NEISTÁ (FILMOVÁ) SEZÓNA

NEISTÁ (FILMOVÁ) SEZÓNA

článok



Dvere škôl sú zatvorené, divadlá majú prázdniny. Noviny vyhlasujú uhorkovú sezónu. Pre leto platia osobitné nároky na mozgovú kôru. Ako je na tom film?

Názov som si dovolil požičať od pánov Svěráka a Smoljaka. Nie že by som sa snažil evokovať návrat potemkinovských časov socialistického realizmu v humore a v kultúre všeobecne, ale nejakú paralelu možno nájdeme. Ideovú nevhodnosť vystriedal diktát peňazí a šablónu pracovitého robotníka prevzal hrdinský záchranca v každej podobe. 

Neistá (filmová) sezóna Neistá (filmová) sezóna Neistá (filmová) sezóna

Kto dá viac?

Filmové leto trvá približne od júna do septembra a svojou obsahovou skladbou určitým spôsobom vybočuje z celoročnej dramaturgie. Nie je to len zvýšením počtu komédii (najmä tých s bikinami a surfovaním na Hawai), ale najmä špecifickým typom filmu, zvaným blockbuster. Ide o filmy, ktoré sa vyznačujú troma základnými atribútmi. Vysokým rozpočtom, s tým súvisiacim hviezdnym obsadením a masívnou reklamnou podporou. Vysoký rozpočet (prekročenie stomiliónovej hranice už je viac povinnosť ako rarita) je väčšinou rozfofrovaný na plat celebrít (20 miliónov už nie je ojedinelý plat železného Arnolda) a nákladné počítačové triky.

Napriek tomu, že technológia kráča míľovými krokmi oživiť pixely v počítači je stále náročné. Je to tak trochu bludný kruh, pretože každý trikový úspech je zároveň pascou. Rýchlo si zvykajúce publikum totiž každý vizuálny ústup od progresu radikálne odmietne. Sme tak svedkami zvláštnych pretekov kde sa za stále väčšie peniaze a v stále sofistikovanejších podmienkach robí čosi, čo má vyzerať skutočne, ako z reálneho života.

Machri z ILM alebo z WETA stoja nejaký ten peniaz (aj keď Jacksonova WETA má povesť, že vie urobiť za dolár trik, ktorý vyzerá ako trojdolárový) a tak z obrovského balíka peňazí zostáva na scenár odrobinka. No nielen to je dôvod príznačnej (česť výnimkám) obsahovej prázdnote týchto nablýskaných komerčných lídrov filmového priemyslu.

Keďže každá továreň (aj tá na sny) je výrobcom zisku, producenti pri výrobe týchto megafilmov pravidelne kladú do slučky vlastný krk. Stomiliónová sekera už potopila nejedno štúdio, nejednu tvorivú dráhu, či dokonca celý žáner. Mementá v podobe Vodného sveta, Ostrova hrdlorezov, či obludného Bojiska Zem budú strašiť možno navždy. Prečo teda tieto obrie projekty? Jednoduchá odpoveď: lákajú obrími ziskami. Nemusíme ani chodiť ďaleko. Stačí spomenúť zeleného obra menom Shrek, ktorý štartoval v USA uplynulý týždeň a už stihol zarobiť 200 miliónov rovnako zelených papierikov. 

Neistá (filmová) sezóna Neistá (filmová) sezóna Neistá (filmová) sezóna

Peniaze robia peniaze

Takže máme rovnicu veľký risk rovná sa veľký zisk. Aby sa riziká obmedzili na najmenšiu možnú hranicu štúdia siahajú po osvedčených fintách a zároveň pridávajú finty nové. K tým osvedčeným patrí angažovanie superhviezd (už sme zase pri peniazoch) a dolovanie v osvedčených vodách úspechu (uspel Gladiátor, okej natočíme ďalších šesť historických veľkofilmov). K novým  fintám patrí v prvom rade masívna reklamná kampaň a s ňou spojený stále sa zvyšujúci počet nasadzovaných kópií (čiže do koľkých kín ide film súčasne).

