebude zaostávať za prvým. Veríme, že práve Filmostrada je tým správnym kľúčom ako dostať aj na Slovensku výnimočné filmy do bežnej distribúcie.

Rovnako mi nedá nespomenúť na naše pomery úspešný český film / dokument / experiment - Český sen, môj srdcový film Okno naproti či nórskych Kamošov. Tak toto bolo SPI International v roku 2004.
 
S čím ste najviac spokojný?

Momentálne sa všetci už pozeráme do roku 2005. A musím s veľkým uspokojením konštatovať, že budúci rok, bude z nášho pohľadu plný veľkých chuťoviek.

Na čo sa teda môžeme tešiť od SPI v budúcom roku?

V polovici januára náš čaká kontroverzný Alexander Veľký Olivera Stonea, ktorý hneď po prvých výsledkoch v Európe ( vrátane Grécka ) ukázal, že pre náš región je práve toto No1.

Mojim horúcim typom je film Volanie mora, ktorý získal už množstvo prestížnych cien a i na nedávnom MFF v Bratislave sa stretol s veľkým ohlasom. Do kín príde 3.2.2005

Pre priaznivcov slovenského filmu o týždeň neskôr prinesieme aktuálneho víťaza diváckej ceny z MFF Bratislava, debut Katky Šuľajovej - O dve slabiky pozadu.

Čaká nás ale aj nový Kusturica - Život je čudo, víťaz MFF v Benátkach - Dve tváre Very Drake, ale aj úžasný film Finding Neverland s Johnny Deppom a Kate Winslet, ktorý pred pár dňami získal 5 nominácii na Zlatý Glóbus.

No a určite najväčším bombonikom bude SIN CITY Franka Millera a Roberta Rodrigueza, ktorý sa určite stane udalosťou roku 2005

SPI: Ďalší rok bude patriť nám!

Aký je vlastne, podľa vás, slovenský divák? Je v niečom iný než český, maďarský, poľský…

Na to je jednoduchá odpoveď, áno je. Slovenský divák je ako každý divák úplne špecifický a podľa môjho dlhodobejšieho pozorovania sa svojim vkusom blíži skôr poľskému divákovi, ako k českému či maďarskému.

Čím to je?

Tak to naozaj neviem, a asi je zbytočné to rozoberať. Treba sa tomu iba prispôsobiť...

Ako by ste charakterizovali pozíciu a úroveň slovenských distribučiek?

Úroveň distribučných spoločností v SR je priamo úmerná potenciálu slovenského trhu. Takže ich pozícia a úroveň je rastúca.

Veľa filmov k nám chodí výrazne neskôr, dokonca neskôr ako do Čiech? Prečo? 

Odpoveďou na túto otázku je totožná s odpoveďou na 5. otázku. Divák je rozdielny, konkurenčné prostredie je rozdielne, štruktúra kín je rozdielna a tomuto všetkému sa treba prispôsobovať. Nie je vždy pravdou, že filmy sa na Slovensku premierujú neskôr - za našu spoločnosť spomeniem iba dva príklady z tohto roku - Scary Movie 3  a Purpurové rieky 2, ktoré boli v našich kinách uvedené skôr ako v českých.

Samozrejme, že hlavne v prípade náročnejších filmov, pri ktorých sa v SR očakáva nižšia návštevnosť, sa veľakrát čaká na odozvu v ČR, resp. na české kópie. Dôvod je jednoduchý - návštevnosť týchto filmov v SR by nedokázala pokryť vysoké náklady spojené s uvedením filmov.

Ale ak sa pri niektorých filmoch pozriete na ich dátum premiéry v okolitých krajinách, vo Francúzsku, Veľkej Británii či USA, zistíte, že veľakrát sa stane, že vybrané filmy máme možnosť v SR vidieť niekedy aj o pol roka skôr ako inde vo sveta. V mnohých prípadoch ide o naozaj stratégiu domáceho distributéra.

Na aké umiestnenie si trúfate v tohtoročnom TOP KINEMA?

Nakoľko trošku poznám vkus Kinemy a ich redaktorov, tento rok to tipujem na 2. miesto. Ale rok 2005 je určite náš... :)

 


autor Vladimír Kurek 21.12.2004
Meno:
ODOSLAŤ
:)
REBRÍČEK SK
01 |
návšt. 50476
02 |
návšt. 11232
03 |
návšt. 6387
04 |
návšt. 5029
05 |
návšt. 4829
06 |
návšt. 3812
07 |
návšt. 4039
08 |
návšt. 2951
09 |
návšt. 1913
10 |
návšt. 1868
REBRÍČEK US
01 |
$82,0 mil.
02 |
$7,4 mil.
03 |
$3,9 mil.
04 |
$3,2 mil.
05 |
$3,2 mil.
06 |
$2,5 mil.
07 |
$2,1 mil.
08 |
$1,7 mil.
09 |
$1,4 mil.
10 |
$1,1 mil.
SOCIÁLNE SIETE
KOMENTÁRE
Kinema.sk - filmy, seriály

sector logo
network
ISSN 1336-4197. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / Kinema s.r.o.