HOLLYWOOD ENDING?

HOLLYWOOD ENDING?

článok




Nie je všetko striebro, čo sa premieta.

Zvláštna atmosféra medzinárodného filmového festivalu v Bratislave, ktorý opakovane otvára svoje brány v priestoroch hypermarketu, pripomína týždeň národných špecialít v sieti Mc'Donald. Množstvo originálnych chutí, obalených v krikľavých farbách reklamy. Pozrime sa z perspektívy tejto dvojznačnosti na to, čo nám strieborné plátno ponúklo tento rok. 

Hollywood ending? Hollywood ending? Hollywood ending?

And Oscar goes to Slovakia

Jedna moja kolegyňa svojho času zhodnotila klady ponovembrového vývoja u nás (okrem iného) v skrátení času medzi svetovými a slovenskými premiérami. Napriek tomu, že si ešte nejaký čas počkáme na dobu, kedy uvidíme všetkých Oscarovských kandidátov pred tým, než sa ich nominácie (ne)premenia na zlaté sošky, predsa len je príjemné vidieť filmy - takpovediac v reálnom čase. Jedným dychom treba zároveň priznať, že prípady ako Matrix Reloaded a Revolutions kedy bola slovenská premiéra na deň zhodná so svetovou, sú skôr (ziskom motivovanou) výnimkou ako pravdivom. V kalendári distribučných spoločností sa pri obmedzenom počte kópii robí tvrdá selekcia a nie raz sa stane, že zostaneme kdesi na chvoste. Vzhľadom na tento posun bude aj naša retrospektíva tak trochu lavírovať medzi slovenským a svetovým kalendárom roku 2003. Všetko zlé je na niečo dobré a tak môže každý slovenský divák porovnať Fridu s Adaptáciou, či s Hodinami a zvoliť si vlastného víťaza.

Napriek brilantnej hereckej kreácii Salmy Hayek v životopisnom príbehu mexickej maliarky Fridy a scenáristickom vyhraní sa Charlieho Kaufmana vo filme Adaptácia, patrí koruna filmu roka príbehu troch žien. Hodiny Julianne Moorovej, Meryl Streepovej a najmä Nicole Kidmanovej bili neúprosne, a častokrát bezútešne, ale pritom s neskutočnou scenáristickou i hereckou brilanciou. Mimoriadne silný príbeh ozdobili ceny kritiky, ale i divácka úspešnosť. Absolútna divácka priazeň sa však samozrejme dotkla inej kategórie filmov. 

Hollywood ending? Hollywood ending? Hollywood ending?

Rok v znamení pokračovaní...

Už dávno nezaznamenali kinosály takú koncentráciu sequelov ako tento rok. Zákony dolára prinútili siahnuť štúdia po úspešných trhákoch a pokúsiť sa zopakovať úspech ešte raz. Spomeňme aspoň tretí návrat robotického Schwarzeneggera, druhý príbeh Pravej blondínky, svadbu amerických koláčových tínedžerov, či mimoriadne dobrých X-Menov 2. Paradoxne až na malé výnimky sa nepodarilo producentom opätovne vstúpiť do tej istej rieky a rozpačité výsledky mnohých projektov, viedli ku zmene stratégie, či dokonca k ukončeniu projektu. Pravdepodobne najtragickejšie skončila adaptácia megaúspešnej počítačovej hry Tomb Raider. Po tom, čo sa podarilo autorom nájsť dokonalú ľudskú dublérku virtuálnej archeologičky (Angelina Jolie), dvakrát vyrobili film na pokraji znesiteľnosti a nemali inú možnosť, ako "tvrdý reset". Nie úplne podľa predstáv dopadol megaprojekt pokračovania Matrixu. Kultový sci-fi príbeh, ktorý bratia Wachovskí vybudovali v deväťdesiatomdeviatom, tento rok zapredali za necelú miliardu strieborných grošov. "Morálnym" víťazom tak zostávajú v našom i celosvetovom priestore Jacksonove Dve Veže, ktoré vysokej návštevnosti neobetovali dušu Tolkienovho odkazu. Celosvetových 900 miliónov dolárov na tržbách spolu so stúpajúcou priazňou publika veští skutočný Návrat kráľa.

Druhým zaujímavým fenoménom tohtoročného filmového biznisu je renesancia komixu ako inšpiračného zdroja. Okrem už spomenutých X-2 od Briana Singera (ktorých prvý diel komixovú lavínu spustil) nasledovali Daredevil, Blade 2, Hulk, či Liga Výnimočných. Je prinajmenej zaujímavé ako sa tento pre nás predsa vzdialený kultúrny kód rýchlo udomácňuje. Príbehy mutantov, pavúkov, ale i pekelných splodencov v nás prebúdzajú syrovosť Dobšinského príbehov bez zahladzujúcej bariéry archaického jazyka. Klišé boja dobra so zlom a hľadanie odpovedí na večné otázky je v kostýme bizardných postáv s nadľudskými schopnosťami a ľudskými slabinami veľmi atraktívnou formou realizovania ľudského sna o bezhraničnej fantázii. Zuzana Gindl Tatárová vo svojej knihe Tajomstvá Hollywoodoo porovnáva európske videnie filmu ako umenia s americkým zmyslom pre entertainment. Lepší príklad ako svet komiksov ma nenapadá.