Propagácia filmu už dávno prekonala pozíciu plagátu a reklamného sloganu (Rok Matrixu, Kde budete vy? a pod.). Postupné vypúšťanie prvých fotiek z natáčania, prvých trailerov v ostro-sledovaných časoch (prominentným je prestávka vo finále Super Bowl), voľne stiahnuteľné ukážky, sú rovnako ako webovské stránky samozrejmosťou a zároveň veľkou alchýmiou. Pomer nákladov na propagáciu k celkovým nákladom filmu prudko stúpa a často dosahuje objem desiatok miliónov dolárov. Rast počtu kópií je taktiež zrejmý. Blockbustre sú spúšťané v 3000 až 4000 kópiách (len v USA), aby ich mohlo vidieť čo najviac ľudí v premiérovom týždni. Vtedy totiž vrcholí propagačný hype a filmy sa naň spoliehajú omnoho viac, než na (prípadné) odporúčanie divákov medzi sebou. Ktovie prečo? :)

O finančnom (ne)úspechu rozhoduje prvý týždeň. Už v druhom týždni prichádza k (často viac ako 50%) poklesom tržieb. V tejto súvislosti mi nedá nespomenúť, že tak ako počtom nasadených kópií ako i vývojom tržby možno za prvý blockbuster tohto roka označiť Umučenie Krista od Mela Gibsona.

Najnovším trendom producentských manévrov je stieranie rozdielov medzi nasadením filmu v Amerike a vo zvyšku sveta. Tento na prvý pohľad chvályhodný počin vychádza z dvoch protichodných pohnútok. Tou prvou je snaha brániť sa pred počítačovým pirátstvom. Nielen juhovýchodná Ázia je zamorená nelegálne nadobudnutými filmami, ktoré putujú internetom často mesiace pred oficiálnou premiérou. Aj jeden bratislavský intrák je povestný tým, že drží gardu pri bránach "slobodného podnikania" s duševným vlastníctvom. Druhým dôvodom pre plošné nasadzovanie filmov je strach z negatívnych kritík. V poslednom čase silnie paradoxná situácia, kedy ani veľké medzinárodné filmové periodiká ako Cinema a Premiere nie sú schopné uverejniť svoje recenzie včas. Distribúcia a s ňou napríklad aj novinárske projekcie sa dajú len veľmi ťažko zladiť s uzávierkami mesačníkov. Problém jedného je výhodou druhého. Otvára sa väčšia šanca pre denníky a najmä internetové médiá.  

Neistá (filmová) sezóna Neistá (filmová) sezóna Neistá (filmová) sezóna

Kto vyhrá?

Tohtoročné filmové leto (v slovenskej mutácii) máme už takpovediac v polčase. Veľké projekty Van Helsing, Trója a Deň potom preleteli kinosálami a vyvolali skôr rozčarovanie, než spokojnosť. Vo všetkých troch prípadoch sa zhodne skloňuje slabý scenár. Situáciu sa pokúsi zachrániť druhá vlna a to najmä dve megapokračovania Shrek 2 a Spider-Man 2. V závetrí ešte "hrozia" Kráľ Artuš, či The Village od majstra strachu M. Nighta Shyamalana (Šiesty zmysel, Znamenia)

Z týchto projektov ako jediný už zarába spomínaný zelený obor a darí sa mu skutočne úžasne. Nadväzuje tak na takmer 500 miliónový úspech spred troch rokov a hlasno si povedal o ďalšie pokračovania. Zatiaľ čo pred začiatkom výroby dvojky si autori vzdychali, že nechali hlavných hrdinov prejsť si svadobným happyendom (jedným z najvtipnejších) a museli pracne hľadať nový námet, pri písaní dvojky boli iste prezieravejší. Vraví sa, že sa pripravujú ďalšie dve pokračovania...Inu, kravu (aj zelenú) treba dojiť...

Všetkým očakávaniam samozrejme kraľuje tretie pokračovanie o čarodejníckom učni. Harry Potter zmenil režiséra, doplnil herecký ansámbel (Oldman) a vraj je lepší než oba predošlé diely.

Ako to dopadne uvidíme koncom leta. Len dúfam, že v odpovedi na otázku kto vyhrá, nebudem musieť uplatniť slogan z crossoveru Alien vs Predator: "Ktokoľvek vyhrá....my prehráme."

 


autor Vladimír Kurek 16.6.2004
Meno:
ODOSLAŤ
:)
REBRÍČEK SK
01 |
návšt. 50476
02 |
návšt. 11232
03 |
návšt. 6387
04 |
návšt. 5029
05 |
návšt. 4829
06 |
návšt. 3812
07 |
návšt. 4039
08 |
návšt. 2951
09 |
návšt. 1913
10 |
návšt. 1868
REBRÍČEK US
01 |
$82,0 mil.
02 |
$7,4 mil.
03 |
$3,9 mil.
04 |
$3,2 mil.
05 |
$3,2 mil.
06 |
$2,5 mil.
07 |
$2,1 mil.
08 |
$1,7 mil.
09 |
$1,4 mil.
10 |
$1,1 mil.
SOCIÁLNE SIETE
KOMENTÁRE
Kinema.sk - filmy, seriály

sector logo
network
ISSN 1336-4197. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / Kinema s.r.o.