Hollywood ending? Hollywood ending? Hollywood ending?

Európa ending?

Príbeh neurotického režiséra od Woodyho Allena, ktorý oslepne uprostred prác na svojom filmovom comebacku sa ukazuje byť príhodnou metaforou. Napriek tomu, že celý film provokuje svet amerického filmu a jeho neschopnosť oceniť umenie a rozpoznať gýč, záverečná pointa je prekvapivo neľútostná. Američania odhadzujú nezmyselný zlepenec a je to Európa, ktorá túto hlúposť zdvíha na piedestál festivalového ocenenia. Zmysel tejto metafory je dokonca dvojaký. Jednak ide z kvalitatívneho hľadiska o "Woodyho light", ktorý nielen vo filme, ale i v skutočnosti hľadá azyl v Cannes, a jednak sa jeho metafora skutočne plní. Prevaha amerického filmu sa nekoná iba v percentuálnom zastúpení US-filmov v ponuke kín, ale i vo forme, ktorú postupne vtláčajú aj európskej produkcii. Iste, Nemci sú schopní potvrdiť kvalitu bežiacej Loly, Experimentom a v balkánskej Zeme nikoho sa prekvapivo rýchlo zorientujeme, kde je politický sever. Faktom však zostáva, že západoeurópske kinematografie naberajú výrazný transatlantický kurz. Luc Besson sa stiahol do pozície producenta akčných komédii béčkoveho charakteru a keď už jeho rodáci niečo plánujú tak je to pokračovanie francúzskeho Hollywoodu typu Purpurové rieky 2. Je až neuveriteľné akým spôsobom rozbíjajú Francúzi svoju národnú pýchu: historicko-dobrodružné príbehy. Nepodarky typu Blanche kráľovná zbojníkov, či remake Fanfána Tulipána, ktorý mal tú drzosť otvárať tohtoročné Cannes, volajú do neba. Tam však na unavených a uponáhľaných divákov striehne esencia všetkých britských romantických komédii Láska nebeská. Presladkastý gýč, ktorý ale jednoducho funguje a prináša ľuďom pohodu vianočných rozmerov.

Česká filmová produkcia, ktorá dokáže vo svojom vlastnom teritóriu mimoriadne zaujať (návštevnosť Pupenda prelomila v ČR všetky očakávania) je po prefiltrovaní našimi hranicami stále dostatočne príťažlivá, ale už pomerne dlhý čas - tak trochu stále o tom istom. Či už neustále variácie politických tém od vojny po nežnú revolúciu, alebo poetiky spoločenských outsiderov. Po Šeptej, Knoflikářoch, Samotároch teraz Jedna ruka netleská. Chcelo by to viac takých druhých rúk, ako je Alice Nelis a jej Výlet. Tento odstavec by mal byť venovaný slovenským filmom...

Čo nás čaká a neminie

Vrátim sa k myšlienke, ktorá odznela v prvej časti tohto textu. Filmoví producenti nie sú pokeroví hráči. Veľmi často hrajú iba s tromfami na rukách a preto sú ich postupy ľahko čitateľné. Tak ako úspech filmu vyvoláva potrebu o jeho napodobeniny, alebo priamo pokračovania, tak aj frekvencia jednotlivých žánrov je závislá od potreby získať investované peniaze späť. Po tom čo Russell Crowe pred pár rokmi svojím Gladiátorom oprášil svet antických veľkofilmov, bolo jasné, že Ben Hurovi a Kleopatre pribudnú mladší súrodenci. Rok 2004 bude doslova v znamení učebnice dejepisu. Popri ambicióznej Tróji s hviezdnym obsadením (Brad Pitt, Orlando Bloom, Peter O'Toole, Sean Bean), reforme meidži v podaní Posledného samuraja Toma Cruisa, budeme môcť vidieť Alexandra Macedónskeho (pôvodne dokonca dvakrát) a Kráľa Artuša

Prehľad premiér na rok 2004

článok bol publikovaný v týždenníku Domino Fórum


autor Vladimír Kurek 7.1.2004
Meno:
ODOSLAŤ
:)
REBRÍČEK SK
01 |
návšt. 50476
02 |
návšt. 11232
03 |
návšt. 6387
04 |
návšt. 5029
05 |
návšt. 4829
06 |
návšt. 3812
07 |
návšt. 4039
08 |
návšt. 2951
09 |
návšt. 1913
10 |
návšt. 1868
REBRÍČEK US
01 |
$82,0 mil.
02 |
$7,4 mil.
03 |
$3,9 mil.
04 |
$3,2 mil.
05 |
$3,2 mil.
06 |
$2,5 mil.
07 |
$2,1 mil.
08 |
$1,7 mil.
09 |
$1,4 mil.
10 |
$1,1 mil.
SOCIÁLNE SIETE
KOMENTÁRE
Kinema.sk - filmy, seriály

sector logo
network
ISSN 1336-4197. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / Kinema s.r.o.